film
2007. 12. 23.
Takeshi csodálatos élete
Kitano Takeshi – Takeshis’
Filmkritika írásnál, általában érdemes pár mondatban összefoglalni a megtekintett alkotás tartalmát, cselekményét. Most mégis nagy gondban vagyok, ugyanis a Takeshis’ esetében egy mondatnál többet nem érdemes leírnom.

Az életmű impozáns, válogatni van miből, a teljesség igénye nélkül: yakuza-film (Sonatine, Fivér), szerelmi dráma (Bábok), rendhagyó road-movie (Kikujiro nyara), szamuráj-film (Zatoichi), kamaszokról szóló lírai alkotás (A kölykök visszatérnek), zsarufilm (Tűzvirágok). Talán az az egyetlen nagyobb hibája a rendező új mozijának, hogy egyfajta bennfentességet igényel. Így hát nem árt ismernünk legalább néhány filmet, és magát Kitano Takeshit is.

A Takeshis’-ben a kihagyásos és ismétlésekre épülő szerkezeteit még bonyolultabban használja a rendező alaposan megdolgoztatva a nézőt. Aki látta korábbi mozijait, a furcsán megidézett jeleneteken kívül felismerheti e filmek mellékszereplőit is. Ezenkívül még számos motívum és szimbólum is visszaköszön a korábbi filmekből. Íme néhány: a kegyetlen yakuza-főnök, Kitano komikusi múltját idéző hol kegyetlen, hol egészen gyerekes, naiv humor, megkapó líraiság és az ebből hirtelen kitörő agresszivitás. Kitano hozza a jól bevált és védjegyévé vált minimalista játékot, rezzenéstelen arc – leszámítva a motorbalesete óta látható arcrángásokat – néhány mondatos szöveg. Mindezek most eltúlozva, az abszurditást a végletekig fokozva, sokszor az önirónia tükrében jelennek meg. Ilyen a yakuza-főnök végletekig elhúzott és hihetetlen, groteszk elemekkel telezsúfolt kivégzése, vagy az egymást különböző csillagjegyek alakzataiban kivégző gengszterek haláltánca.
A film kapcsán egyesek a rendező kiégésétől tartanak, útkeresésről, a megújulás szükségességéről beszélnek. Úgy hiszem nem érdemes elhamarkodott következtetéseket levonni a film alapján, hiszen Takeshi Kitano ikonja mögött sok minden rejtőzik. A showman, író, publicista, és rendező Kitano igazán elgondolkodtató személyiség, aki tisztában van sokoldalúságával. Így vall erről: „Van egyszer a tévékomikus, Beat Takeshi. Meg a filmrendező, Takeshi Kitano. De van mögöttük egy harmadik is, aki irányítja őket, mint egy bábművész.” A Takeshis’ egyfajta személyiség-feltárás, önmegmutatás, és nagy összegzés, hogy milyen lesz a folytatás? Azt a bábművész majd eldönti.

(Takeshis')
Színes, feliratos japán vígjáték, 2005
Rendezte: Takeshi Kitano
Főszereplők: Takeshi Kitano, Kotomi Kyono
108 perc
Budapest Film
További írások a rovatból
Elolvastuk a Filmkészítők kézikönyvét
Az Egy újfajta vadon és A legbelsőbb Ázsia - Magyarok nyomában Mongolországban című filmek a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Más művészeti ágakról
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről
A februári Valójában senki zenés színházi előadással egybekötött beszélgetésről