irodalom
Dedikálások:
- Június 3. (péntek) 15:00-16:00 A szépség akarata (Bacsó Béla, Gábor György, Gyenge Zoltán)
- Június 4. (szombat) 16:00-17:00 A követ és a fáraó (Orosz István)
- Június 4. (szombat) 18:00-19:00 A szépség akarata (Bacsó Béla, Gábor György, Gyenge Zoltán)
- Június 6. (hétfő) 14:00-15:00 A szépség akarata (Bacsó Béla, Gábor György, Gyenge Zoltán, Heller Ágnes)
Könyvek Éjszakája - Van sütnivalód? (június 4. 19:00- )
- Süsd ki kedvenc könyvedet a Typotex kínálatából mi pedig könyvutalvánnyal honorálják fáradozásaidat!
- Az einsteini fejtörőre vágyókat is szeretettel várják, furfangos logikáért cserébe Albert Einstein igaz történetét és más értékes nyereményeket adnak ajándékba.
A szépség akarata – Kép és filozófia
Bacsó Béla – Gábor György – Gyenge Zoltán – Heller Ágnes
Azt mondják, szöveg nincs olvasója nélkül, kép nincs szemlélője nélkül. Szövegek képeket indukálnak, és viszont, képek szövegeket. Ez utóbbit képviseli a Képfilozófiák sorozat, melyben jelen esetben filozófusok tekintetéből tanulhatja az olvasó, hogy kép és gondolat hogyan és hányféleképpen fonódhat egymásba. Egy különös kiállítóterembe lépünk, ahol együtt látható Raffaello A lovag álma, Carracci Herkules válaszúton, Blake Jákob lajtorjája, Henri Rousseau Az álom, Rembrandt Ábrahám áldozata, Caravaggio Izsák feláldozása Poussin A jeruzsálemi templom lerombolása és Lenbach Titus diadalkapuja Rómában című festménye.
Ezen a kiállításon négy filozófus látogató vezet végig, hogy feltáruljanak előttünk a homályos és rejtett jelentések, a mitológiai és biblikus hagyományok, a történelem és az üdvtörténet, vagy maga az álomvilág.
Minthogy filozófusok, nem a képekről beszélnek, hanem a képeket beszéltetik. És e beszédek olvasói számára nem csak a képek egyszerű ikonográfiája nyílhat fel, hanem a mögöttes tradíciók racionalitáson túli abszurditása és a történelem ábrázolhatósága.
A kötet négy tanulmánya – Bacsó Béla „Herkules válaszúton” (Akarat és döntés), Gábor György Az akarat kiábrázolása, a történelem megképesítése, Gyenge Zoltán A szenvedély akarata – Caravaggio Izsákja. Képfilozófiai kísérlet, és Heller Ágnes Akaratnélküli álomakaratformáló álom – kép és filozófia kapcsolatait vizsgálja.
Orosz István: A követ és a fáraó
Két képről, vagy inkább két kép ürügyén íródott a könyv. Az egyiket Holbein festette, de a másik alá is valaki valamikor az ő nevét hamisította. Egykor a képek egy teremben függtek, a megrendelő, a 16. századi francia nagykövet, Jean de Dinteville kastélyában, ma egy óceán választja el őket. Tudós elemzés, értelmezési kísérlet, irodalmi fikció, és egy kortárs képzőművész írott és rajzolt jegyzetei – mindez együtt a könyv. Orosz István, Holbeinhez hasonlóan maga is gyakran dolgozott megbízásra, és az egyik festmény különös ábrázolási technikáját, az anamorfózisnak nevezett optikai illúziót többször is kipróbálta. Az sem mellékes körülmény, hogy volt alkalma parancsuralmi diktatúrában élnie, olyanban, vagy legalábbis hasonlóban, mint amely a német festőt és a francia követet Londonban, VIII. Henrik udvarában körülvette. Több, olykor egymásnak ellentmondó szál között vezeti olvasóját, elénk teszi a politika, intrika, festészettechnika és a hajdani-mai művészhétköznap varázsgömbjét, melyen át feltárul az anamorf valóság. Az anamorfizmusok legfontosabb ismérve pedig éppen az, hogy mindig a nézőnek kell a megfelelő nézőpontot, az üdvözítő látószöget megtalálnia.
Csillagórák Vekerdi Lászlóval (szerk. Herczeg János)
„Megszámlálhatatlan órát töltöttem Vekerdi Lászlóval mikor A véges végtelen művelődéstörténeti sorozat 221 rádióelőadását felvettük és szerkesztettem. Valamennyi csillagóra volt számomra, már akkor is. Még a vágás fáradalmas rutinmunkája is, izgalmas kalandozásnak bizonyult a burjánzó ötletek, a meglepő fordulatok gondolati hálójában. Vekerdi a beszélgetések öngerjesztő folyamatában rendszeresen szétfeszítette a tervek kereteit, minden alkalommal kihívás volt improvizatív gondolati műrepülés után valamiképp leszállni a műsoridő megszabott kifutópályájára. Gyakorta hagyta fenn a hangsúlyt, jelezve a további elágazások most épp kihagyott lehetőségeit. Rendkívüli tájékozottsága érzékeny izgatottsággal társult. Tudománytörténet, irodalom, szociológia, lélektan váltott át egymásba, mély gondolatok könnyed szubjektivitással csillantak fel. Sokat idézett, és még többet fordított magyarul sosemvolt-sosemlesz kötetekből, mert a mondandó így volt elegáns, a gondolat így vált teljessé, teendői mennyiségét pedig nem számolta.
Bizonyosat nem tudhatunk, a történetek – legyen az a tudományé, az irodalomé vagy mindenestül a művelődésé – magukon viselik a történetmondó személyét és korát – de Vekerdi Lászlóhoz hasonlatosan hiteles lélekvezetőt elképzelni sem tudok, és nagy öröm, hogy rátalálnom megadatott.”
Bizonyosat nem tudhatunk, a történetek – legyen az a tudományé, az irodalomé vagy mindenestül a művelődésé – magukon viselik a történetmondó személyét és korát – de Vekerdi Lászlóhoz hasonlatosan hiteles lélekvezetőt elképzelni sem tudok, és nagy öröm, hogy rátalálnom megadatott.”
Sokak legendás matematika tanára, Herczeg János, rádiószerkesztő, majd később az Élet és Tudomány főszerkesztője inspirálta A véges végtelen hajdani csillagóráit, amelyben most része lehet a kedves olvasónak is.