bezár
 

irodalom

2011. 05. 31.
A FISZ újdonságai és dedikálásai az Ünnepi Könyvhéten
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A 82. Ünnepi Könyvhétre a Fiatal Írók Szövetsége esszé-, verses és irodalmi kritikai kötetek mellett izgalmas, értékközpontú Irodalmi kukkoldával jelentkezik.

Dedikálások

 

2011. június 03. péntek

15-16 óra: Gerencsér Péter dedikálja Hany Istók alakváltozásai című könyvét

 

2011. június 04. szombat

15-16 óra: Jenei Gyula dedikálja Az időben rend van című kötetét

 

2011. június 05. vasárnap

12-13 óra: Csáki Rita dedikálja Belső szoba – Virginia Woolf című könyvét

13-14 óra: Kiss László dedikálja Kis (és egyéb) világok című könyvét

 

 

Könyvheti megjelenések

 

Gerencsér Péter: Hany Istók alakváltozásai

 

1749 tavaszán egy rejtélyes lényre bukkantak a Hanság mocsárvilágban, akit behoztak a kapuvári várba, és akit a hagyomány Hany Istóknak nevezett el.

 

Az elmúlt mintegy kétszázötven év során számos tudományos és ismeretterjesztő cikket, irodalmi adaptációt és művészeti alkotást szenteltek a hansági vadembernek, 2009 óta pedig Kapuváron Hany Istók Fesztivált is rendeznek. A kötet ezt a gazdag örökséget rendszerezi és értelmezi, bemutatva, milyen interpretációk születtek Heinrich von Kleisttől kezdve Jókai Móron és Weöres Sándoron át Tőke Péterig. Az olvasás során feltárul az is, hogyan lett a vademberből a mocsár királya, bujdosó árva, darwini remekmű, matuzsálemi kort megért Pista bácsi, vagy éppen rocksztár és black metal hős.

prae.hu

 

Gerencsér Péter írásai és fordításai a [DRÓT], a Bölcső, az Irodalomtörténeti Közlemények, a Fosszília, a Vár Ucca Műhely, az Apertúra, a Symposion, a Szőrös Kő, az Irodalmi Jelen Online és a Híd című folyóiratokban jelentek meg. Kötetszerkesztés és fordítás: Új, média, művészet (Universitas Kiadó Szeged, Szeged, 2008).

 

Kötés: ragasztó

Terjedelem: 352 oldal

ISBN 978 963 7043 43 7

Ár: 3190 Ft

 

 

Jenei Gyula: Az időben rend van

 

Jenei Gyula új verseskötete óvatos számvetés. Azért mondom, hogy óvatos, mert a számvetés szóhoz óhatatlanul kapcsolódik valami pátosz. A pátosz viszont feltételezi a magasztos dolgokban való töretlen hitet. Hát itt a pátosznak nyoma sincs. Harsány szomorúság helyett beletörődő figyelem jellemzi a verseket. A versbeli beszélő megfigyelése tárgyaként, tetten érendő, rögzítendő folyamatként kezeli az elmúlást. Saját anyjának haldoklásában és világból való kikopásában önnön elmúlását látja és rögzíti, hogy előzékenyen megmutassa nekünk, olvasóknak, nagyjából ilyen lesz a mienk is.

Apró tárgyak hagyják lenyomatukat a szövegen, érzelgős semmiségek, ahogy a szerző önironikusan megjegyzi. A tónusában alig változó, rezignált, puritán szövegkörnyezetben lekopik ezekről a hétköznapi valóságelemekről az érzelem, és minden dokumentumértékűvé válik. Semmiségből átlényegül leletté, mindenkori elmúló időnk mindennapi rétegeiből. (Ezekből a részletekből rekonstruálható, mindegy mellesleg, egy teljes élet. Két zárójel közé szültél, anyám – olvassuk.) Mint a kötet záró versében a meszelt falon a csorgásnyomok, úgy gördül itt le szinte magától, önsúlyától minden egyes képsor, nyomot hagyva a pillanatról. És időnként maga a pillanat is megismétli magát, a múlt rávetítődik a jelenre egy fejkendős öregasszony képével, vagy kísért, mint a szerelem fantomfájdalma, időnként pedig kimerevítődik: Örökké tart ez a reggeli köd. Aztán a ritmus visszabillen, minden a helyére kerül. A versek, akárcsak a régi fotók, felvillantják az eltelt idő képeit, időnként összekeverik az emlékdarabkákat, mint a kártyát. Az új sorrend, a visszagondolás szeszélyes sorrendje új mintázatot hoz létre, de az olvasat ugyanaz: mi következünk. Mert az időben rend van.

Hát ezért írtam, hogy számvetés. Ennyivel lehet számolni akkor – gondolta a szerző. Ebből költött takarékosan, mégis nagyvonalúan.

                                                                                                                                 Tóth Krisztina

 

Jenei Gyula 1962-ben született. Költő, az Eső című irodalmi folyóirat főszerkesztője. Ez a hatodik verseskötete.

 

Kötés: ragasztó

Terjedelem: 96 oldal

ISBN 978 963 7043 42 0

Ár: 1700 Ft

 

 

Kiss László: Kis és egyéb világok

(irodalmi kritikák)

 

Mivelhogy a mítosz nagyon is valóságos dolog. Csak össze ne keverjük a kettőt.

 

„Már megbeszéltük, hogy ez egy másik világ. Már nem a szocializmusban élünk. Lehet, hogy nálatok az intézetben maradt minden a régiben, de nálunk ezerrel nyomulni kell. Néha hétvégén is. S ne hidd, hogy ez annyira borzalmas dolog. Megszoktuk, csináljuk. Ennyi.”

(Benedek Szabolcs: Kóla együttes)

 

„A biztos vonalvezetésű narrátor segédletével utazó olvasó (így részben a herceg is) bárhová lép, mindenütt az univerzális pusztítás emlékeiben ütközik; a kolostor bejáratánál található félig levert kapu, a megkínzott eb, a veszett róka, a szentély beomlasztott fala s az így megsemmisült könyvek, a deszkabódéra szemüknél fogva felszögezett halak kivétel nélkül valami titokzatos megsemmisülés nyomait őrzik. A rombolás – megfelelve a regény ciklikusságának – rombolást szül.”

(Krasznahorkai László regényéről)

 

Kiss László Kis és egyéb világok című kötete a kortárs magyar irodalom közelmúltbeli teljesítményét teszi mérlegre nyitottan, élesen, szellemesen. Gyűjteményével a szerző 2010-ben elnyerte az MTA Az év pedagógus kutatója díját.

 

Kötés: ragasztó

Terjedelem: 176 oldal

ISBN 978 963 7043 41 3

Ár: 1900 Ft

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Gerőcs Péter Szembenézni a tehetségtelenségünkkel kötetének bemutatója az Őszi Margón
Sofi Oksanen esszékötetének margós bemutatójáról
Falcsik Mari My Rocks – 21 történet – 21 angolszász rockdal című kötetének bemutatójáról
Elisa Shua Dusapin Tél Szokcsóban című kötetéről

Más művészeti ágakról

Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés