bezár
 

színház

2006. 12. 16.
CSETLÉS MEG BOTLÁS
Thomas Hauert/Zoo: Modify
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Trafó Budapesten az egyik legfontosabb, kortárs produkciókat befogadó létesítmény. Változatos a programja - a kortárs kifejezés, ugye, sok mindent takar - ám a produkciók színvonala sohasem süllyed egy bizonyos színvonal alá. Így akár még rendhagyónak is nevezhető az az élmény, amelyben most hétvégén lehetett része a lelkes "kortárs" közönségnek. Nevezzük ezt egyszerűen a ”nem hiszek a szememnek” élményének. Talán így írhatjuk le a legegyszerűbben, amit láttunk.
A belga – svájci társulat Modify című előadása mély döbbenetet okozott. Természetesen a műsorfüzet szövege a legkevésbé sem határozza meg egy előadás megítélését, de e produkció esetében már eleve gyanút kelthetett volna, milyen semmitmondó közhelyek sorakoznak az ajánlóban a „külső és belső erők konfrontációjából adódó feszültségről”, illetve arra is felkészülhettünk, hogy "a tánc nyelvére lefordított letisztult útkeresés operáját" fogjuk látni. Persze, ettől a "lilaságtól" eltekintve az előadás még lehetett volna kiváló. Csakhogy az a - nem találok jobb szót - "amatőrség", ahogy a produkció hat táncosa majdnem szó szerint csetlett-botlott a színpadon, már-már megrendítő volt. A jóindulatú néző eleinte még megpróbálhatta valamiféle "játékossággal" (ki)magyarázni a látottakat, ám sajnos elég hamar be kellett látni, hogy a dilettantizmuson túl semmi egyéb... Nincs, ami mentse a produkciót.

Szkéné színház

Sem a látványnak, sem a táncosok '70-es éveket idéző (retro!) mejelenésének nem volt hiteles helye és jelentése a koreográfia egészét tekintve. Legfeljebb azt az összefüggést fedezhetjük fel forma és tartalom között, hogy épp ez az időszak (ti. a '70-es évek) adott először szélesebb teret az amatőr kísérletezéseknek - akár nagy nyilvánosság előtt is. (Bár, az a gyanúm, hogy ez részemről egy igencsak hevenyészett értelmezési kísérlet.)

Ha az előadás szerkezetét nézzük, egymás után sorjázó etűdök sorozatát látjuk, de még tiszta absztakciókról sem beszélhetünk, ugyanis az alkotók görcsösen ragaszkodtak a szituációkhoz, s ez a különálló etűdök önállóságát, függetlenségét csorbította.

A melegítő ruhás táncosok nem váltak egyéniségekké, igaz, személytelen (pusztán tökéletesen mozgó), táncoló látványelemekké sem. A produkció legizgalmasabb részének az az óriási fénykép tűnt, amely a háttérben egy rendetlen hálószobát ábrázolt, s amelynek színei a táncszőnyegre vetett fénysávokban idéződtek fel. De hogy ennek az egyszerű formai elemnek mi köze volt a tánchoz, a táncosokhoz, pláne az előadás egészéhez, arra, sajnos, nem derült fény.

Számomra szinte érthetetlen, hogyan kerülhetett egy ilyen színvonalú produkció a Trafó amúgy igen nívós programjába. Szerény (és cinikus) magyarázat (és nyilván nem fedi a valóságot): talán azért, hogy a jót, a tehetségeset még inkább megbecsüljük.

nyomtat

Szerzők

-- vinczellér katalin --


További írások a rovatból

Gyévuska a Városmajorban
színház

A Fővárosi Nagycirkusz szakmai délutánjáról
színház

Az ÖrkényKÖZ 1,5 ezrelék bemutatójáról
színház

Forgách András A játékos és a többiek című drámakötetének bemutatója

Más művészeti ágakról

A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
A filmek rejtett történetei a BIFF-en
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés