film
Valahogy próbáljuk a matematika felől megragadni ezt az egészet, például a klasszikus valószínűségi mező segítségével. Véges eseménytérben a valószínűség-számítás egyik alapelve az, hogy az eseményekhez valószínűségük egy valós számmal kifejezhető mértékét rendeljük hozzá, ahol a nagyobb mérték a bekövetkezés nagyobb valószínűségét jelenti. A véges eseménytér alkalmazása szemlélet kérdése, attól függ, hogy Johnny Depp elválasztható-e Jack Sparrow alakjától. Ha igen (ahogy például Batman sem köthető hozzá egy színészhez), akkor felejtsük el ezt gondolatmenetet –, ha viszont nem, akkor az első film (vagy mindig az utolsó film) bemutatójának dátuma és mondjuk Depp halála határozza meg majd a számítgatásaink mikéntjét.
Más oldalról pedig a véges eseménytér egy lehetetlenül leírhatatlan tényezőtől, mégpedig szubjektív (esztétikai vagy emocionális) horizontunk aktuális állapotától függ: unjuk-e már a figurát és a sztorit vagy pedig epekedve várjuk újra meg újra. Ez az elhanyagolható – mert az egyéni ízlés és fejlődés számlájára írható – szempont viszont abban a pillanatban hangsúlyossá válik, hogy mi mint a nézőtömeg része, azaz a nézőtömeg, azaz a bevétel indokolja-e egy újabb film létrejöttét. Így alakul ki a számunkra mint egyén számára kedvező vagy kedvezőtlen történésből (egy újabb Sparrow-bőr lehúzásából) a stúdió számára kedvező vagy kedvezőtlen feltételrendszer egy újabb epizód előkészítése során.
A képlet a következő: P(A) = k/N – azaz 'A' esemény valószínűsége = (kedvező esetek száma) per (összes esetek száma). Hogy is értsük ezt? Egy hat oldalú dobókocka feldobásakor például a lehetséges kimenetelek egyforma valószínűségűek, azaz minden elemi esemény valószínűsége egy a hathoz, egy 32 lapos kártyapakliból kijelölt 2 lap kihúzásának esélye 2 a 32-höz. Esetünkben a képlet egy kicsit bonyolultabb: az 'A' esemény természetesen a következő Karib-tenger kalózai-mozit jelenti, melynek valószínűségével vagy valószínűthetőségével teszem próbára most az Olvasó tűréshatárát.
A számlálóban lévő 'k' egy bonyolult folyamat vagy képlet – melyet befolyásol az aktuális, jelen esetben negyedik rész marketingjének sikere a nézőszám, a jegyárak (beleértve a 3D-s emelt jegyárakat) és díjak (én már technikai Oscart sem adnék...) vonatkozásában mint napról napra változó képletek szerint szakaszolható, de a szummát figyelve örökösen növekvő függvény, valamint az alkotók egy, de szerepükben fontos részének időbeosztásának és kedvének ismeretlenjei – végeredményeként létrejövő egyes vagy nulla, attól függően, hogy a stúdió hogyan tervez kufárkodni egy blockbuster-esélyes franchise-zal, azaz csak egy bináris döntés kérdése: igen vagy nem. A nevezőben lévő 'N', azaz az összes lehetséges eset száma hasonlóan – ha nem még inkább – bonyolult, sok összetevős és sok ismeretlenes számítás eredménye, értéke majdnem 0 (0 ugye nem lehet) és végtelen között bármi lehet, a felsorolástól (vagy csak nekiveselkedéstől) most eltekintenék...
A fentebbi képlet tehát valahogy így nézhet ki: P(a következő Karib-tenger kalózai-mozi) = 1 / N; vagy így: P(a következő Karib-tenger kalózai-mozi) = 0 / N – ahol N = {1, 2, ..., n}. Hogy is értsük ezt? Nagyon leegyszerűsítve úgy, hogy bármi lehet, fogalmam sincs. Ugyanezt válaszoltuk volna 3650 karakterrel fentebb is?
A film egyébként szórakoztató, családdal, gyerekkel, pasival, csajjal, egyedül, egyszer nézhető koranyári szupermozi, ügyesen adagolt humorral, akcióval, kikacsintásokkal (a kedvencem a londoni menekülés utalása volt Gene Wilder zseniális Sherlock Holmes okosabb bátyjának kalandjai című filmjére, vagy a dzsungeles víztaposás Polanski Kalózok-allúziója) és még ügyesebben adagolt, azaz könyörületet és narratívát nem ismerő Sparrow-jelenléttel.
Ja, és aki szereti az ilyet, ülje végig a tíz perces stáblistát, kap egy bónusz-jelenetet.
A Karib-tenger kalózai: Ismeretlen vizeken
(Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides)
Színes, magyarul beszélő, amerikai kalandfilm, 137 perc, 2011
Rendező: Rob Marshall
Író: Tim Powers
Forgatókönyvíró: Ted Elliott, Terry Rossio, Stuart Beattie, Jay Wolpert
Zeneszerző: Hans Zimmer
Operatőr: Dariusz Wolski
Producer: Jerry Bruckheimer
Vágó: David Brenner, Michael Kahn, Wyatt Smith
Szereplők: Johnny Depp (Jack Sparrow), Penélope Cruz (Angelica), Geoffrey Rush (Barbossa), Ian McShane (Feketeszakáll), Kevin McNally (Gibbs), Sam Claflin (Philip), Astrid Berges-Frisbey (Sziréna), Stephen Graham (Scrum), Gemma Ward (Tamara)
Szinkronhangok: Király Attila (Jack Sparrow magyar hangja), Kéri Kitty (Angelica magyar hangja), Tolnai Miklós (Barbossa magyar hangja), Faragó András (Feketeszakáll magyar hangja)
Forgalmazó: Fórum Hungary
Bemutató: 2011. május 19.