film
2011. 05. 17.
Haladunk a nagyok felé - közeleg a finálé Cannes-ban
Terence Malick várva várt filmjének Az élet fájának premierjén is túl vagyunk már, így összefoglaljuk az elmúlt napok filmes élményeit, a vörös szőnyeg alá is bepillantunk, és igyekszünk egy gignatikus filmfesztivál lényegét megragadni.
Ahogy haladunk előre a filmek premierjeivel és alkotóik vörös szőnyeges éljenzésével, Cannes szelleme igazán előtűnik. Woody Allen könnyed és romantikus városportréja után sorra érkeznek a női rendezők, felzúgnak az első hangos ellenvetések is. Cannesban a feszültség egyre fokozódik, ahogy a fesztivál zakatol a vége felé.
Az érdeklődés középpontjában Lynn Ramsey We Need to Talk About Kevin című éljenzett drámája kedvező nyitányát adta a programnak. A fiatal generációk erőszakos iskolai tetteinek nagyon is forró témáját feszegető alkotást, Julian Leigh első filmje, a szintén adaptált Sleeping Beauty követte ezt, a Gucci vagy Versace reklámnak beillő fényképezés mindenkit kárpótolni látszott a sekélyes történetért.
<iframe width="420" height="269" src="http://www.youtube.com/embed/GlSB1iF1xy4" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
We Need to Talk About Kevin trailer
Mindebből azonban csupán a visszhang jut el a kevésbé befolyásos és tolakodó újságírók fülébe, az olyanokéba, mint én is. Ám ne gondoljuk, hogy sok mindenről lemaradunk. A vetítéseket megelőző őrület, az órákig tartó sorban állások és a végső kudarcok elgondolkoztatják az embert az ilyen giga fesztiválok lényegéről és hogyanjáról. Egy újabb próbálkozást feladva a kevésbé tömött sorok után kutatok, és meglepetésemre korlátok nélkül jutok be két filmre is. A Porfirio talán kevés figyelmet fog kapni, de a columbiai újsághírből valós szereplőkkel készült játékfilm nemcsak azt mutatja be, hogyan jut valaki a társadalom látószögének perifériájára, ilyen történetből sokat láttunk már, hanem realisztikus és lassú ábrázolásmóddal egy mozgásában korlátozott férfi útját mutatja be nekünk, ami végső soron az élet értelméről is elgondolkoztat minket.
<iframe width="420" height="345" src="http://www.youtube.com/embed/QNpk5qF9o8k" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Porfirio trailer
Persze kihagyhatatlan egy olyan filmre benyomulni, mint a Miss Bala. A mexikói rendező, Gerardo Naranjo alkotása ugyanis egy magyar nevet rejt a stáblistán: Erdély Miklós az, aki a drogharcokat egy helyi szépségkirálynő drámai és akciódús történetén keresztül rögzíti filmre.
A vörös szőnyeg és az éljenzések ellenére a filmek, persze itt nem a verseny vagy a fő szelekciók filmjeire utalok, változatos ámde közepes minőségű képet mutatnak. Az átláthatatlan szelekcióból való szemezgetés közben a szerencse még nem állt az oldalamra: a kiemelkedő alkotások még váratnak magukra.
Miss Bala
Egy azonban biztos, ez a fesztivál nem erről fog szólni, nem feltétlenül csak a remekművekről. Ez a fesztivál a film egy olyan ünnepe, amelyet sehol máshol nem tapasztalhatunk, vagyis az ováció nem feltétlenül minőségi visszaigazolás, hanem egyszerűen a filmkészítés harcainak elismerését hordozza. Bárki megkaphatja, aki csokornyakkendőt és estélyi ruhát ölt, és persze elkészít egy filmet.
Az érdeklődés középpontjában Lynn Ramsey We Need to Talk About Kevin című éljenzett drámája kedvező nyitányát adta a programnak. A fiatal generációk erőszakos iskolai tetteinek nagyon is forró témáját feszegető alkotást, Julian Leigh első filmje, a szintén adaptált Sleeping Beauty követte ezt, a Gucci vagy Versace reklámnak beillő fényképezés mindenkit kárpótolni látszott a sekélyes történetért.
<iframe width="420" height="269" src="http://www.youtube.com/embed/GlSB1iF1xy4" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
We Need to Talk About Kevin trailer
Mindebből azonban csupán a visszhang jut el a kevésbé befolyásos és tolakodó újságírók fülébe, az olyanokéba, mint én is. Ám ne gondoljuk, hogy sok mindenről lemaradunk. A vetítéseket megelőző őrület, az órákig tartó sorban állások és a végső kudarcok elgondolkoztatják az embert az ilyen giga fesztiválok lényegéről és hogyanjáról. Egy újabb próbálkozást feladva a kevésbé tömött sorok után kutatok, és meglepetésemre korlátok nélkül jutok be két filmre is. A Porfirio talán kevés figyelmet fog kapni, de a columbiai újsághírből valós szereplőkkel készült játékfilm nemcsak azt mutatja be, hogyan jut valaki a társadalom látószögének perifériájára, ilyen történetből sokat láttunk már, hanem realisztikus és lassú ábrázolásmóddal egy mozgásában korlátozott férfi útját mutatja be nekünk, ami végső soron az élet értelméről is elgondolkoztat minket.
<iframe width="420" height="345" src="http://www.youtube.com/embed/QNpk5qF9o8k" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Porfirio trailer
Persze kihagyhatatlan egy olyan filmre benyomulni, mint a Miss Bala. A mexikói rendező, Gerardo Naranjo alkotása ugyanis egy magyar nevet rejt a stáblistán: Erdély Miklós az, aki a drogharcokat egy helyi szépségkirálynő drámai és akciódús történetén keresztül rögzíti filmre.
A vörös szőnyeg és az éljenzések ellenére a filmek, persze itt nem a verseny vagy a fő szelekciók filmjeire utalok, változatos ámde közepes minőségű képet mutatnak. Az átláthatatlan szelekcióból való szemezgetés közben a szerencse még nem állt az oldalamra: a kiemelkedő alkotások még váratnak magukra.
Miss Bala
Egy azonban biztos, ez a fesztivál nem erről fog szólni, nem feltétlenül csak a remekművekről. Ez a fesztivál a film egy olyan ünnepe, amelyet sehol máshol nem tapasztalhatunk, vagyis az ováció nem feltétlenül minőségi visszaigazolás, hanem egyszerűen a filmkészítés harcainak elismerését hordozza. Bárki megkaphatja, aki csokornyakkendőt és estélyi ruhát ölt, és persze elkészít egy filmet.
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Gerőcs Péter Szembenézni a tehetségtelenségünkkel kötetének bemutatója az Őszi Margón