színház
aztán Magyarországon oktatni is kezdett. Társulata, a Szundari Tánccsoport rendszeresen lép fel a magyar közönség előtt, tavaly pedig Indiába is eljutottak.
Az előadás a hagyományos odisszi estektől eltérő módon indult. Hogy a mozdulatok nyelvezetét könnyebben megértsük, a csoport egy képviselője magyar fordításban olvasta fel az egyik dalszerzemény szövegét, miközben egy táncos a szöveghez illő, stilizált mozdulatokkal kísérte azt. A gazdag arcmimikával kiegészítetett elemeket más klasszikus indiai táncokból is felismerhettük.
Az Orisszából származó odisszi táncon belül, csak úgy, mint a többi klasszikus indiai tánc esetében, két fajtát különböztetnek meg. A nritta, vagyis a tiszta tánc csakis a mozdulatok szépségét, a virtuóz technikát tekinti lényegének, míg az abhinaya kifejezetten történeteket mesél el, méghozzá mimika és kézmozdulatok (mudrák) segítségével. Az odisszi „védjegye” a csípőnél, a nyaknál és a mellkasnál megtörő test által rajzolt ív, amely kivételes bájt, nőies jelleget kölcsönöz a táncosnak. Ezt a szakrális táncot ősidők óta főként nők művelik, ezért is vártuk olyan kíváncsian a férfitáncos megjelenését a koreográfiákban.
A nagyköveti köszöntőt és a mozdulatokba való bevezetést követően először a Szundari Tánccsoport tagjai előadásában láthattunk egy kötelező klasszikus műsorszámot, a virágáldozati táncot. A műsorban ezután Saswat és Adrien tánckettősét, más csoportos koreográfiákat és Saswat Joshi szólótáncait nézhettük meg.
Saswat Joshi műsorszámai akár a nritta, akár az abhinaya fajtájába tartoztak, a néző számára egészen új esztétikai élményt jelentettek. A táncra csábító Krisna történetének egyszemélyes megjelenítése vagy a meditatív zárókoreográfia valóban egy orisszai templom hangulatát varázsolták körénk. Egy olyan kultúrkörben, ahol a férfitáncosoktól az erőteljesség megnyilvánulását várjuk el, szokatlannak tűnik a kecses, lágy mozdulatokkal dolgozó táncművész. Saswat Joshit nézve egyre inkább nyilvánvalóvá vált, hogy bizonyos táncfajtákban a nemiség háttérbe szorul, és lehetségessé válik, hogy a táncos csupán a szépséget, az erőnlétet, az állóképességet, a könnyedséggel bemutatott virtuozitást, a test hajlékonyságának csodáját jelenítse meg a színpadon.
Adrien tanítványai – és mindazok, akik felnőtt fejjel ássák bele magukat egy klasszikus tánc mozdulatrendszerébe – kivételesen nehéz feladatot vállalnak. Rendkívüli kitartás szükséges ahhoz, ha valaki a hobbiszintnél magasabbra pályázik, sőt, a színpadképességet célozza meg. Aki ilyenre vállalkozik, az kétszer annyi gyakorlással, tudatossággal rögzíti a mozdulatokat, ül bele a tribanghiba (az odisszi alappózába), tanulmányozza az elméletet, a tematikát, a mozdulatok neveit. Az este végén nemcsak az Indiai Kulturális Intézet és Mészáros Adrien köszönte meg a Mesternek az előadást, hanem Saswat Joshi is szívesen dicsérte beszédében a kelet-indiai kultúrát kitartóan tanulmányozó és sikeresen művelő tánccsoportot.
Saswat Joshi és a Szundari Tánccsoport
Odisszi táncest
Saswat Joshi, India
Mészáros Adrien, Szundari Tánccsoport (Debrecen)
2011. május 3.
Indiai Kulturális Központ, Budapest
http://www.indianembassy.hu
http://www.indiaitanc.hu/