bezár
 

zene

2011. 04. 29.
Kiválóbb a kiválónál?
Pannon Filharmonikusok – Pécs 2011. április 8. Müpa Bartók Hangversenyterem
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Szokatlan perspektívából sikerült meghallgatnom Krzysztof Penderecki új korszakot jelző művét. A zenekar – szokásához híven – állta a sarat, a mester új korszaka kevésbé. Nem túl lelkes beszámolóm alant következik...
Hosszú évek óta járok a Művészetek Palotájába koncertekre, de be kell vallanom, még sosem ültem az orgonaülésen. Ahogy elfoglaltam helyemet – ezúttal ott – először a megváltozott perspektíva ragadott meg. Mintha kifordítva láttam volna mindent, ami eddig megszokott volt: a zenekar közvetlenül előttem, természetesen nekem háttal, s mögötte, óriási ívben elnyúlva és több emeleten a nézőtér. Most döbbentem meg először azon, hogy – a színpadról nézve – milyen óriási ez a koncertterem.

Aztán rögtön meg is rémültem. Ugyanis a szokásos hangosbemondó, amely figyelmeztet arra, hogy kapcsoljuk ki mobil készülékeinket, most olyan zengéssel szólt, hogy ha nem tudtam volna mit mond, nem értettem volna. Megrémültem, hogy a zenét is így, többszörös késéssel és visszaverődéssel ismételve fogom hallani.

De megjelent Penderecki a színpadon, a zenekar koncentrált – és hirtelen olyan erővel szólaltak meg a hangszerek, hogy csak gratulálni tudtam: igen, így kell egy nagyzenekarnak megszólalnia! (Mondjuk a rezesek pont a lábam alatt ültek, tehát olyan érzésem volt, mintha túlfújnák a zenét, de ez valószínűleg nem az ő hibájuk, hanem az én szokatlan hallásperspektívámnak köszönhető jelenség volt.)

És máris kezdődött Pendereczki második szimfóniája. Nagyon szeretem a Pannon Filharmonikusokat, de ezúttal inkább Penderecki kedvéért jöttem el. Nem mondom, hogy túlságosan ismerem, de Hiroshima című szerzeménye nagyon régi kedvencem: még abban az időben szerettem bele, amikor igen keveset tudtam a kortárs zenei törekvésekről, és első pillanatban megragadott, hogy egészen másként kezeli a szólamokat, mint ahogyan azt én egykoron megszoktam.

Krzysztof Penderecki - Threnody to The Victims of Hiroshima

       
Persze elolvastam a prospektust, volt némi elképzelésem arról, hogy mit fogok hallani. Ugyanakkor Penderecki ide vagy oda, nagynevű kritikusok hozsannája és minden más nem tudta elnyomni azt az érzésemet, hogy egy dagályos és – legalábbis számomra – rendkívül üres műről van szó. Szóval meg kell mondanom, bár a neoklasszcizmus illetve neoromantika némely alkotása (leginkább Nyman és Glass) rendkívül szimpatikus, Penderecki neoromantikus korszakát én nem sokra tartom.

K. Penderecki, II. szimfónia (első rész)


Érdekes jelenség volt egyébként a színpadon: leginkább egy Ferenc József korabeli nyugdíjas katonatisztre emlékeztetett: tüzes tekintetét körbejártatta a nézőtéren, s a zenészek szinte reszkettek pillantásának súlya alatt – a közönség pedig ünnepelt, lelkesen ünnepelt (mi mást is tehetett volna).

Ideje volt a szünetnek, az ódon klisé után egy kis friss levegőt szívni. A felfrissülés után pedig mind Penderecki, mind pedig a zenekar megmutatta, hogy tud mást is. Nem véletlen, hogy Krzysztof - saját művei mellett – leginkább Sosztakovics-műveket vezényel: én legalábbis azt éreztem, hogy most szólal meg az a hang, amit a karácsonyi szimfónia csak imitált. Sosztakovics VI. szimfóniája nem neo, nem romantikus illetve neoromantikus mű, hanem egyszerűen csak Sosztakovics.

Sosztakovics - VI. szimfónia (első tétel)


Szóval amellett, hogy a két szimfónia meghallgatása után a nézők véresre tapsolták a kezüket, szerintem szimbolikus jelentőségű, hogy Penderecki nem vezényelt ráadást. Ennyi volt, mert ennyi kellett.

A Pannon Filharmonikusok pedig szépen kitettek magukért, s csak annyit tudok javasolni nekik, hogy legközelebb olyan karmestert találjanak maguknak, aki nem saját műveket vezényel, vagy ha igen, az a darab a karmesternél is kiválóbb legyen.


A műsoron:

A Pannon Filharmonikusok – Pécs hangversenye
2011. április 8. 19:30 - 22:00
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Krzysztof Penderecki: II. szimfónia

Sosztakovics: VI. (h-moll) szimfónia, op. 54
Vezényel: Krzysztof Penderecki

A modern lengyel zenének a világ zenei életének élvonalába tartozó nagy mestere, Krzysztof Penderecki (1933) az 1970-es évek második felében végleg hátat fordított az avantgárdnak. Ezzel a múlt hagyományait vállaló lépéssel egyik példaadója lett az európai neoáramlatnak.

Penderecki nagy áttörését az 1980-ban komponált 2. (Karácsony) szimfónia jelentette, melyben amellett, hogy a későromantikus zene, Bruckner, Reger – Wagner nyomán kialakított – tradícióit is felvállalta, hatalmas meglepetést keltett három kulcsfontosságú helyen is a Stille Nacht kezdetű karácsonyi dal idézetével.

Az azóta komponált Penderecki-szimfóniák sora is igazolta, hogy ez az újra megtalált romantikus hang a közönség és részben a szakma elismerését is kivívta, így nem csoda, hogy a mester maga is szívesen vállalkozik fordulatot jelentő műve elvezénylésére.

Penderecki, a karmester elsősorban saját műveinek hivatott tolmácsolója, de a néhány szerző között, akiknek a műveit szívesen és hitelesen vezényli, kiemelkedő helyen áll Dmitrij Sosztakovics (1906–1975), leginkább az 1939-ben komponált 6. szimfóniájával.

Krzysztof Penderecki

Przysztof penderecki 1933. november 23-án született a lengyelországi Devicában, zeneszerzést Skolyszewskinél kezdett tanulni. A Krakkói Konzervatóriumban, ahol Artur Malawski és Stanislaw Wiechowicz növendéke volt, 1958-ban fejezte be tanulmányait, majd ugyanitt professzorrá lépett elő.

1966 és 1968 között az esseni Volkwang Hochschule für Musik-ban tanított, 1968-ban a német akadémiai csere-szervezettől, a DAAD-tól kapott ösztöndíjat. 1972-ben a Krakkói Konzervatórium rektorává nevezték ki. Első nemzetközi szintű fellépésére 1959-ben került sor a
Varsói Őszi Fesztiválon, ahol a II. Nemzeti Fiatal Zeneszerzők Versenyén első dííjat nyert műveinek egyikét, a Strófákat vezényelte. A másik két díjnyertes műve a Dávid zsoltárai és az Emanations.

1959-ben komponálta A hirosímai áldozatoknak című elégiáját, amiért UNESCO-díjat is kapott. A darabot sorozatos sikerek követték: 1960-ban a Donaueschinger Musiktage-ban az Anaklasis, a rákövetkező évben a Polymorphia, a Phonograms, a Psalmus és 1966-ban a Szent Lukács Passió, pályájának első főbb műve, mely a Nyugat-német Rádió megrendelésére készült a kölni dóm 700. évfordulójára. A művet 1966. március 30-án mutatták be.

A következő évben alkotta meg szintén nagy sikerű kórusművét, a Dies Irae-t., ismertebb nevén az Auschwitz Oratóriumot. 1968-69-ben írta első operáját, a Loudon ördögeit a Hamburgi Állami Operaház megrendelésére, melyet 1969-ben mutattak be, azóta pedig számos alkalommal játszották, közvetítették már, és lemezen is megjelent. Következő nagy műve az Utrenja, amelynek első részét, a Krisztus sírba helyezését 1970-ben mutatták be az altenbergeri dómban, második részét, a Krisztus feltámadását egy évvel később, a münsteri katedrálisban.

Ezt követően, 1970-ben írta második oratóriumát Cantata Cosmonogia címmel az ENSZ számára. A bemutatón államfők, uralkodók és kormányfők is megjelentek, a darabot pedig mint briliáns és különösen eredeti művet dicsőítették. 1971-ben komponálta Zubin Mehta részére a II. De natura sonoris-t, amely az azonos című, 1966-ban írt darabon alapszik.

1972-től kezdte meg karmesteri pályafutását, és a világ összes jelentős pódiumán vezényelt már. 1972 és 1978 között a Yale University School of Music professzora volt. A Canticum Canticorum Salomnis megkomponálása után írta a Magnificat-ot, egyik legfontosabb művét basszus-szólóra, énekegyüttesre, két vegyes-karra, fiúkórusra és zenekarra. A darabot a szerző maga dirigálta a világpremieren, az 1974-es Salzburg Fesztiválon. Második színpadi műve az Elveszett Paradicsom, amelyet 1979 januárjában a milánói Scala-ban vezényelt, majd a Vatikánban II. János Pál Pápa meghívására.

Krzysztof Penderecki alkotásainak kronológiai íve a „fordított modernséget” követi. A zenetörténetnek nem elszeparált esete ez: Richard Strauss a sokkoló Salome és Elektra után bájos klasszikus mester benyomását kelti a Rózsalovaggal és a későbbi műveivel, de szólhatunk Stravinskyról, aki a „zene atombombája” (A tavaszi áldozat) után áll elő Pergolesi-dallamok feldolgozásával.

Penderecki nevét a Gyászzene Hirosima áldozatainak emlékére (1959) című művével tette ismertté. Anton Webern és Pierre Boulez nyomdokain haladó kísérletező mű ez, teli negyed intervallumokat egymásra halmozó hangfürtökkel, meghökkentő hangszeres „mutatványokkal”.

Az 1970-es évektől stilisztikai változás kezdődik a komponista gondolkodásában, a dallam és a harmónia központi szerephez jut. E folyamat egyik állomása a 2. („Karácsonyi”) szimfónia (1980). Egyetlen tételben sűrűsödnek a műfajra jellemző különböző karakterek, némelyek Anton Bruckner zenéjének monumentalitását vélik felfedezni a műben. A „Karácsony” megjelölést a fekventált helyeken felhangzó „Stille Nacht”-ként ismert dallam okán kapta.

Dmitrij Sosztakovics (1906-1975) első öt szimfóniájának kalandos története után azt a tervet fontolgatta, hogy Majakovszkij versére Vlagyimir Iljics Leninről ír zenekart, kórust és szólistákat felvonultató művet. Tervének végrehajtásában az akadályozta meg, hogy a költemény szövegének lejtését nehezen tudta zenébe ültetni.

Később szimfonikus keretek közt más irodalmi alkotással próbálkozott a témában, eredménytelenül. A 6. (h-moll) szimfónia (op. 54, 1939) egy ezek közül, ám anélkül kötődik hozzá Lenin neve (néhol Lenin szimfóniáként is nevezik), hogy Sosztakovics ekként említette volna.

Dmitrij Sosztakovics

A kompozíció formája szokatlan bár, de nem ismeretlen: lassú tétel áll a mű elején (Largo). Beethoven „Holdfény” szonátájával együtt emlegethetjük tehát azon darabok közt, amelyek a „második tétellel kezdődnek”.

A mű második tétele (Allegro) után friss Presto az induló- és táncelemekből szőtt finálé. A tétel – amely a szerző állítása szerint a szocialista bürokrácia paródiája – viharos sikere miatt a premieren ráadásként is elhangzott.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje

Más művészeti ágakról

Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
irodalom

Beszámoló a Margó utolsó napjáról
Beszámoló a tavaszi Margó második napjáról
A Rémségek kicsiny boltja a Pesti Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés