bezár
 

art&design

2011. 04. 26.
Szecesszió a kerítésen innen
Az európai szecesszió nagymesterei
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A soros elnökséggel kapott újabb országimázs-esély keretein belül május 3-ig a Nemzeti Múzeum kerítésén állomásozik Az európai szecesszió nagymesterei című kiállítás. Antoni Gaudí, Victor Horta és Lechner Ödön képviseli az európai 'új stílust', amit ezúttal egy kissé ellentmondásos politikai diplomácia tűzött a zászlajára.

A csaknem ötven, speciális könnyűfémből készült, 1,5 x 1,5 méteres tablóra nyomtatott, épületfotókból álló szabadtéri tárlat március 23-ai, budapesti megnyitója előtt a barcelonai Sagrada Familia kerítésén állomásozott, innen pedig május 3-át követően a brüsszeli Városi Park kertjének kerítésére vándorol. A nemzetközi kerítés-turné létokát az Európai Uniós soros elnökség adja, illetve sokkal inkáb az a hozzá kapcsolható esély, amellyel Magyarország ismét a kulturális kapcsolatokon keresztül való pozitív országimázs közvetítés részese lehet. Természetesen egy ilyen lehetőséget mindig sikeresebben aknázhatunk ki akkor, amikor nemzetközi összefogásról van szó. Vélhetően szerencsénkre.
Gaudí, Horta és Lechner legszebb épületei a Múzeum kerítésén
Az Antoni Gaudí, Victor Horta és Lechner Ödön munkásságának kiemelkedő alkotásait bemutató táblák közlik a magyar, belga és spanyol kurátorok bevezetőit, illteve az építészek rövid szakmai életrajzát, valamint Brüsszel, Budapest és Barcelona térképét rajtuk bejelölve a kiállításon megjelenő épületek pontos elhelyezkedését. A térképek mindegyike a turisztikai szándékú tájékozódás mellett érdekes adalékokat szolgáltat az európai modernizmus hatására szélsebesen fejlődő európai városok kialakultásának irányait illetően is.
Utcai sétáló vagy kiállítási közönség?
A kiállítás egyik érdekessége éppen abban rejlik, hogy a téma és a szereplők szerencsés közismertsége okán, a kurátorok jóvoltából az európai szecessziós építészet és iparművészet kiemelkedő alkotásai egy olyan urbanisztikai kontextusban nyernek jelentőséget, amely absztrakt értelemben ugyan, de elvezet az EU létrejöttéhez. A logikai (vagy inkább metaforikus) láncolat ilyenformán úgy épül fel, hogy a modernitás lehengerlő 'Art Nouveau'-ja, a díszítőművészet és az építőművészet addig sohasem tapasztalt koherenciája új városokat emelt Európa térképére a múlt századfordulón, amely városok a jelen évezredben már egy új, egységes Európa szimbólumaiként vannak jelen. Vagyis, ebben az értelemben a politikai és/vagy diplomáciai 'egység' zászlóshajója a modernitás leglátványosabb formában megjelenő építészeti és design trendje lenne az a maga korában némiképpen ellentétes fogadtatású irányzat, melyet bírálói az olcsó kereskedelmi árúcikké redukált magas művészet árulójaként bélyegeztek meg.
A többnyelvű táblákon a várostérképek és az alkotói életrajzok is olvashatóak
A kereskedelmi árucikkek, bútorok és épületek szecesszió általi újfajta esztétikai megközelítése addig sohasem tapasztalt lökést adott a design térhódításának, amely a leglátványosabb módon a formatervezett épületek, enteriőrök, használati tárgyak és reklámkellékek  területén nyilvánult meg. A reklámipar legbecsesebb emléktrágyai között tartjuk számon Alfons Mucha plakátjait vagy a század eleji Törley-reklámokat, az épületek és enteriőrök szintjén megnyilvánuló 'Jungednstil' pedig vitathatatlanul magas értékeket képvisel úgy a történelmi Magyarország nagyobb városaiban, mint Budapesten.

A párhuzam a szecesszió stílusának elterjedése és az Európai Unió megszületése között annyiban vitán felüli, amennyiben mindkét jelenség szorosan a kereskedelmi és az üzlet világban. gyökerezik. Ugyanakkor az EU politikai megítélése, legalábbis Magyarországon,  (éppen hogy) a soros elnökség periódusában kínosan ellentmondásos – azaz nem feltétlenül helyezhető olyan problémátlan(nak vélt) piedesztálra, mint az érvelés ezen pontján már inkább allegorikusba hajló szecesszió.
Inkább a turisták állnak meg szívesen a kiállítás képei előtt
Kissé kellemetlen aurát ad a kiállításnak, hogy miközben a soros elnökségi posztokat egymás között váltó nemzetek nagyvárosai és tiszteletre méltó kurátorai összehangolt és egységes értékeket szem előtt tartó kulturális programot építenek fel, egy kellemes, nyitott hangvételű, szofisztikált kontextust teremtve, addig a dolog politikai/diplomáciai oldalán lépten nyomon, igen kellemetlen összefüggésekkel kell szembesülnünk, a soros elnöki tisztet betöltő hazai kormányzat euroszkepszisével és zavarbaejtő diplomáciai jelenlétével. Ezen a ponton pedig sajnos még a legtisztább szándékú és legsimább utat járó országimázs-fényező lehetőségnek is meggyűlik a baja az értékközvetítéssel.


Az európai szecesszió nagymesterei című kerítéskiállítás a Magyar Nezeti Múzeum kerítésén (Múzeum körút 14-16.) tekinthető meg 2011. május 3-ig.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Zanin Éva --


További írások a rovatból

Egy mozgástanulmány
art&design

Isabela Muñoz Omega című kiállítása a Mai Manó Házban
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
art&design

Mátrai Erik AIR című kiállításáról

Más művészeti ágakról

A 2024-es Aranyvackor pályázat díjátadójáról
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés