bezár
 

irodalom

2011. 04. 15.
Kőrisvirág illatú férfimag, gyászmenet a szerelemnek
Farkas Péter: Johanna, Magvető, 2011.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
„A szerelem legmélyebb bugyrát csak a hisztérikák érhetik el” – írja netnaplójában Farkas Péter. A mondatról, önkéntelenül is, legújabb regényének, a Johannának a főszereplője jut eszembe. De az asszociációból gyorsan kihátrálok, mert a negyvenhat évig toronyfogságban élő királynő aprólékosan, különös gonddal megfestett viselkedését leegyszerűsítés lenne hisztériának, férjéhez, vagy inkább férje (holt)testéhez való ragaszkodását pedig merészség lenne szerelemnek nevezni. Vagy mégsem?

A regény alcíme, zárójelbe téve: Cold song. Vagyis a történet ahhoz a hideg (vagy hűvös) dalhoz lenne hasonlatos, melyet a mű elején és végén felbukkanó, magas, vékony, madárarcú, fekete jelmezbe bújtatatott mutatványos énekel fejhangon? Kézenfekvő a párhuzam, hisz az első fejezet is ezt a címet viseli.

Hideg, középkori várak folyosóin járunk. A gyermek Johanna hisztérikus rohamban tör ki, amikor hiába próbál környezetétől egy érintést kicsikarni. Anyja erre úgy vágja szájba, hogy kettéharapja nyelvét. Amikor nővé serdül, vagyis menstruálni kezd, hogy tanuljon a jelenetből, és elmenjen a kedve a paráznaság bűnétől, az inkvizíció kazamatáiba cipelik, ahol egy kéjelgéssel vádolt asszonyt kínoznak: altestét egy kiéheztetett kanmacskákkal teli zsákba zárják. Férje halála után pedig, hogy megfosszák a koronával járó jogoktól, őrültséggel vádolják, és élete nagy részét egy ablak nélküli cellában tölti, ahol időnként hideg vízzel térítik magához. Mi más is lehetne a Johannát körülvevő világ, mint cold song? Az alcím – személyes olvasatomban – mégsem a főcímet, a Johannát, illetve a cím mögött álló figurát egészíti ki vagy magyarázza, hanem őt ellenpontozza, akárcsak a mutatványosok előadásában a Fagy Szelleme a Szerelmet.

Johanna –  mind a könyv borítóján, mind pedig a regény leírásában – egyike az irodalom legmelegebb színekkel festett érzékeny női figurájánaknak. De nemcsak maga a főszereplő, hanem a történet írói ábrázolása is hihetetlen melegségről, plaszticitásról, mélységről tesz tanúbizonyságot. A szereplők lelkiállapotának empatikus bemutatása Farkas Péter korábbi regényeiről is elmondható, ahogy az is, hogy az írót az események nem önmagukban, önmagukért érdeklik, hanem azért, hogy a felfokozott szenvedés leírásával olyan szférákba emelje az olvasót, ahol a létezés kapja vissza valódi, igazi értelmét.

Ne gondoljunk itt a szenvedéstörténetek dosztojevszkiji erkölcsi tanulságaira. Farkas Péter szereplői egyáltalán nem bűnhődnek, hisz nem is bűnösek a szó keresztényi értelmében. Sokkal zsigeribb, ok nélküli szenvedésen mennek keresztül, függetlenül attól, hogy melyik korban élnek.

Amíg ezt a fizikai (és a vele együtt járó lelki) szenvedést az író előző regényében, a Kreatúrában némi távolságból szemlélte és szemléltette, addig Johannát sikerült valóban közel hoznia az olvasóhoz. Figyelme itt már nem oszlik meg három történeten. A szerző összművészeti eszköztárral dolgozik. Képei költői magasságokba emelkednek, ugyanakkor finomak, visszafogottak, aprólékosan kidolgozottak, szervesen illeszkednek a történésekhez. Középkori, németalföldi mesterek munkáit idézik. „A halottvirrasztást a város különböző rendházaiból érkezett szerzetesek végezték. Kétoldalt fölsorakozott, komor, sötét tornyok.” A trónjára erősített, halott Fülöp királyt a szerző a halál bohócának nevezi.

A regénynek nemcsak a képi, de íz-, szag-, és zenei világa is árnyalt, eleven, finom mértékkel adagolt. A házasságra váró Johanna délszaki illatoktól bódult. A serdülő lány széke alatt kéjelgő pap a gesztenyevirág nehéz, dohos illatát árasztja, a férjéből kiömlő mag a kőrisvirágét. Johanna lányát, Katalint születése után halottnak vélték, ezért a földbe ásták. Az anyjával egy ideig együtt raboskodó lány emlékképe a föld gyomráról a regény vége felé, nem sokkal Johanna halála előtt tér vissza: „Nyelvén száz meg száz gyengéden szétmálló fűszer, szájpadlásán édes pástétom.” Ezért is van az, hogy az őrültnek tartott királynő (és az ő figuráját átszövő másik két nő) története nem lehúz, hanem felemel bennünket. A cold song helyesen és valóságosan csak a Johanna alatt, zárójelben helyezkedik el, illetve őt fogja közre, zárja be, jelképesen is a toronyba, illetve a szövegbe. De az írói elrendezésnek köszönhetően Johanna kibújik belőle, hisz a regényindító Cold song (utalás Purcell Arthur király című operájának egy áriájára) bár a történet vége felé is visszatér újból, mégsem zárja azt. A haldokló Johanna homlokát a püspök által megáldott olívaolajjal kenik meg és a fehér hold fátyolos korongja tűnik fel a záró képben.

Ha a Kreatúrát férfi szereplőket felvonultató, férfi minőségekkel dolgozó világba helyezzük, akkor a Johanna hangsúlyozottan, egyértelműen a női oldal. Hogy mi motiválta Johannát, amikor férje hullájának kiadatását követelte, majd pedig hétszáznyolvanhat napon keresztül bolyongott a koporsóval, nem hiszem, hogy lényeges lenne a regény értelmezése szempontjából. Ahogy az sem, hogy őrült volt-e, hisztérikus, vagy betegesen szerelmes a férjébe. A szép testű, érzéketlen Fülöpnek nem sok köze van Johanna történetéhez, valószínű, hogy a királynő bárki után így "őrjöngött" volna. Szerepe arra korlátozódik, hogy csodálatos allegória váljék belőle: a szerelmes nő gyászmenetet rendez a férfitestnek, amelyet képtelen elengedni... ("Let me, let me, freeze again to death" -csendülhetne fel a Cold song utolsó sora Klaus Nomi előadásában.) ...akárcsak a Kreatúra szereplői az életüket körülvevő írásokat, könyveket.

prae.hu


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Kovács Rita --


További írások a rovatból

irodalom

Bemutatkoztak Kiss Tibor Noé műhelyének tagjai
Lőrincz Csongor válaszai a prae.hu AI-körkérdésére
Áfra János válaszai a prae.hu AI-körkérdésére
irodalom

Bemutatták Elena Poniatowska: Leonora – Leonora Carrington regényes élete című művét

Más művészeti ágakról

Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához
Miklya Luzsányi Mónika Szerelmem, Petőfi Zoltán? című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés