színház
2011. 04. 21.
Fitnesz, sör és Harnoncourtok
Händel Rodelindája a Theater an der Wienben
Nicolaus Harnoncourt karmester virtuózra veszi a nyitányt, ami alatt körbeforog a színpad, s ezzel megmutatják a felépített betonmonstrum minden zegét valamint zugát. Gondoltam, megviccelnek minket, azt hisszük, a díszlet bemutatásával mindent tudunk a most következő előadásról, és mégis a meglepetések sorával örvendeztetik majd meg a nagyérdeműt. Sok ötletet láthattunk a Rodelinda című operában, újdonság azonban mégsem volt sok.
Ha a rendező, Philipp Harnoncourt (a karmester fia) abban látja Händel Rodelindájának nagyságát, hogy elmenne a cselekménye egy mai maffiatörténetnek is, attól még (még ha igaza is van) nem igazán jutott közelebb az operához. Főleg ilyen színrevitellel nem, amin tulajdonképpen az ember elnézően, ugyanakkor csodálattal tud mosolyogni, ha túllépett a felháborodásán, majd letargiáján. Ugyanis csodálatraméltó, hogy valaki ilyen naivan és gátlás nélkül felfűz egy majdnem négyórás előadást a legérdektelenebb közhelyekre. Még az a szerencse, hogy minden felháborodást, letargiát és elnéző mosolyt felülír, a zenészstáb: Nicolaus Harnoncourt a zenekarával és az énekesek.
Mondják, hogy a Rodelinda Händel egyik legkidolgozottabb, legkülönlegesebb operája, például mert a karaktereket oly sokoldalúan ábrázolja a szerző. És ha mindez nem lenne elég, e sokoldalú figuráknak minden érzelemváltozására ária következik, így hallhatunk egy este alatt vagy ötvenet. Akár egy szereplőtől egymás után többet, egymással szögesen ellentéteset – és ebben az ellentétben áll a lényeg. Mert ha egyszer a letargiát bosszúvágy követi, azt el kell énekelni azon nyomban.
Ezt az ellentétet tudják a Theater an der Wien produkciójának énekesei olyan nagyvonalúan kivitelezni. A hűséges címszereplőt játszó Danielle de Niese levegős és nehézkes kezdés után mintha beéneklődött volna, és egy kis idő elteltével már igazán álomszépen énekel. Az intenzitás sose hiányzott, pillanatra nem szűnő jelenléttel és szépséggel játssza be a színpadot. Valóban, végig hű feleség, s az érzelmek és indulatok széles spektrumát járja be, amit mindkét felvonás végére a halottnak hitt, majd előkerült férjjel való éteri kettős koronáz. Először a fájdalmas búcsúé (a gonosz erők elválasztják ugyanis a házaspárt), másodszor a boldog szerelmeseké.
Georg Friedrich Händel: Rodelinda
Rodelinda: Danielle de Niese
Bertarido: Bejun Mehta
Grimoaldo: Kurt Streit
Garibaldo: Konstantin Wolff
Eduige: Malena Ernman
Unulfo: Matthias Rexroth
Flavio: Luis Neuhold
Flavio barátja: Angelo Margiol
Díszlet: Herbert Murauer
Fény: Bernd Purkrabek
Koreográfia: Thom Stuart
Zenekar: Concentus Musicus Wien
Karmester: Nikolaus Harnoncourt
Rendező: Philipp Harnoncourt
Bemutató: 2011. március 20.
Theater an der Wien, Bécs
Mondják, hogy a Rodelinda Händel egyik legkidolgozottabb, legkülönlegesebb operája, például mert a karaktereket oly sokoldalúan ábrázolja a szerző. És ha mindez nem lenne elég, e sokoldalú figuráknak minden érzelemváltozására ária következik, így hallhatunk egy este alatt vagy ötvenet. Akár egy szereplőtől egymás után többet, egymással szögesen ellentéteset – és ebben az ellentétben áll a lényeg. Mert ha egyszer a letargiát bosszúvágy követi, azt el kell énekelni azon nyomban.
Ezt az ellentétet tudják a Theater an der Wien produkciójának énekesei olyan nagyvonalúan kivitelezni. A hűséges címszereplőt játszó Danielle de Niese levegős és nehézkes kezdés után mintha beéneklődött volna, és egy kis idő elteltével már igazán álomszépen énekel. Az intenzitás sose hiányzott, pillanatra nem szűnő jelenléttel és szépséggel játssza be a színpadot. Valóban, végig hű feleség, s az érzelmek és indulatok széles spektrumát járja be, amit mindkét felvonás végére a halottnak hitt, majd előkerült férjjel való éteri kettős koronáz. Először a fájdalmas búcsúé (a gonosz erők elválasztják ugyanis a házaspárt), másodszor a boldog szerelmeseké.
Georg Friedrich Händel: Rodelinda
Rodelinda: Danielle de Niese
Bertarido: Bejun Mehta
Grimoaldo: Kurt Streit
Garibaldo: Konstantin Wolff
Eduige: Malena Ernman
Unulfo: Matthias Rexroth
Flavio: Luis Neuhold
Flavio barátja: Angelo Margiol
Díszlet: Herbert Murauer
Fény: Bernd Purkrabek
Koreográfia: Thom Stuart
Zenekar: Concentus Musicus Wien
Karmester: Nikolaus Harnoncourt
Rendező: Philipp Harnoncourt
Bemutató: 2011. március 20.
Theater an der Wien, Bécs
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről