art&design
A Quilt esetén a három anyagréteg összeöltésével létrehozott textilfelület változatos textúrákat eredményez, melynek legfontosabb felső része blokkokból áll össze. A középső, általában valamilyen puha kitöltő anyag adja a textilkép „húsát”, míg a hátsó oldala a merevítésért felelős.
Az anyag összeválogatásáért felelős öttagú (textiltervező iparművészekből és egy művészettörténészből álló) zsűri 170 pályázati műből választotta ki azt a Textilmúzeumban látható közel negyven alkotást, mely Anglia, Hollandia, Magyarország, Németország, Írország, Belgium, Izland, Olaszország, Svájc, Finnország, Izrael és Ausztria quilt művészetéből ad ízelítőt. A vándorkiállítás anyaga tehát elsősorban Európa quiltművészetére ad izgalmas és átfogó rálátás. A mozgókiállítás nyitását 2010 augusztusában az Egyesült Királyságban a Birmingham-i Quilt Fesztivál szervezte. Innen Hollandiába, majd hazánkba érkezett az anyag. A budapesti kiállítást Simon Prins Alapítványi elnök nyitotta meg.
Hazánkat Bornemissza Eszter képviseli, a 2009-es Organic City című quilt alkotásával. A rá jellemző képszerkesztés nemcsak a légifelvételszerű térképeket, de a levélrostok erezethálóját is felidézi. A holland textilművész Anco Browers- Branderhorst 2010-es Favourite blue című alkotása a sűrű, egymást keresztező ágak sorozatának vertikális és horizontális hullámzásából áll össze. A textilképen a kuriózumszámba menő 1957-es Marimekko pamutanyag, a kék szín és a geometrikus formajáték dominál.
A brit Christine Chester 2010-es Fragmented Networks művében édesapja emlékének töredékeit illeszti össze egyetlen memento-kollázzsá. A széttöredezett múlt-képet a művésznő a pasztózus színhasználattal és speciális koptatási eljárással varázsolta időtlenné.
A belga Lia Flemings 2010-es Dance Basics textilobjektje az egyetlen a budapesti kiállítás darabja között, amely tárolóban kapott helyet. Speciális japán szövetkezelési eljárással és kézzel festett 15 azonos selyemdarab a tánc lehetséges formaabsztrakcióit jeleníti meg csavart, redőzött felületeivel.
Ann Fleeton 2010-es Enclosures című műve egy változatos ír vidéki tájkép élethű madártávlatát szimulálja. A kézi hímzés és változatos anyag applikációk révén kirajzolódnak a történelem előtti erődök falmaradványai, valamint a földtulajdont elkülönítő határsávok.
Az olasz származású Mariana Frühauf 2009-es Sister című kézzel festett munkája az erdő és az évszakok királynőjét formázza meg szintetikus és pamut anyagkombinációkból. A textilképen mohafoszlányok, száraz fatörzsek és sziklatöredékek elevenednek meg.
Beatrice Lanter svájci képzőművész 2010-es Flowers all over nevet viselő műszálas organza-virágesőjének minden egyes virágszirmát forrasztópákával égette ki, majd varrógéppel állította egységbe.
A Vajk Éva által vezetett óbudai Textilmúzeumban 2011. február 10-e és április 4-e között látható tárlat később Németországba, majd Dániába kerül, ahol 2012. január 15-ig tekinthetik meg a vándorkiállítás anyagát az érdeklődők.