bezár
 

zene

2011. 03. 04.
Vámpírpop, életenergia és kultúrjelenség
Péterfy Bori & Love Band, Győr, Bridge Hallgatói és Oktatói Klub, 2011.02.25.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Bori babázós visszavonulása előtt három vidéki koncerttel búcsúzik, amelyek közül Győrben keltek először életre a zombik és vámpírok. A szokásoshoz hűen most sem volt hiány provokatívan ironikus slágerekből, ugráló tinikből és tomboló egyetemistákból: skizoid rockmámorban úszott az egész csónakház.

A Love Band vitathatatlan sikere (első albuma platina-, a második aranylemez lett), hogy alternatív gyökerei ellenére nem maradt rétegzene: egyszerre több korosztályt, nagy tömegeket szólít, táncoltat és énekeltet meg, méghozzá anélkül, hogy gagyi giccspopot játszana.

Egy jól összerakott és összehangolt, keresetlenül izgalmas és innovatív, minden jópofáskodás nélkül szerethető pop-rock zenekarról beszélhetünk, ami már önmagában sem kis dolog ma Magyarországon. Az pedig, hogy Péterfy Bori (akinek a felmenője Áprily Lajos, Jékely Zoltán és Péterfy László) áll az élén, kétségkívül kulturális jelenséggé teszi a bandát.

Ugyanis nemcsak, hogy összefér a minden tekintetet magára vonó színésznői teljesítmény a hol rock’n’roll-os, hol zúzós, hol pedig pszichedelikus egyetemi bulival, hanem a maga nemében egyedülálló kerek egészet is alkot. Bár a hangzás minőségétől nem lehetett mindig érteni a szöveget, bár a mozgó tömeg el-eltakarta a látványt, mégis úgy érezhette a győri koncert közönsége, hogy kicsit színházban is van: a művésznő helyette énekel, beszél és mozog - amit eljátszik, mindannyiunkra érvényes.

Péterfy Bori & Love Band - Vámpír


Péterfy Bori és a Love Band kultúrjelenség: nemcsak beszél, zenél és klippet forgat a hétköznapjaink álmos monotonitásáról (Lassú Kutya), a testkultuszban élő nő kettős, egyszerre kiszolgáltatott és lehetőségekben gazdag helyzetéről (Bűvös Vadász, Téged Nem), vagy éppen a mai párkapcsolatok virtualitásáról (Vámpír, Zombi), hanem mindezt természetes korhangulattá, háttérré, kifejező eszközzé is tudja formálni. Mert a valódi téma, a lényeg, amit a Péterfy Bori-jelenség üzen, nem ez, hanem a régi-új-örök vitalitás, életenergia, ami megtáncoltatja a pesti utca besavanyodott járókelőit (Bűvös Vadász videoklip) és egy negyvenegy éves kismamát(!) helyez a tinédzserek popbálvány-talapzatára.

Péterfy Bori & Love Band - Bűvös vadász


Ettől az energiától lesz a csapat olyan elképesztően hiteles. A formáció ugyanis megszólaltatja azt a tudatalatti hangot, ami átpolitizált és szétmanipulált kultúránk fojtásából előtör: az egyszerű emberi életösztönt, amely együtt tud létezni korunk skizoid álságaival, abszurd szituációival, embertelen megpróbáltatásaival. Ez az energia rengeteg szituáción keresztül megközelíthető és átadható, ahogyan teszik is azt Boriék nagyon különböző dalokkal. Az egyébként is egész jól összerakott számok így telnek meg élettel, és ezért lehet a zenekar vonzó ilyen széles rétegek számára: érezzük, hogy nem bóvlit kapunk, hanem lélektani valóságot, ám olyan csomagolásban, amely mindenki számára kibontható.

A győri koncert alatt főleg a szokásos, szétesős-pörgős arcát mutatta a csapat: a fülbemászó dallamokat néhol vészjósló, néhol koszos gitártorzítások durvították. Erős basszus zúzások és lírai-elszállós elektronikai betétek keverték ki az eklektikus repertoárt, amire rímelt Bori paradox, ártatlan-bestiális, delejes-ironikus fellépése.

Az előadást pedig az tette igazán ütőssé, ami a csapat varázsát is adja: hogy az egymással inkompatibilis ellentétekből úgy állt össze szerves egész, hogy a zenekari tagok és Bori is csak tették a dolgukat: nem virtuózkodtak, nem törekedtek meghökkentésre vagy eredetiségre. Egyszerűen adták, ami bennük volt a lehető legtermészetesebben és legközvetlenebbül. Remélhetőleg nem térnek le erről az útról az egyévesre tervezett szünet után sem.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Balassa Máté --


További írások a rovatból

Bartók György szerzői estje a Fugában
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről

Más művészeti ágakról

Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés