bezár
 

film

2011. 02. 20.
Aki rendes temetést akar magának, az lesz szíves nyáron megdögleni
Joel és Ethan Coen: A félszemű – True Grit, 2010.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Coen-fivérek legutóbbi alkotása, ami idén 10 kategóriában száll versenybe az Oscarért, és ami már eddig is a testvérpár egyik legjövedelmezőbb filmje lett, stílszerűen kapta a True Grit címet (szabad fordításban magyarul nagyjából annyit tesz, hogy „Tökös legény”). A közérthetőségre való igyekezetben azonban valahol éppen a Coenék-féle esszencia veszett el.

Egy többé-kevésbé klasszikusnak mondható bosszú-történet a film fabulája, melyet a western műfaj egyébként is oly nagyon kedvel, s melyben egy elsőre adottságaiban gyengébbnek tűnő, ám erkölcseiben megrendíthetetlen hős (jelen esetben egy 14 éves hősnő) egy bátrabb és tapasztaltabb, ám életében tévútra sodródó társat keres magának, hogy megtorolja az őt ért sérelmet, végső igazságot szolgáltasson. Mattie Ross (Hailee Steinfeld) papáját aljas indokból megölte az egyik gaz alkalmazottja, ezért a leányzó fel szeretné fogadni a törvény emberét, Reuben J. Cogburn rendőrbírót (Jeff Bridges), aki először nemet, majd igent, majd megint nemet, végül (természetesen) igent mond, hogy aztán kart-karba öltve szelhessék a pusztát, és két berúgás között megbűnhődjön a rossz, győzzön a jó.
True Grit
Charles Portis
regényéből A félszemű seriff címmel 1969-ben már készült egy nem oly emlékezetes feldolgozás John Wayne főszereplésével (aki valamiért ezért az alakításáért meg is kapta a legjobb férfi főszereplő Oscarját), ám a rendezőpáros kijelentette, hogy most elsősorban a könyvet használják alapul filmjük elkészítéséhez.

A műfajokkal egyébként előszeretettel játszadozó, azokat gyakran sarkukból kifordító Coenékhoz képest ezúttal egy meglepően visszafogott, már-már hagyománytisztelő alkotást szemlélhet meg a néző, mely inkább tekinthető Jeff Bridges jutalomjátékának, mint egy tipikus Coen-filmnek. A fentiekben felvázolt történet közepesen izgalmas csordogálását nem igen akasztják meg rendkívüli fordulatok, különösebben kiemelkedően megírt párbeszédek vagy briliáns karakterszínészi alakítások. Önmagában ettől az alkotás még lehetne (és lett is) az átlag felett álló western, csak éppen egy átlagosnál jobb műfaji darab nem kívánja meg Ethan és Joel Coen direktori kvalitásait, illetve nem érdemli meg feltétlenül,  hogy 10 Oscar-jelölést kapjon. A filmben ennek ellenére megmutatkoznak az alkotók kézjegyei, a Coenek kikacsintanak a nézőre egy-egy meglepő arcba lövésnek vagy kiskorúak tornácról való lerúgásának képsorai mögül.
True Grit
A keresztény szimbolikával való játék ezúttal inkább csak felületes kapargatás, mely igazi értelmet nem nyer a film pergése során, inkább csak utalás szintjén jelentkezik (az aláfestő zenében és az idézetekben főként). Viszont a keresztény tanítás jelenik meg a végső jelenetben és válik indokává a büntetésnek, ami éppen ezért a szándékhoz képest kevéssé lesz megrázó, és az alkotás egészéhez mérve aránytalanul szimbolikussá duzzad.

Jeff Bridges játéka, mint mindig, most is olyasmi, amiről csak nagy és dagályos jelzőkkel díszítve lehetne értekezni, és ami kétség kívül a legemlékezetesebb marad a filmben. Az ő színészi jelenléte és Roger Deakins operatőri munkája lenyűgözően teremt atmoszférát, és változtatja a tájat egyszerre önmagában is élő és expresszív dramaturgiai elemmé, egyszerre pedig tökéletes hangulati és érzelmi aláfestéssé. Ha nem is ők egyedül, de leginkább ők ketten lennének, akik megérdemelnék, hogy a jelölést aranyszobrocskára váltsák.
True Grit
A filmet első sorban olyan „férfiromantikusoknak” ajánlom, akik előszeretettel sírdogálnak Az utolsó mohikánon, illetve azon fanatikusoknak, akik örömüket lelik az ezúttal jól elrejtett Coen-motívumok kibogarászásában.


A félszemű – True Grit
Színes, feliratos, amerikai western, 106 perc, 2010.
Rendező: Ethan Coen, Joel Coen
író: Charles Portis
Forgatókönyvíró: Joel Coen, Ethan Coen
Zeneszerző: Carter Burwell
Operatőr: Roger Deakins

Szereplők: Jeff Bridges (Reuben J. Cogburn rendőrbíró), Hailee Steinfeld (Mattie Ross), Matt Damon (La Boeuf), Josh Brolin (Tom Chaney)

Oscar jelölések:
Oscar-díj (2011) - Legjobb film jelölés: Scott Rudin, Joel Coen, Ethan Coen
Oscar-díj (2011) - Legjobb rendező jelölés: Ethan Coen
Oscar-díj (2011) - Legjobb operatőr jelölés: Roger Deakins
Oscar-díj (2011) - Legjobb női mellékszereplő jelölés: Hailee Steinfeld
Oscar-díj (2011) - Legjobb adaptált forgatókönyv jelölés: Joel Coen, Ethan Coen
Oscar-díj (2011) - Legjobb jelmeztervezés jelölés: Mary Zophres
Oscar-díj (2011) - Legjobb látványtervezés jelölés
Oscar-díj (2011) - Legjobb férfi alakítás jelölés: Jeff Bridges
Oscar-díj (2011) - Legjobb hangvágás jelölés
Oscar-díj (2011) - Legjobb hangkeverés jelölés

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Tóth Barbara --


További írások a rovatból

Margherita Vicario: Gloria! - XXII. Olasz Filmfesztivál - MittelCinemaFest 2024
Rich Peppiatt: Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása

Más művészeti ágakról

Tudósítás a "Szaporodnak a jelek" című Esterházy-konferencia első napjáról
A Kortárs novemberi számának bemutatójáról
gyerek

Válogatás a bábszínház adventi programjaiból


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés