gyerek
Miért és hogyan vásárolunk gyermekkönyvet?
A Random House, a Penguin, a Scholastic és a Little Brown közös megrendelésére készült felmérés legfontosabb kérdése az volt, miként választanak a vevők gyermek- és ifjúsági könyveket. A vásárlói magatartásokat három kategóriában vizsgálták:
felnőtt vásárol könyvet 0-6 évesnek,
felnőtt vásárol könyvet 7-12 évesnek és
fiatal (13-17 év közötti) vásárlók.
Nem okozott túl nagy meglepetést például az a tény, hogy a gyermekkönyvek 70%-át nők vásárolják és a vásárlók nagy része (mind keresete, mind iskolai végzettsége okán) a középosztályhoz tartozik. Ugyanakkor érdekes megállapítások is születtek: a megkérdezettek a könyveket – az összes médium közül – első helyre rangsorolták, még a tizenéves korosztály számára is fontosabbak voltak a könyvek (57%), mint a szórakozás más formái.
Hatás
A szülőknek és azoknak, akik közel állnak a gyerekekhez nagyobb a hatásuk, mint valaha. A hét év alatti gyerekek esetében a szülők és a barátok döntik el, hogy mit fognak olvasni, ezt követi a könyvesbolti nézelődés, a tanárok ajánlásai, az online keresés és a könyves programok. Anyukák, tanárok, apukák – ebben a sorrendben hatnak a 7-12 éves korosztályra. A tinik szüleikre, tanáraikra, közeli barátaikra hallgatnak a könyvajánlás kérdésében. A könyvtárosok hatása 24%-ban érvényesül, a könyvesboltoké még ennyire sem.
Beszerzés
A könyvesboltok és a könyvtárak ugyanakkor továbbra is fontos szerepet töltenek be a fiatal olvasók könyvbeszerzéseiben, hiszen az olvasmányok 75%-hoz ezekről a helyekről jutnak hozzá az olvasók. A könyvesboltok az elsődleges célpontjai a 0-6 éves gyerekek szüleinek, amikor új könyvek után kutatnak, ezt követik a gyerekek vágyai („a gyerek megmondja, mit szeretne”) és a könyvtárak. Iskolai rendezvények (24%) és az Amazon (19%) – a listán sokkal lejjebb szerepelnek.
A könyvesboltok a 7-12 éveseknél is első helyen állnak, ezt követik a tanárok, iskolai rendezvények, könyvtárak és csupán 17%-ban szerepel beszerzési helyként Amazon.
A honnan szerzik be azokat könyveket a gyerekek, amelyeket csak úgy, a maguk örömére szeretnének elolvasni? – kérdésre meglepetésre az iskolai és a városi könyvtár áll az első helyen. Ezt követi a vásárlás (a legnépszerűbb könyvesbolt a Barnes&Noble), és csak 21%-ban használják az Amazon online lehetőségét.
Mi befolyásol?
Mi alapján választanak könyvet a gyerekek? A 7-12 éveseknél már az ár is számottevő tényező, mégsem ez a legfontosabb, hanem, hogy mennyire ismerős a karakter vagy a sorozat, de a borítókép is meggyőző érv, sőt az is, hogy a szülő ismeri és megbízhatónak tartja a szerzőt, illetve a barátunk mennyire ajánlja a könyvet.
A tinik számára a celebek nevei, a figyelemfelkeltő ajánlások és a díjak kisebb befolyással bírnak. A legnagyobb hatásuk a sorozatoknak van, ezt követi az ismerős szerző, a fülszöveg és persze a „csomagolás” – milyen a borító, hangzatos-e a cím.
Offline – online
A tinik gyakorlott online felhasználók. Ám annak ellenére, hogy kedvenc időtöltéseik a képernyők körül zajlanak – sms, Facebook – 39%-uk szívesen olvas könyvet a saját örömére. Nyomtatott könyveket szívesebben vesznek kézbe, mint e-könyveket – csupán 5%-uk állítja, hogy letöltött könyvet olvas. Bármennyire is fontos szerepet is tölt be az életükben az online világ, a tini válaszadóknak kevesebb, mint fele keresett rá kedvenc könyvsorozatának többi részére a weben, 40%-uk nem látogatja a rajongói oldalakat és hasonló százalékban kerülik a szerző hivatalos honlapját. Valahogy az e-könyvet nem találják túlzottan társaságinak…
A cikk eredetije és az ábrák forrása:
What Do Children's Book Consumers Want?
A new study looks at how they decide what to read—and where they buy
A cikk szerzője: Pompor Zoltán