bezár
 

film

2011. 01. 07.
Gondolatok a filmvágó gondolatairól
Walter Murch: Egyetlen szempillantás alatt – Gondolatok a filmvágásról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Walter Murch vágóként minden kétséget kizáróan bizonyított már. Hangmérnökként is bizonyított. Ezzel könyvvel pedig bizonyíthat a magyar olvasók előtt íróként, filmről gondolkodó szakemberként is. Ugyanekkor bizonyíthat egy teljesen új magyar könyvkiadó, a Francia Új Hullám Kiadó is, melynek alapítói Szerzőifilmes Könyvtár címmel sorozat kiadására adtáka fejüket. E sorozat első darabja a vizsgált mű: Egyetlen szempillantás alatt – Gondolatok a filmvágásról.
Első pillantásra egy vékonyka, inkább füzetre, mint könyvre hasonlító, ám annál ízlésesebben kivitelezett darabot tarthatunk a kezünkben. Borítója stílusát tekintve leginkább a 60-as évek második felében megjelent Film esztétika című kísérleti pedagógiai füzetekre emlékeztet. Így egyrészről bájosan belesimul a töretlenül divatos retró-hullámba, másrészt viszont értelmezhető egyfajta nosztalgikus összekacsintásként is. Megjelenését illetően tehát bátran felszállhatunk könyvecskénkkel  a metróra, bár kiterjedését tekintve lehetett volna éppen egy akkora gondolattal kisebb, hogy a farzsebben is elférjen, így inkább csak oldalzsebes nadrághoz javasolnám.

A könyv szerkezetét vizsgálva, a lényegi tartalom szempontjából két nagy, hozzávetőleg egyforma egységre bontható, ebből az első főként a vágás elméleti részével foglalkozik, a második inkább a vágás technikai fejlődésének történetével.
Jelenetkép az Apokalipszis most című filmbőlJelenetkép az Apokalipszis most című filmből (Walter Murch volt a film egyik vágója Lisa Fruchtman és Gerald B. Greenberg mellett, eközben a következő posztokért felelt: sound design, sound montage, sound re-recording mix)

Alapvetően kevés hitelesebb szerzőt találnánk a vágás témakörében írandó könyv elkészítéséhez, mint amilyen Murch, hiszen felsorolni is sok, hogy hány film végső formájának kialakításában vett részt tevékenyen. Nem csak mint vágó, hanem sokszor mint hangmérnök is. Két Oscar díját nem számítva is (melyet legjobb tudomásom szerint a filmtörténetben egyedülálló módon egyedül ő kapott ugyanazon film, Az angol beteg hangjáért és vágásáért egyszerre) olyan történeti jelentőségű filmek köthetők a nevéhez, mint az Apokalipszis most vagy a Magánbeszélgetés. Már-már zavarba ejtő felfedezés, hogy mindezek mellett még kifejezetten élvezetes stílussal is rendelkezik. Könnyen érthető, szemléletes szöveget készített, melyben remek arányban elegyíti az anekdotákat a statisztikai adatokkal, ami azért is nagyon szerencsés, mert egy laikus számára sokkal hihetőbbé, befogadhatóbbá válik bármilyen elmélet akkor, ha konkrét, első kézből vett példával támasztják azt alá. Murch személyes hangvételű történetei pedig azt az érzést kölcsönzik olvasójának, hogy ezeket olvasva egy lépéssel közelebb kerül a filmtörténet legendás személyiségeihez, sőt, a nagybetűs Filmkészítés lelkületéhez is. Megtudhatjuk például, hogy mit és miért kellett kivágnia Fred Zinnemann-nak a Júliából, vagy hogy maga a szerző hogyan és milyen tragikus körülmények között vágta Az angol beteget.
Jelenetkép Az angol beteg című filmbőlJelenetkép Az angol beteg című filmből (Walter Murch volt a film vágója és a sound re-recording mixer)

Nagyon szimpatikus a szerző hivatása iránti elkötelezettsége is. Egyfelől inspiráló az az állandó újító szándék, amivel nemhogy ellenállt volna az új idők, új technikák támasztotta igényeknek, de inkább elébük ment. Murch nagy nyitottsággal és érdeklődéssel fordult a változások irányába, ami még hitelesebbé teszi az Utószóban leírt vágástörténeti áttekintést. Másfelől pedig talán először fordult elő velem, hogy egy elméleteket kidolgozó könyvben az aranyszabályok tételes felsorolása felett azt a szót olvastam: „szerintem”. Ezt a fajta szakmai alázatot és szerénységet szívesen tapasztalnám gyakrabban.
Jelenetkép a Magánbeszélgetés című filmbőlJelenetkép a Magánbeszélgetés című filmből (Walter Murch supervising editor, sound editor, sound montage, sound re-recording mixer posztokon dolgozott)


Azonban a könyv alcíme szó szerint értendő. A Gondolatok a filmvágásról valóban nemigen megy tovább gondolatoknál. A lábjegyzetből ugyanis kiderül, hogy a mű első fele egy előadás leirata. Ez a tény természetesen önmagában még nem értékítélet, de érdemes tudni előre, hogy nem egy eizeinsteini okfejtésre kell számítsunk, mikor a kötetet a kezünkbe fogjuk. Több helyen ismétlőnek, túlmagyarázottnak éreztem gondolatok kifejtését, bizonyos jól megtalált hasonlatok pedig főként a könyv hosszához, azaz rövidségéhez mérten túl lettek írva.
Walter Murch - forrás: daily.greencine.comWalter Murch, több mint 30 éve Coppola állandó alkotótársa, vágó, a hang utómunka mestere (kép: daily.greencine.com)


A Szerzőifilmes Könyvtár első darabját, egyben az első magyar nyelvű könyvet a filmvágásról főként fiataloknak ajánlanám. Olyanoknak, akik filmet tanulnak vagy szeretik a filmet. Olyanoknak, akik érdeklődnek a vágás, filmkészítés iránt. Számos filmmel, filmkészítéssel kapcsolatos probléma könnyen és világosan megérthető belőle, sőt, ezen túl jó tanácsokkal is szolgál bizonyos technikai-szakmai problémák megoldásához. Továbbá azoknak is jó szívvel ajánlható az Egyetlen szempillantás alatt..., akik kifejezetten vonzódnak a filmes háttértörténetekhez, ők is elmerülhetnek Murch anekdota-tárában.

prae.hu


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Tóth Barbara --


További írások a rovatból

A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Hans Steinbichler: Egy egész élet

Más művészeti ágakról

(kult-genocídium)
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Lev Birinszkij: Bolondok tánca a Radnóti Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés