bezár
 

építészet

2011. 01. 08.
Papírmúzeum Kínában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Jünnanban található múzeum tulajdonképpen egy aprócska falu, sok kis házzal, amelyek az épületegyüttes középpontjában található udvar köré épültek. A kis házakban rejlő kiállítóterek a papírkészítés folyamatát mutatják be.
A legelfogadottabb nézet szerint i. sz. 105-ben Kínában Ho-ti császár (Han dinasztia) uralkodása alatt, fegyvertárának igazgatója Caj-lun javasolta a papír bevezetését a drága selyem helyett. Egyes vidékeken a papíreperfa kérgét is használták, amelyből még ma is különleges lapokat készítenek Japánban.



A Kínában kialakult õsi eljárás szerint a nyersanyag a bambusznád: a szálakat elõször durva rostokká zúzták és 100 napig meszes oldatban áztatták. Ezután tiszta vízben három hétig pihentették, majd a teljesen szétázott rostokat egy nehéz kalapáccsal összezúzták. Üstökben lúgos közegben fõzték, majd a pépet átmosták és kiteregették a napra fehéredni. Gyakori forgatással érték el az egyenletes színt. Tíz nap után kõlapokon, majd kõmozsarakban finomra zúzták a pépet és fakádakban vízzel csomómentesre elkeverték. Ehhez valamilyen növény gyökerének ragadós levét adagolták és jól összekeverték.

Fakeretre erõsített bambuszszitára merítettek a pépbõl egy keveset, rázogatással elegyengették. A nedves papírlapokat a szitáról történt lefejtésük után egymásra helyezték és kõ nehezékekkel kipréselték a víz egy részét. Sajtolás után a lapokat fehér téglafalon egyenként szárították. Ezeket a szakmai titkokat a mesterek féltve õrizték és csak taníványaiknak adták tovább.

363-ban jelent meg az elsõ pekingi újság, 660-ban pedig már papírpénzt használtak a kínaiak. A könyvnyomtatás is kínai találmány, a legrégibb (i. sz. 868) õsnyomatot Stein Aurél magyar orientalista professzor fedezte fel Tunhuangban.




A kínaiak az íráson kívül sok más célra is alkalmazták a papírt. A mindennapi életben ruhát, kalapot, esõvédõköpenyt készítettek belõle, megfelelõ impregnálással vízállóvá tették. A kínai nép félistenként tisztelte Caj-lun-t, még ma is minden papírkereskedésben látható az arcképe az õt dicsérõ szöveggel.

A bemutatott múzeum egyedülálló környezetben helyezkedik el, közel a Xinzhuang településhez fekvő Jünnanban található Gaoligong hegyen, egy természetvédelmi területen, Dél-Nyugat Kínában. A település  hagyományosan papírkészítésből élt. A kiállítás ezt a történetet, a papírkészítés folyamatát és a papír kultúráját mutatja be. Az épületben található galéria, könyvesbolt, bemutató műhely és vendégszobák.



 A múzeum tulajdonképpen egy aprócska falut imitál sok kis házzal, amelyek az épületegyüttes középpontjában található udvar köré épültek. Ezek a kis házak - amelyek hat kiállítóteret rejtenek - a papírkészítés folyamatára vannak felfűzve, végigjárva őket megismerhetővé válnak a különböző fázisai a hagyományos kínai papírkészítésnek. Miközben a látogatók végighaladnak a különböző kiállítótereken, a bemutatott jelenetek, munkafázisok mellett folyamatos kapcsolatunk van a külvilággal, az épület környezete mindenhol jelen van. Tudatosan beépítették a kiállításba a környező táj látványát, sugallva, hogy a hagyományos papírkészítés elválaszthatatlan a helytől, a környezettől, érzékeltetve a kapcsolatot a természet és az ember között.



A tervezők célja egy környezetbarát épület volt, helyi anyagokat használva: fa, bambusz, vulkáni kő. Ezek a természetes anyagok idővel kopnak, halványulnak, és harmonikusan belesimulnak és részévé válnak a környező tájnak, akár egy falu, egy olyan falu, ami a papírkészítésről szól.

Papírmúzeum

Papírmúzeum

Papírmúzeum

Papírmúzeum

Papírmúzeum

Papírmúzeum

Papírmúzeum

Papírmúzeum

Papírmúzeum

Papírmúzeum

Papírmúzeum

Papírmúzeum

Papírmúzeum

Papírmúzeum



Gaoligong Papírmúzeum
helyszín: Jünnan, Tengchong, Xinzhuang
terület: 361 m2
tervezés: 2008, 2009.
kivitelezés: 2009-2010. december
építészet: HUA Li / TAO (Trace Architecture Office)
tervezők: HUA Li, Huang Tianju, Li Guofa, Jiang Nan, Sun Yuanxia, XuYinjun, Yang Hefeng

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Csillag Adél --


További írások a rovatból

építészet

(kult-genocídium)
építészet

Kritika a Kis magyar kockológia című kiállításról
építészet

Hiány és emlékezet című Breuer Marcell emlékkiállítás Pécsett

Más művészeti ágakról

Kurátori bevezető
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés