bezár
 

art&design

2010. 12. 09.
Kolorittal tereket írni át
Beszélgetés Potyók Tamás festőművésszel
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Potyók Tamás művészete nem giccs, de nem is fotórealizmus, bár munkáin feltűnnek az ezekre jellemző motívumok és technikai megoldások is, képei mégis egy egyéni kolorit hatásmechanizmusára alapoznak. Ez az, ami különlegessé teszi festészetét. A művésszel december 10-én nyíló Városi Tájképek című kiállítása kapcsán beszélgettünk.

Potyók Tamás (Kiss Eszter fotója)
PRAE.HU: Kicsit provokatívan indítunk. Ahogy már máskor elmondtad, fontos neked a hagyomány, amihez képest elmozdulhatsz. De mégis, milyen hagyományokat érzel magadhoz közel? Hogyan pozícionálnád ezt az alkotásmódodat a sokszor a hagyomány túlírásából keletkező giccsfestészethez és a tudatosan túlzó hiperrealizmushoz képest?


Táblaképfestészetet művelek, ezen belül is figuratív festészetet. Ezzel a rövid mondattal azt hiszem, hogy meg is fogalmaztam nagyon sok dolgot azzal kapcsolatban, hogy milyen hagyományokat érzek magamhoz közel. Minden történést, amely e határokon belül létrejöhet. A hiperrealizmus egyik igénye általában a fotóhűség létrehozása. Nálam ez sem formailag, színben pedig még inkább nem cél. A giccsfestészetet általában véve értelmezhetjük talán úgy, mint sztereotípiák megfogalmazását. Saját képeimben igyekszem a közhelyeket messziről elkerülni. Képeimben a látvány által nyújtott inspirációból indulok el, és azt igyekszem minél személyesebb módon újrafogalmazni.
Potyók Tamás: Róma (2009) 70x100 cm.
PRAE.HU: Mit gondolsz, a dinamikus színhasználat és a plasztikus fény-árnyékhatások által festményeid egy sajátos rendszerré állnak össze? Jól érzem, hogy ebben az is kifejeződik, hogy vonzódsz a természet mágikus-misztikus felfogásához?

Igen, munkáimban minél inkább szervességet igyekszem létrehozni a festészet eszközeivel, melyek például a színek és fények, valamint az általuk kialakítható plaszticitás fontos elemei a tevékenységemnek. A színek formává alakíthatósága nagyon bonyolult és nehéz dolog. Egy egész festői életút is kevés lehet a lehetőségek végigpróbálgatásához. Időszakonként más és más összefüggésben keresek megoldást e kihívásokra és reményeim szerint többé-kevésbé megadom rájuk a választ.

A természetet és magát az életet is lehetőségnek, adománynak tekintem – végül is nem feltétlenül teljesen természetes dolog. Az általa nyújtott képek, formák talán ugyan így magukban hordoznak egyfajta titokzatosságot, mágikusságot. Festményeimben igyekszem rögzíteni e benyomásaimat is.
Potyók Tamás: Sétálók (2010) 70x100cm.
PRAE.HU: Mennyire nyitottak erre a típusú festészetre a pályatársaid? Meg tudnád határozni a saját helyed a kortárs magyar képzőművészeti szcénában?


Van akiknek szimpatikus az, amit csinálok, és biztosan vannak olyanok is, akiknek nem. Arra a kérdésre, hogy hol lehet a helyem a kortárs képzőművészet folyamában, talán csak azt tudom válaszolni, hogy ott, ahol vagyok. Amit teszek, belső hitből teszem – járok az ösvényemen.
Potyók Tamás: Kútnál állók (2010) 100x70 cm.
PRAE.HU: Elsőképp az Ellenfényben című kiállításodon találkoztam nagyobb mennyiségben a festményeiddel a debreceni Kölcsey Központban. Maradandó élmény volt, bár zavart, hogy egy-két rajz is becsúszott a festmények közé. Most négy év után december 10-től ismét itt fogsz kiállítani. Volt valamiféle irányváltás akár a motívumhasználat akár a technikai megoldások területén ez idő alatt, amit a kiállításon majd saját szemünkkel is megfigyelhetünk?

A legújabb képekkel való bemutatkozás tematikus jellegű. A kiállítás címe Városi Tájképek. A munkák témái a város által kínált témákból merítkeznek. Az épített környezet, ember és épület, épület és táj viszonyát fogalmazzák meg. A kiállítás anyaga Debrecen, Róma, Velence, Erdély személyes élményeimen alapuló városrészleteit tárja a közönség elé. A festmények arányaihoz képest viszonylag nagy homogén felületek váltakoznak részletesen megfestett apróbb formákkal. Festésmódomban most nagyobb szerepet kaptak a lazúrfestés hatásai. A formák és ebből következően a színek egy másfajta feszültség teremtő erejének lehetőségét próbáltam ki.
Potyók Tamás: Hó alatt (2010) 70x100cm.
PRAE.HU: Debrecenben jól ismerik a neved, több regionális díjat is nyertél, de mennyire volt lehetőséged megmutatkozni eddig a fővárosban vagy a nemzetközi közönség előtt?

Igen, Debrecenben eléggé közismert vagyok a festés szempontjából. Igazán nem lehet okom panaszra sőt, megbecsülésben van részem. Budapesten is voltak bemutatkozásaim és körvonalazódnak továbbiak is. Egy-két megnyilvánulásom volt már pl. Erdélyben, Franciaországban, de ezek inkább kuriózum számba mennek. Érdekes kérdés ez egyébként, mármint a külföld. Ha adódik a lehetőség viszonylag spontán módon, akkor természetesen komolyan elgondozik az ember. Viszont elsősorban a festészettel vagyok elfoglalva, és minden ebből következő megnyilvánulás örömöt okoz.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Áfra János --


További írások a rovatból

Kurátori bevezető
Egy mozgástanulmány
A városarcheológia szervetlen fossziliája
Kulturális hanyatlás?

Más művészeti ágakról

Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés