bezár
 

színház

2010. 11. 23.
Kimondhatatlan szeretet
Garaczi László Ovibrader című darabjáról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kimondhatatlan szeretet Az Ovibrader kerettörténetének is van egy kerete: a pszichiáter elmeséli, hogy Indiában összebarátkozott egy taxisofőrrel, aki sokat beszélt a feleségéről. Végül aztán kiderült, hogy a szeretett feleség nem más, mint egy fügefa. Ha pedig egy pszichiáter nem tud szabadulni a gondolattól, hogy milyen lenne az élet egy fügefa-asszonnyal egy hús-vér nő helyett, az azért sokat elárul a darabban felvázolt férfifrusztrációkról.
Maga a kerettörténet pedig a következő: a hétéves Petyust pszichiáterhez viszi az anyukája, mert képtelen kimondani azt a szót, hogy szeretlek. A lélekgyógyász potom húszezer forintos órabérért megpróbálja hipnózissal orvosolni a bajt, és ennek során afféle modernkori Luciferként végigvezeti kis páciensét életének főbb állomásain, születésétől egészen a haláláig. Egy-egy jelenet erejéig felvillan óvodáskora, ahogy társaival egymást világosítják – nem fel, hanem – félre, kiskamaszként első csetelős-csajozós kísérletei, szexuális fantáziáinak egyik ősforrása, találkozása a nagymellű prostival és így tovább. Vagyis, ahogy arra a darab alcíme, a néhány éve bemutatott Vaginamonológokra rímelő Péniszdialógok is utal, az előadás a férfi szexualitás mibenlétét kísérli meg körüljárni egy felvonásban, másfél óra alatt.

Ami a nőket illeti – akik a nézőközönség hagyományosan és jelen esetben is lényegesen nagyobb részét teszik ki –, azt nem mondhatjuk, hogy a másfél óra elteltével sokkal többet fogunk tudni az ellenkező nemről, ahhoz túlságosan is a pszichológiai alapismeretek szintjén maradunk. De azt igen, hogy ez irányú ismereteinket igencsak szórakoztató formában ismételhetjük át és foglalhatjuk rendszerbe. Annak ellenére is, hogy Petyus élete korántsem sikertörténet, elérve a középkorúságot ugyanúgy megbicsaklik, és lejtmenetbe kezd, mint Háy János (anti)hősei, de itt csak múló szorítást érezhet a néző a szíve táján, a következő poénon, ha kevésbé harsányan is, de már tud nevetni. Ráadásul Garaczi a végére még azt a reménysugarat is felvillantja, hogy talán mégis lehet hatása egy ilyesfajta progresszív hipnózisnak, esetleg tanulhatunk a saját hibáinkból, és változtathatunk a (képletesen) metrósínek közé vezető útirányon. (Ez a jobbik perspektíva Háy Jánosnál nem nagyon jöhetne szóba.)

Szemenyi János, Huszár Zsolt - Forrás: thalia.hu

A darab szerkezete több szempontból is a szerző korábbi, nagy sikerrel játszott drámáját, a Plazmát idézi. Apró jelenetekből épül fel, a színészek folyamatosan váltogatják szerepeiket, a nyelvezet a közel sem elemelt, a héthétköznapi nyelvet imitálja, s fontos szerepet kap a zene. A Plazmára maga a darab is utal, amikor az abban szereplő Kakidalt itt átírt formában, Kukidalként adják elő. Abban is hasonlít a két mű, hogy szinte bárhol eljátszhatók.

Az Ovibrader díszletigénye kimerül egy fekete bőrkanapéban, a pszichiáter rendelők emblematikus bútordarabjában, ezen a kanapén és körülötte zajlik a hipnózisban tett időutazás. A darab zenéjét Szemenyei János (a főszereplő) szerezte, és Dobri Dániel adja elő gitáron. Többször ráismerhetünk a Csillagok háborúja zenei motívumaira, nem véletlenül, ugyanis Petyus folyamatosan ezt játssza két játékfigura, na meg a képzelete segítségével.

A darabot először felolvasószínházi formában az idei POSzT-on mutatták be, részben azonos szereposztásban és szintén Bagó Bertalan rendezésében. Bizton állítható, hogy ez volt ott a színházhoz legközelebb álló felolvasószínházi produkció. A dráma szövegközpontúsága és minimális eszközigénye ugyanis lehetővé tette, hogy már ott is egy, a felolvasószínházban megszokottnál magasabb készültségi fokot érjenek el. Bagó Bertalan érezhetően azonos nyomvonalon haladt tovább a mostani, kész előadásig. Nem akar többet beleszuszakolni a darabba, mint ami benne van. Jó ritmusérzék, dinamika, pontos színészvezetés jellemzi rendezését, hagyja, hogy hasson a szöveg és annak humora.

Kolti Helga, Szemenyei János, Fodor Annamária (Forrás: thalia.hu) Az Ovibradert váltott szereposztásban játsszák, az általam látott előadáson Szegezdi Róbert alakította a főszerepet. Első pillanatban ez azért tűnt meglepőnek, mert a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban, ahol utóbbi tíz évét töltötte, egészen másfajta karaktereket játszott. Emlékezetes volt Claudius szerepében a Hamletben (ezért az alakításért Gábor Miklós-díjat kapott) s Kocsma Jennyként a Koldusoperában. Igaz, sok másik mellett ezekben az előadásokban is Bagó Bertalannal dolgozott együtt. (Azt már csak mellesleg jegyzem meg, hogy alkatában nem kevéssé hasonlít a szerzőre, bár nem valószínű, hogy ennek bármi köze lenne a szereposztáshoz.) Most sem okoz csalódást, nagy energiával, a váltogatott életkoroknak és szerepeknek megfelelően (még a saját anyját is el kellett játszania) széles skálán mozog. Azok a jelenetek, amelyekben a felnőtt Pétert játssza, határozottan jobban passzolnak színészi alkatához, gyerekként-kamaszként néha soknak tűnik a kisfiús selypegés, a külföldi akcentus. (Visszaemlékezve Szemenyei János nyári alakítására, az ő kölyökalkatához viszont nagyon is illett a gyerekszerep.) Kolti Helga szintén nemcsak az anyát, de számos más, a fiú életében fontos szerepet játszó nőalakot is megformál, ami persze a férfiéletet végigkísérő – végigkísértő anyakép szempontjából is jelentőséggel bír. Emlékezetes jelenete például a könyvelőbe oltott szakszerű prostituált. Huszár Zsolt gyermekpszichiátere foglalkozási ártalomként unja és utálja a gyerekeket, sőt a felnőtteket is. Van Földes Eszterrel, a negyedik szereplővel egy jelenetük, amelyben a Péter által kitalált párkapcsolati oktatóprogramot adják elő, felettébb mulatságosan. Igaz, az oktatóprogram még nem működik tökéletesen, időnként visszazökkennek az ismerős, sehová sem vezető férfi-nő játszmákba.

Garaczi László az ÉS-ben nemrégiben arról beszélt, hogy sokat változott a színházhoz való viszonya. Ma már nem önkifejezésre használja, mint régebben, hanem igyekszik a majdani előadást szolgáló, a színészeknek játéklehetőséget adó, egyszerű, dinamikus, feszült és aktuális szövegeket írni. Az Ovibraderre mindez teljes mértékben igaz. Lendületes, sodró, ráadásul szórakoztató előadás, nem csak fiús anyáknak és anyás fiúknak.

Garaczi László: Ovibrader

Fodor Annamária / Földes Eszter
Huszár Zsolt
Kolti Helga
Szemenyei János
Szegezdi Róbert

Zenél: Dobri Dániel
Dramaturg: Lőkös Ildikó
Zeneszerző: Szemenyei János
Rendezőasszisztens: Kalocsai Kristóf

Rendező: Bagó Bertalan

A Pillanat Színház produkciója a Thália Színház támogatásával

Bemutató: 2010. november 3.
Thália Színház

Szkéné színház

nyomtat

Szerzők

-- Turbuly Lilla --


További írások a rovatból

Gyévuska a Városmajorban
A tatabányai Jászai Mari Színház Hóhérok előadása a Városmajorban
színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
színház

Az ÖrkényKÖZ 1,5 ezrelék bemutatójáról

Más művészeti ágakról

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés