bezár
 

irodalom

2010. 11. 22.
Hol vannak a bugyrok, az igazság?
"Itt van a város" - Garaczi Lászlóval
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az Itt van a város beszélgetéssorozatban Jánossy Lajos vendége Garaczi László volt november 16-án 18 órától a Szatyor Bár és Galériában. Sorok, ahol együtt van minden a ma estéből - Garaczi László így ír az Arc és hátraarc című legújabb regényében: „Áll a hatos buszon a télikabátok édes naftalinszagában, mellette egy nő, szőke tupír és teveszőr, parfüm, talán zölddinnye. (…) Feliratok, amiket azelőtt sosem olvasott el: Varia bútor, Fősped Főtefu, mos6, Nomád ing a Fékontól. Leszáll a Honvéd utcánál. Honvéd”.
Jánossy Lajos a katonasággal kezdi, hogyan jött rá, amint döcögött vele a vonat, mit hagy itt, mit vesznek el tőle. Garaczi is hasonlóképp érzett, ő is akkor került Budapesttel „tudatos viszonyba”, amikor eltávolodott tőle. Az első eltáv alkalmával meglátta, ahogy addig még soha, hogy kékek a pesti buszok, és majdnem elsírta magát. Később, a hosszabb távollétek alkalmai után lett fontossá számára a város, figyelni kezdte, milyen a lelke, a hangulata, mennyiben más, mint a többi. Gyerekkorában „használta” a helyet, ahol élt, később is, sokáig. Csak, mint, ahogy a bőrt, úgy érzékelte: hozzá volt nőve, nem fájt, és örömöt se hozott. Papám őrnagy volt, meséli Garaczi, és Kalocsán is épp egy őrnagy rúgott belém. Sokkolóan nyomta mellkason a kérdés, mit is csinálnak a szülei. A katonaság pokoli világához képest a tisztviselőházbéli otthon rendezett, művelt, uniformistól mentes civil világ volt, ugyan baljós mozzanatokkal terhes. A minisztériumi papa nem hitte el, nem akarta hinni, látni, hallani, hogy mi történik ott alul, a sorkatonák között, pedig történt. „Tessék, hallatszik hirtelen, a sziluett nyúlványt növeszt magából, itt a határozat. Távozhat. Köszönöm. Viszontlátásra” - ez a leszerelés pillanata, de itt még nem ért véget a rémálom. Követte tovább Garaczit a majdnem-disszidálásba, majdnem-meghalásba, a város sötét pincéibe, elhagyott gyárépületeibe. Mert azok érdekelték, a sötét oldal, a nihil, az apokaliptikus világ képezték le az érzéseit, az önpusztító, teljes elutasításban élő underground. Berlinben, itt-ott is ezt kereste, a bugyrokat, az igazságot, a helyi Tilos az Á-kat, Fekete Lyuk-akat.

Jánossy az Irodalmi kalendáriumot hozza párhuzamként, kik voltak a meghatározó arcok - a Krúdy-féle arcképcsarnok mintájára – Garaczinál? A Moszkva téri Nagyfa-galeri utáni csapatból Lukács Zoli vörösre festett süni hajjal és egy csomó jelvénnyel, aki az első URH koncertre vitte, Zsiráf, Zuzu, Henrik, az ijesztő, ön-és közveszélyes figura. De Dixi volt a sámán, a mester, a Szókratész, aki mellett az alsámánok is fontossá váltak egy időre. Bereményi-féle Désiré-szerű figura, a mindhalálig kallódó, akivel Dixi boldogan azonosult. A nyelvi világban pedig felszabadította a korlátokat, mély, asszociatív költői nyelvet használt, a beszélgetések az igazságig jutottak el, a legfontosabb kérdéseket magyarázó erőfeszítésekkel a megszólalásokban. Beszédmódja máig hat, noha a „dixiül” hangzásról a fiatalabbak már azt sem tudják, kitől ered.

1

prae.hu

2

3

4

5


Azután jöttek másféle arcok is, finomkodók, géppel írók az underground jegyzetfüzetesei mellé – egy véletlenen keresztül. Állnak a Felszabon, Lukács, Garaczi meg egy lány, nem akar eldőlni, hogy hol lesz a buli, addig Garaczi a lánnyal tart a bölcsészkarra, költők-írók beszélgetésére, egy órára, míg az alapkérdés (hol lesz a buli), kiderül. A teremben Földényi, Petőcz, Márton, Kukorelly – a magasabb regiszterekben alkotók. És Garaczi rájött, hogy nincs is olyan messze egymástól az, amit ő csinál attól, amit ezek itt. Kocsmába pedig mindannyian jártak, megvolt tehát a kapcsolódási pont. Az Arc-ból megint, ide (plusz Budapest): „Később a Bajcsy-Zsilinszky úton sétálnak hazafelé Fricivel, a csokilikőrt iszogatják. Frici elmondja, hogy lefeküdt egy lánnyal, méghozzá az egyik osztálytársnőjükkel, a Zsóval. Szeptemberben összefutottak az Ibolya presszóban, néhány nap múlva újra találkoztak, a Pilseniben söröztek, aztán fölmentek Friciék Madách téri lakásába”.

Felidéződik egy ÉS-beli beszélgetés, és a rendszerváltás körüli idő mint megformálandó anyag. Garaczi ezt az időszakot sem a város felől közelíti, az ex lex állapotot, eufóriát, anarchiát, mindenek átrendeződését, a fűárulás és tüntetés lehetőségét a közérzet felől nézte, mely után a dezillúzió következett. Kísérletezés ezzel a témával foglalkozni, írói döntés, irracionális, a kezdés pedig könnyen elromlik, ha nem a legjobban megválasztott pillanatban történik. Dixi és Cseh Tamás halála hihetetlen tudást vitt el, ennek az időnek egy részét. Ez a könyv összecsomagolja a kor hangulatát, megőrzi a Fővárosi Tanácsot, Nusi néniket és a Muck Lajos utcát, és a papíron keresztül segít megérteni, ki is volt az a fiatal Garaczi, aki ott téblábolt körülöttük. Az estbe visszatért tehát Dixi, a varázslófigura, és az étosz, amit képviselt: nem-részt-venni-az átlagosban, nem baj, ha nincs munkád, állásod, de minden pillanatban művésznek kell lenni, mindenből műalkotást csinálni.

A felolvasás hozzásimul az eddigiekhez: Dixi a tengerparton, erről az időszakról, a készülő könyv részlete: „Vagy elővettem a Vagy-vagyot a táskámból, hogy felolvassunk egymásnak Zsófival. Hogy passzol Sid Vicious, a szimatszatyor és a Vagy-vagy, ne kérdezd. Kierkegaard is csődöt mondott, se csókolózni, se filozofálni nem lehet, ha a füledbe rotyogtatnak. Mentem Dixit, a mesteremet hallgatni a FMK-ba”. Ha már Krúdyval esett a párhuzam az egybegyűjtés terén, hadd hozzam a pesti tűzoltótisztet ugyanonnan: „Számon tartotta az emlékeket, az asztaltársasági szokásokat; a borbüntetéseket önmagára kirótta, és megitta. Egymagában megtartotta a különböző névnapokat. Dupla porciót evett és ivott, ha valamely jeles régi asztaltársasági tag nevéhez érkezett a kalendáriomban. Elborongott a szépasszonyokon, népszínházi Blahánén, akik egykor a Pósa-asztal vendégei voltak, akiket versben ünnepeltek, akikbe mindnyájan szerelmesek voltak. Vigyázott az írók asztalára”, akárcsak Garaczi teszi a regényében.

nyomtat

Szerzők

-- Vécsei Rita Andrea --


További írások a rovatból

Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről
Bemutatták Szvoren Edina Kérődző Kronosz című könyvét
Mi köze mindehhez Nádas Péternek?
Kovács Dominik és Kovács Viktor Lesz majd minden című regényéről

Más művészeti ágakról

Bartók György szerzői estje a Fugában
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Az Elérhetetlen című kötet bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés