art&design
2006. 12. 01.
When Johnny Goes...


A földszint egyik szobájában Fodor János válogatott munkáit találom, azokat, amiket úgy lehet szeretni, nem szeretni. Két monitoron két különböző videó. Az egyiken Fodor "urbanista" gegfotói követik egymást, slide show formájában, melyek jól reflektálnak a környezetünkben felhalmozódó vizuális rétegezettségre, melyeket kompozícióival még tovább bonyolít. A másikon a Bethanienben való tartózkodása során készült rövidebb videók futnak. Helyszín: ugyanaz a szoba, a szereplő állatorvosi ló, maga a művész. Világos tartalmak, magának való látásmód, Fodor szeret egyedül lenni.
A szemközti szoba projekciója Sugár János egyik korábbi BBS filmje a Do you know my method? Fekete-fehér, filmről digitalizált videó, nagyon-nagyon lassú. De pont ez a vontatottság adja meg a teret a végkifejletnek, a katarzist a cirkusz miliője erősíti. A komótos kameramozgást robbanékony dinamikával töri meg a késdobáló jelenet, majd újra lassul a film.
A középső szinten egy Szacsvay Pál-installáció uralja a nagytermet, valaha ez lehetett a tárgyaló. Empire in Different Colours. Kilenc posztamensen különböző méretű fénymásolatok az Empire könyvről. Minden fénymásolat más-más színű, és a növekvő sorrend, valamint a posztamensek alkotta városszerű kontúrok jól reflektálnak a könyv és utóélete által felvetett problematikára. – A könyvet két marxista filozófus Antonio Negri és Michael Hardt szerkesztette, és annak idején a nemzetállamok, a globalizmus, valamint egyéb posztmodern problémákkal foglalkozó irodalom bestsellere volt. – Ezt egészíti ki egy videó (A Walk Through Empire), globalista-turista stílusban.

A folyosóról nyíló újabb hatalmas térben Szűcs Attila festményei Postcards from Lidice. Itt, mint rájöttem, minél messzebbről nézi az ember, annál érdekesebbek a részletek. A képet tíz darab kisebb-nagyobb festmény adja, mozaikszerűen elhelyezve a vertikumon. A képek egy tájat ábrázolnak, annak részleteiben. Az alkotás alapja egy talált képeslap, mely egy messziről exponált kép, rajta a széles tájban szinte elvesző emberalakokkal, akik hosszú sorban kanyarognak egy ösvényen. Az eredeti kép talált tárgy, egy cseh koncentrációs tábor "katasztrófaturizmusának" kordokumentuma.



A másik szoba két Gerhes fotót kínál, melyek a lentebb elkezdett ciklus folytatásai (Far from Home, Capture of action with uncertain outcome).
Fáradt szememet Braun András képei tornáztatják meg, a válogatás az Önindító címet viseli. Nem is kell a mesterséges fény, Braun képei a hatalmas ablakon beáradó fényből merítik a napenergiát, melyet a pszichedelikus vonalminták, mint valami lencserendszer, lövellnek ránk vissza. Elvetemült ember, nagyszerű festő. Nem érzem azt, hogy talán...

Utolsó etapként Németh Hajnal Gogo 04 - minimal instruction című videójának táncosnői szórakoztatnak, szintén vetítve, ami főleg akkor szép, mikor pár vagányabb kissrác pacsizza a falat, annak reményében, hogy kis kezük majd szép piros foltot hagy a kisasszonyok popsiján. Négy táncos, négy kamera. A helyzet attól furcsa, hogy ezúttal nem az asztalon ropják, hanem mindegyikük egy külön kamerának táncol, ugyanazon térben, ugyanarra a zenére. Ettől az egész dolog, kiemelve eredeti közegéből, furcsán valóssá válik, kb. olyan, mint mikor a politikusok öltönyben, gumicsizmában mennek a gátra beszédet tartani. Valahogy emberibb az egész, de ezzel együtt mosolyogtató is. Mindez szépen szerkesztve, humorral, azzal a profizmussal és maximalizmussal, mely Németh munkáját általában jellemzi....
A szemközti kubai nagykövetségről üvöltő, éktelen fieszta kíséretében hagyom el az épületet, hogy villamossal Mitte-be, Berlin művészileg legdinamikusabban fejlődő kerületébe helyezzem át magam. Cél a Locally beleived, előző kiállítás kistestvére.


A koncept további manifesztációi Lucas Lenglet alkotásának megkerülésével tekinthetőek meg. Egy szöveg a falon a cím születését magyarázza, valamint I am overpopulation feliratú, narancssárga pólók függnek alá a mennyezetről.
Tőlük balra újra Szacsvay. Két monitoron egy korábbi akciója, ami Angliához fűződik egy ösztöndíja kapcsán. A projekt lényege, hogy embereket hívott fel teljesen random, hadd töltsön el az illető lakásában, privát környezetében egy kis időt. Az egyik felvételen a telefonos megkeresések dokumentációja zajlik, a másik monitoron pedig azok a felvételek láthatóak, amik ott készültek, ahová tényleg sikerült bejutnia egy rövid intervallumra. I'm home when I'm not. A cím találó és előrevetíti a webkamerák világát, valamint a távjelenlét problematikáját is.
Az előbb említett Lucas Lenglet kakukktojásnak tűnhet, de szerencsére nem a nemzeti hovatartozás, hanem a sokszínűség, valamint a kurátori elképzelésbe való illeszkedés volt hangsúlyos. Lenglet holland származású, Berlinben él, a Bethanien művészház ösztöndíjasa volt. Fő területe az installáció, melyek mindig valamiféle politikai többlettel vannak ellátva. Itt például egy talált tárgy nyert új formát, jelesen egy fehér, katonai, téli álcaháló lett applikálva egy alumínium keretre (no title, two screens). A ready made camouflage tehát egy művészeti objektummá vált, mely a maga terebélyes hosszával még inkább erősíti annak immanens jelentéseit.

Utolsó alkotásként pedig egy újabb Sugár-videó szemlélhető, Typwriter of the illiterate címmel. Szintén erős darab. Az egyik, már jócskán elavult, morfoló szoftvert használva egy központi objektumra, a legendás Kalaschnikov AK- 47 típusú gépfegyverre élezi ki a videót. Azért dinamikus munka, mert a koncept, a cím, a központi téma, valamint a hanganyag is erősíti egymást. Egymásba morfolódó képek, ami közös: a fegyver. Szerencsés választás a szoftver, hiszen adott képpontok megfeleltetése két képen, nem szimpla fade efektet hoz létre, hanem a megadott pontok által irányítva az egyik kép átalakul a másikká. Szavak helyett géppuskalövés-szerű dobszóló kíséri a művet. Ami a felvilágosult világban szó és a politikai korrektség, az a létük fennmaradásáért küzdő államokban a fegyver. Mint egy közös nyelv...
Elköszönök a kis galériától és a szemközti arabnál próbálom leltározni, mi is az én általános, vagy lokális hitem..
Az alapkoncepciót kigondoló Németh Hajnal, valamint a kurátor Peter Lang tényleg nagyszerű kiállítást hozott létre, ráadásul két helyszínre. Jól válogatott munkák, megérdemelten szereplő művészek. A helyszínek közül talán a volt mongol nagykövetség nem volt a legszerencsésebb, már városbéli szituációját illetően. Mindenesetre, jó lenne, ha nem csak főleg kulturális évadok keretein belül, mint például a német Ungarischer Akzent, jöhetnének számításba magyar művészek munkái, hanem azért, mert világos, hogy Magyarország nem elszigetelt állam, hanem friss, eredeti, ropogós gondolatok fogannak meg és öltenek testet, melyek különféle médiumokon keresztül, a klasszikus művészeti ágaktól a videó művészetig, adnak számot tehetségről, szakmai tudásról, felkészültségről és arról, hogy a kortárs képzőművész fogalma nem eszköz, nem cél, hanem eredmény.
A két kiállítás 2006 szeptember 28. és október 18. között volt látogatható.
Kiállítók: Sugár János, Fodor János, Fabricius Anna, Benczúr Emese, Szacsva y Pál, Gerhes Gábor, Szűcs Attila, László Gergely, PP Group (Katarina Sevic, Majoros Zita), Németh Hajnal, Komoróczky Tamás, Braun András, El Hassan Róza, Lucas Lenglet, IPUT+Co.(St.AubyTamás/ Nah Te), Kis Varsó
További írások a rovatból
Az anyag mélyén című csoportos kiállításról
Más művészeti ágakról
A februári Valójában senki zenés színházi előadással egybekötött beszélgetésről