bezár
 

színház

2010. 10. 16.
Erzsébet-mítosz dalba mártva
A kaposvári Erzsébet című előadásról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mintha borostyánba mártották volna a kaposvári Csiky Gergely színházat, a nyári csipkerózsika-álomból éppen ott ébredt fel a színpad, ahol az előző idény véget ért. A Mohácsi-fivérek szerzői népszínműve, A falu rossza, a levert szabadságharc utáni korszakot mutatta be alsó perspektívából. Az évadnyitó, Babarczy László által rendezett Erzsébet című daljáték pedig a megtorlástól, betyároktól, zsandároktól színes, szoros nadrágszíjú, bajusz alatt morgó hatvanas éveket tárja elénk.

Rátóti Zoltán foglalta el 2010 augusztusában a kaposvári Csiky Gergely Színház Schwajda György tragikus halálával megürült igazgatói székét. A 2010/11-es évadot voltaképpen készen kapó új direktor érzelmekben gazdag, a nézőkkel állandó párbeszédet folytató színházat ígér, no meg a schwajdai örökség folytatását. A júniusi utolsó vastaps mintha csak évszaknyi felvonásközt hagyott volna maga után, ám az első őszi premier kiolvasztotta a hibernált színpadot. A könyvjelzőnél nyílik a nagy forgatókönyv, a vessző után tovább súg a súgó, ballagunk hát mi is, nézők, a hosszú tizenkilencedik századon át, és mert népünk ajkára dal illik, az évadzáró A falu rossza után ismét belecsap a zenekar is.

A történet állandó, a néplélek viszont változó, a gerinc meg alkalmazkodó. A kackiás bajszú, sértett magyar urak csak suttogva ejtik már ki kúriájukon az emigráns Kossuth Lajos nevét, s bár virtusból fújnak még a fritzre, suttyomban már walzer-táncrendet tanulnak, a tsárdást pedig habsburgos-arisztokratikus raccsolással ejtik. Nemcsak a történet folyatódik, hanem a játszók is szinte ugyanazok. Nevezzük őket az utóbbi években alaposan megkarcsúsodott társulat zenés darabba bevethető játszóinak.
Élet a Neszmélyi-birtokon
Ám ezúttal két szólistával bővül a csapat. A címszerepet Kolonits Klára operaénekes formálja meg, az Erzsébet életében fontos szerepet játszó jóbarát vagy akár szerető Andrássy Gyula grófot pedig György Rózsa Sándor alakítja. A két vendég orgánumával elkápráztat, a karakterük viszont élettelen, színtelen, idegen. A 2010-ben Liszt-díjjal kitüntetett primadonnától az oktávokon túl ábrándos tekintetű, alamuszi, a Petőfi-verstől a kandallónak dőlve bőgő Erzsébetet kapunk. György Rózsa Andrássyjáról pedig azt egyből elhiszem, hogy a korban érte epedtek a Burgban a fűzővel lelapított dámakeblek, meg hogy a szép akasztottnak hívták, de többet nem.
A "magyarok királynéja" és "a szép akasztott"
Az operettben egyáltalán nem ritka ugyan a színészietlen vagy épp túlságost is teátrális játék, ám a két vendég éppen a „hazaiak” – jóval szerényebb hangterjedelmükön belül értendő – kiválóságának kontrasztjában tűnnek haloványnak. A többiek játéka ugyanis energikus, mozgásuk pattogós, szerepformálásuk remek. Némedi Árpád fürdik a hálás szerepben. A darab ősbemutatóján ifjabb Latabár Árpád alakította a magát a magyarnál is magyarabbnak vágyó, de lépten nyomon nyelvi problémákba ütköző osztrák-magyar (anyja osztrák, apja magyar) Flóriánt. A rákóczis süveg, a fordítva viselt kokárda, meg a kockás zakó jól vegyül az összemosott szólásmondásokkal meg a némedis-szertelen mozgáskultúrával, így alkot egy egészet. Így pezsdíti fel a Varga Zsuzsával előadott duetteket is.
Varga Zsuzsa és Némedi Árpád
A legnagyobb tapsot – mi más? – a Délibábos Hortobágyon kapja. Alighanem a rossz értelemben vett operett-tradíció okán. Itt szabadjon megjegyezni, hogy igen komikusan hatott, hogy a közel egykorú Csapó Virágra és Varga Zsuzsára osztották az öt férjet elfogyasztó fekete özvegy, illetve tűzről pattant lányocskájának szerepét. Mint énekes-zenés darabokban hosszú ideje, Nyári Szilvia is megbízhatóan, jól játszik. Jól áll neki a társalkodónő-szerep, s különösen jól áll neki a társalkodónő-kosztüm. Számomra emlékezetes marad továbbá Tóth Géza sztoikusan ücsörgő-pipázgató Áron-figurája és Gyuricza István is, aki az öreg Neszmélyi mellett egy hajlott hátú, lassú járású, ferencjóskás barkójú vén komornyikot is megformál.
Nyári Szilvia és a tiszt urak
A díszlet légies, figyelmünket a fények koncentrálják. A három felvonás alatt bejárjuk Kalotaszeget, a bécsi szalonok világát, a Burgot, hazafelé pedig beugrunk egy csárdásra Pest-Budán, hogy visszatérjünk a kalotaszegi Neszmélyi-birtokra. A kúria verandája, a lámpaoszlopok, a finom ívek, festmények meg a pár bútor lágyan skiccelik fel a korszakot és a helyszínt, melyet a jelmez, valamint a cselekmény színez markánssá. Míg ezt a hosszú utat bejárják a hősök, a fejekben is sok minden megváltozik. Kezdetben még bújtatják a betyárt a csűrben, míg aztán eljutnak odáig, hogy jól jön a labanc kézből szerzett hivatal. Hát így.

Az operett műfajban a színpadi tér szűkítésében hagyományosan fontos a fény szerepe. A darabban alkalmazott, egész hátteret betöltő nagy fehér vászon, mely a dalok hangulatának megfelelő színűre vált, egyszerre használja és karikírozza ezt a klisét. A darab nyelvi gazdagsága, humora és szarkazmusa brilliáns, a belépők valóban ütősek, a dalocskák könnyedek, a dramaturgiai ív néha döccen bár, de hát kár is volna számon kérni a kifogástalan történetvezetést. Ahogy a mélylélektani ábrázolást is. Helyettük marad a dalra fakadás. A zenekar felváltva játssza a polkát, a walzert, meg a csárdást. Végül összemosódik a dallam. Ahogy csitul a kurucosság, úgy szivárog be a nyelvbe a bécsi akcent. Elhalkul a Kossuth-nóta és elkészül a szobor „a magyarok királynéjáról”. A fogoly szabadul, a földesúr újból járásbíró lesz. A finálé elmarad. Kiegyeztünk, vagy mi. Ehhez pedig jól jön egy kis mítosz.


Huszka Jenő Szilágyi László: Erzsébet
Daljáték három felvonásban


Erzsébet: Kolonits Klára

Gróf Andrássy Gyula: György Rózsa Sándor
Latkóczi Ida: Nyári Szilvia

Neszmélyi Kálmán: Gulácsi Tamás
Waldeck grófnő: Csapó Virág

Stefi: Varga Zsuzsa

Flórián: Némedi Árpád


Somogy Táncegyüttes

Rendező: Babarczy László

Bemutató: 2010. október 1.

Kaposvár, Csiky Gergely Színház 

Fotók: Klencsár Gábor

Szkéné színház

nyomtat

Szerzők

-- Vass Norbert --


További írások a rovatból

A sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház a Városmajorban
színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
avagy A spacio-temporalitás liminalitásának reprezentációja David Greig Prudenciájának Kovács D. Dániel által teremtett színpadi víziójában...

Más művészeti ágakról

Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről
Sofi Oksanen esszékötetének margós bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés