bezár
 

zene

2010. 09. 28.
Eső és rock - FEZEN
Fehérvári Zenei Napok, 2010. szeptember 9-11.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Elérkeztünk a 2010-es fesztiválszezon utolsó rendezvényéhez, a Székesfehérvári Zenei napokhoz, amely immár több mint tíz éve kerül megrendezésre és második éve új helyszínen, mivel a város tavaly úgy döntött, hogy száműzi a szórakozni vágyókat a Bregyó-közből. Idén is a Sóstó Ipari park területén találhatő Jüllich Glas adott otthont a fesztiválozóknak.

A tavalyi, holdkőzetként elhíresült talaj-problémát némileg sikerült oldani a szervezőknek, nem sajnálva a több millió forintot a kőzetek elhordására és a terület apró kaviccsal való felszórására, amivel közlekedő sávokat alakítottak ki az egyes helyszínek között.

prae.hu

A tömegközlekedést illetően is volt némi változás: a tavalyi buszjegyárak emelkedtek, a jelképes 100 Ft-os fesztiváljárat helyett az Alba Volán teljes árú, 250 Ft-os jegyárat szabott egy utazásért. Aki viszont nem akart a buszokon tömörülni, szinte gond nélkül talált taxit, mely kb. egy ezresért szállította a belvárosba.

Ráadásul, a 10. jubileumi fesztivál óta a FEZEN-en megjelentek a „nagy nevek” a nagyszínpadon: akkor az Ignite és a Clawfinger számított húzó névnek, idén a Uriah Heep, Edguy, Gamma Ray, s a tavalyi Andy Cairns frontember szemműtétje miatt meghiúsult  koncertet bepótolandó a  Therapy; az elektronikus mezőnyből pedig a Stereo mc’s és a Freestylers Dj csapata képviseltette magát a fesztiválon.

2010. szeptember 9., első nap

Az első nap, csütörtök lévén viszonylag kevesen voltak a fesztiválon, és sajnos az égiek is közbeszóltak, szerencsére azonban a csapadékmennyiség nem volt vészesen sok.

Igen erős felhozatallal várta a szórakozni vágyókat a Media Markt sátor, kiváló hang- és fénytechnikával. Korai, fél hetes időpontban kezdett a fish!, akik mintegy 100 embernek játszottak. A gitárosnak, Gajda Mátyásnak súlyos egészségügyi problémái voltak koncert előtt, így mentők ápolták a fellépés előtt és után egyaránt, mégis játszott: minden tiszteletem az ilyen zenésznek!

Fish! - majdnem kalifornia

A fish! csapatát Kowalsky meg a Vega követte, majd a Pál utcai fiúk és - Sena terhessége miatt - a koncertet lemondani kényszerülő Irie Maffia helyett a Riddim Colony. Nem az Irie Maffia volt az egyetlen, akinek a fellépése elmaradt csütörtökön: a Hammer World színpadon a Moby Dick hiányzott Smici hirtelen megbetegedése miatt, ám a fezen.hu-n és a zenekar hivatalos oldalán nyílt levélben fejtegette a banda, hogy mennyire sajnálja az elmaradt bulit, hiszen fontos állomás Székesfehérvár a zenekar életében.

Igazi zúzda jellemezte a hangulatot a Hammer World színpadon, amiről - többek között - az AWS, a Superbutt és a Neck Sprain gondoskodott, majd követte őket a punk-úttörö Prosectura, utolsó fellépőként pedig  a Junkies gondoskodott a hangulatról.

Prosectura - Kimegyek a szigetre

A nagyszínpad mellett az egyetlen fedetlen koncerthelyszín az est.hu színpad volt, ám az eső sem zavarta a fesztiválozókat, hiszen az Ocho Macho, a Heaven Street Seven és az idén új lemezzel jelentkező Supernem volt itt a hangulatfelelős, majd őket követte – a tőle Fehérváron már megszokott 11 órás kezdéssel - Bill Kapitány, ekkor már körülbelül 1000-1500 nézővel a murván.

Bill Kapitány imája

A következő helyszín kissé eldugva, a nagyszínpaddal szemben volt található, ez a Fezen Club Stage volt, ahol többek között a Don Gatto „paraszthardcore-t” játszó szekszárdi trió, a Fehérváron közkedvelt Rómeó Vérzik és az AB/CD tépte le az emberek arcát.

A nagyszínpad kellemes csalódás volt az idei fesztiválok mainstage-eihez képest: a szigeti botrányos hangosítás után kiváló hangzású koncerteket hallhattunk. Délután 5 órakor kezdett Kalapács Józsi, őt követte a talán újra felszálló ágban lévő Ossián zenekar. (Ami talán Paksi Endre életmódváltásának köszönhető, hiszen mostanában többet ad a zenélésre, mint az alkoholra.)

Ossián - Az elmúlás kertjében

Talán még nem járt Fehérváron akkora „ősrockot játszó” banda, mint az 1969-es megalakulás óta folyamatosan működö Uriah Heep. A turnéjukat azonban nem túl nagy érdeklődés követte: alig pár ezer ember előtt játszottak Európa-szerte. Székesfehérvár viszont kellemes csalódás lehetett számukra, mivel itt 3-4 ezer ember volt kiváncsi a fellépésükre. A koncert lendületes volt, és igazán jó volt hallani a Lady in Blacket élőben, minthogy nem sok esélyt látok arra, hogy ez újra megtörténjen. Őket a német Edguy csapata követte, akik inkább a glam rock mellett kötelezték el magukat mind zeneileg mind külsőleg, hiszen öltözőjükbe lépve hirtelen azt hittem, hogy Nikki Sixxel találkozom.

Uriah Heep - Lady in black

A Gain Up Production Party Arénájában két nevet emelnék ki, akik nem mások, mint Elf és Lada, a két „helyi erő”, akik őrült zenéjükkel szép számú közönséget táncoltattak meg.

Nem sok izgalommal zárult a csütörtök este: láttam a hazai zenei élvonal nagyjait és két világszintű zenekart, mégsem mondhatnám, hogy teljesen lenyűgöztek volna.

2010. szeptember 10., péntek

Korán kell érkeznie annak, aki nem csak a hazai mainstreem zenekarokat akarja látni, hanem rávehető a feltörekvőben lévő bandák koncertjére is, és nyitott új dolgokra. Fél 5-kor kezdett a Media Sátorban a nyíregyházi illetőségű Jurij zenekar, a Hammer Stagen pedig a fehérvári Doghitters indított. 

A FEZEN Stage bizonyítva, hogy a FEZEN Klub támogatja a helyi zenészeket, szinte teljes egészében átengedve a pub szinpadát a környékbeli feltörekvő zenekaroknak: a velencei Romanek Airlines kezdett fél 7-kor, mintegy 120 ember előtt, őrületes koncertet adva. Őket a fehérvári Dikid követte, akiknek idén jött ki az első hivatalos EP-jük, és a Zöld Pardonban kaptak lehetőséget, hogy fellépjenek a Vad Fruttik előtt. Fél 10-kor a velencei-pécsi illetőségű banda, a Kipu adta a következő koncertet: rendhagyó módon vendégzenésszel kiegészülve, ám mint kiderült, csak egyszeri alkalom volt ez, az őszi 30Y turnéállomásokon már a megszokott trióban nyomja a banda. Őket az Amerikában is ismert the Pfl követte, majd Kovács Tóni (a fesztivál főszervezője) bandája, a Paradicsom zárta az estet.

Dikid - Báleset (FEZEN klub, 2009)

Eközben a nagyszínpadon a várva várt Gamma Ray és Therapy? koncertje zajlott. A lelkes rajongók találkozhattak és autogrammot is kaphattak mindkét bandától az erre kijelölt helyen.

De kanyarodjunk vissza  a Media Markt Sátorba, ahol nem volt felhőtlen a szórakozás, hiszen aggregátor-problémák miatt a 30Y koncertje többször is megakadt, így aktuálisnak tűnt most a „sötét lesz egyszer, amikor vége van” dalszöveg. A probléma sajnos később sem oldódott meg, több koncerthelyszínen is előfordult, mégsem zavarta a vendégeket a Kiscsillag és a Vad Fruttik alatt, a legtöbben „különleges élményként” élték meg ezt a körülményt. Aki pedig nem volt eléggé kiütve és hajnalig akart szórakozni, az megtehette ezt DJ Palotai szettje alatt.

Az est.hu színpad az idősebb korosztályt célozta meg ezen a napon, hiszen Fenyő Miklós, Dobrádi Ákos, Back 2 Black, majd Arató Disco zárta (ez utóbbi az időjárásra való tekintettel, vagyis inkább elővigyázatosságból máshova költözött) az estét.

A Hammer World színpadra bekukkantva (a 20 perces késés ellenére) a helyi erő, a Stiff Bastard „dead horse metal” koncertjén csodálhattuk meg, ahogy a tömeg circle pitben tépi egymás arcát. Őket Komló hősei, a „PICSA” követte, majd a Gép! Gép! Pokolgép robbantotta arcunkba a metált.

HétköznaPICSAlódások - Másnapos vagyok

Talán a pénteki nap sikerült a legjobban, mivel a két sztárvendég igen közkedvelt hazánkban, és az időjárás is kegyes volt most a fesztiválozni vágyókhoz.

2010. szeptember 11., szombat

Sajnos az eső ezúttal elmosta a fesztiválhangulatot. Egész nap szakadt, ezzel teljesen feláztatva a fesztivál területét, kivéve a murvával felszórt részeket. Mindezek ellenére csaknem 8000 ember látogatott ki, hogy Ákosra és a Tankcsapdára csápoljon.

A korán kilátogatók fél 4-től láthatták a fehérvári Mangod Inc. csapatát a nagyszínpadon, majd a Road zúzott tovább. (Fesztiválok esetében már megszokhattuk a stílusválást az egyes előadók között, ez most is így történt.) Őket a Lord zenekar követte, majd Ákos állt színpadra mintegy 6-7 ezer ember előtt, szakadó esőben. Az őt követő Tankcsapdára látszólag már kevesebben voltak kíváncsiak, talán a szakadó eső vagy a Media Sátorban fellépő Péterfy Bori és Belga koncert miatt. Az említett előadók tempós, hangulatos és sok embert megmozgató koncertet adtak.

A metál sátorban a fő fellépők (a) The Iduru, a Blind Myself, valamint az Enhet(lv) csapatával kiegészült Insane voltak. Mivel a Blind és az Iduru egymás után léptek fel, úgy gondoltam, a Lost in Time című dalt együtt fogják elénekelni, de sajnos ez nem így történt.

Blind Myself - Lost in time

Talán a legnagyobb várakozás a Kovbojok koncertjét követte. A youtubról lett sztár, „elmebeteg” zenekar koncertjére teljesen megtelt a FEZEN Sátor. (Fértek volna még többen is, ám az eső tócsákat képezett a sátor hátuljában.)

Kovbojok - Beteg vagyok

Hogy a Stereo Mc’s és a Freestylers pontosan hol játszott? Az követhetelen volt. Az időjárás teljesen felborította a menetrendet, még a Belga koncert is majdnem elmaradt. Valószínűleg a Party Gain Arénában kaptak helyet, ám ott nem túl sok ember volt látható mindaddig, amíg a Belga véget nem ért.

Sajnos, a kíváló koncertek ellenére az időjárás rányomta a bélyegét a fesztiválra.  Amint a nagyszínpadon véget értek a koncertek, a nézőszám erőteljesen megcsappant, és elindult a harc a buszokért és taxikért.

Nyugodtan mondhatom, hogy méltó zárása volt a 2010-es fesztiválszezonnak a FEZEN: csak az időjárásnak köszönhető, hogy nem dőlt meg a tavalyi 33 ezres nézőszám. A rendezésben nem találtam kivetnivalót, sőt a biztonsági őrökkel és a személyzettel is maximálisan meg voltam elégedve. (A zord idő és a szeptember közepi időpont ellenére szép számmal érkeztek sátorozók, ám – természetesen - az ingázók voltak többségben.)

Kiváncsian várom a következő évi folytatást...

Tátrai István - Kovács Miklós

 

nyomtat

Szerzők

-- Kovács Miklós --


További írások a rovatból

Hari Drama és Nagy Emma Quintet koncert a Várkert bazárban
Nils Frahm: Day

Más művészeti ágakról

Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
art&design

A besorolás deficitje
A filmek rejtett történetei a BIFF-en


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés