film
2010. 09. 18.
Német műfaji filmes tangyakorlatok
CineFest - 2010. szeptember 10-19. Miskolc
A 2010-es Miskolci Jameson CineFest Nemzetközi Filmfesztivál nem csupán „saját” portékáját tárja a nagyérdemű elé, a Fesztiválok találkozója elnevezésű vetítési program keretén belül lehetőség nyílik egyéb, külhoni filmes rendezvények (legjobb) filmjeiből készült válogatás megtekintésére – a nézők el/átcsábítására. Idén évben például a németországi Selb városában megrendezett Grenzland-Filtmage mutatkozott be öt rövid filmjével a CineFesten.
Kisjátékfilmeket nézni mindig tanulságos dolog. A húsz percnél rövidebb mozgóképi sűrítmények erényei és hibái is egyaránt igen hamar kiütköznek. Ami pedig a selbi, főleg német nemzetiségű rövidfilmválogatás darabjaiból igen hamar meglátszott: az alkotások mögötti nagy filmes szakmai (főleg technikai) tudás, illetve a kreatív oldal (ötlet kidolgozása és a történetmesélés) gyengesége közötti kontraszt.
A blokk első kisfilmje a Birdland egy lányról szól, akit egy biciklis taplóval való szolid utcai incidensét követően nem soká egy bár zenészek közötti versengésén látunk viszont, s mit ad isten, a biciklis tahó is a legfőbb ellenfél. Klubhangulat. Rivalizálás – évődés – vonzódás – s már fújják is a duettet. A biciklis nem is olyan tahó (ha már akar valakitől valamit). A bűbájos, de kissé bugyuta alkotás igen mívesen kivitelezett, technikailag színvonalas darab, csak úgy, mint a Nur eiene Nacht, mely tökéletes és hátborzongató (horror műfaji) atmoszférát teremtve meséli el egy lány és egy fiú szenvedélyesnek induló későéjszakai kalandját egy nem is annyira elhagyott sötét bérházban. A hatáskeltés minden fortélyát ismerő alkotók sajnos azonban több ízben is zavaró dramaturgiai hibákat követtek el. A Nur eine Nacht tökéletlenül megkonstruált műfaji szösszenet, mely azonban ékesen bizonyítja, hogy Matthias Krumrey (a film rendezője) a filmes hatásmechanizmusokat totális kontroll alatt tudja tartani.
A 25 Cent is afféle műfaji darab, melyben egy benzinkutat kísérel meg kirabolni három nyuszilány. Ez a film is szórakoztató, kivitelezését illetően rendben lévő darab, melyből sajnos hiányzik az igazi eredetiség és a legfőbb meglepő fordulata sem oly meglepő.
A Laufande Geschafte című bájos, de kissé egyszerű bábfilmen túl, még az Ahoj mami! Or Beginning of a Beautiful Frenship lógott ki a kisfilmes csokorból a válogatás egyetlen cseh darabjaként, mely a blokk legkevésbé technokrata módon – értsd: szépen, „sok” pénzből – kivitelezett darabja. Az Ahoj mami! mint filmiskolai vizsgadarab teljesen korrekt fricskamozi egy tinédzser bolti szarkáról, aki a maga félszeg módján az egész abc-t manipulálva próbál meg – természetesen fizetés nélkül – szert tenni heti édességigényét kitevő csokoládé mennyiségre. A tökéletes hadműveletet egy magát igen kiszolgáltatottnak mutató, láthatóan az anyai gyásztól szenvedő bekattant nő húzza keresztbe, ám ő is csaló, aki játékával éppen a másoknak csapdát állító fiút húzza csőbe. Sajnos azonban az alkotás – tematikus filmes pályázatot szagolhatunk a háttérben – nem marad meg kedves s szórakoztató átverős etűdnek, az utolsó képsoraiban fontos üzenetet kíván közölni velünk az eltévelyedett ifjúság szociális megsegítésének fontosságáról.
A blokk első kisfilmje a Birdland egy lányról szól, akit egy biciklis taplóval való szolid utcai incidensét követően nem soká egy bár zenészek közötti versengésén látunk viszont, s mit ad isten, a biciklis tahó is a legfőbb ellenfél. Klubhangulat. Rivalizálás – évődés – vonzódás – s már fújják is a duettet. A biciklis nem is olyan tahó (ha már akar valakitől valamit). A bűbájos, de kissé bugyuta alkotás igen mívesen kivitelezett, technikailag színvonalas darab, csak úgy, mint a Nur eiene Nacht, mely tökéletes és hátborzongató (horror műfaji) atmoszférát teremtve meséli el egy lány és egy fiú szenvedélyesnek induló későéjszakai kalandját egy nem is annyira elhagyott sötét bérházban. A hatáskeltés minden fortélyát ismerő alkotók sajnos azonban több ízben is zavaró dramaturgiai hibákat követtek el. A Nur eine Nacht tökéletlenül megkonstruált műfaji szösszenet, mely azonban ékesen bizonyítja, hogy Matthias Krumrey (a film rendezője) a filmes hatásmechanizmusokat totális kontroll alatt tudja tartani.
A 25 Cent is afféle műfaji darab, melyben egy benzinkutat kísérel meg kirabolni három nyuszilány. Ez a film is szórakoztató, kivitelezését illetően rendben lévő darab, melyből sajnos hiányzik az igazi eredetiség és a legfőbb meglepő fordulata sem oly meglepő.
A Laufande Geschafte című bájos, de kissé egyszerű bábfilmen túl, még az Ahoj mami! Or Beginning of a Beautiful Frenship lógott ki a kisfilmes csokorból a válogatás egyetlen cseh darabjaként, mely a blokk legkevésbé technokrata módon – értsd: szépen, „sok” pénzből – kivitelezett darabja. Az Ahoj mami! mint filmiskolai vizsgadarab teljesen korrekt fricskamozi egy tinédzser bolti szarkáról, aki a maga félszeg módján az egész abc-t manipulálva próbál meg – természetesen fizetés nélkül – szert tenni heti édességigényét kitevő csokoládé mennyiségre. A tökéletes hadműveletet egy magát igen kiszolgáltatottnak mutató, láthatóan az anyai gyásztól szenvedő bekattant nő húzza keresztbe, ám ő is csaló, aki játékával éppen a másoknak csapdát állító fiút húzza csőbe. Sajnos azonban az alkotás – tematikus filmes pályázatot szagolhatunk a háttérben – nem marad meg kedves s szórakoztató átverős etűdnek, az utolsó képsoraiban fontos üzenetet kíván közölni velünk az eltévelyedett ifjúság szociális megsegítésének fontosságáról.