építészet
2006. 11. 24.
"Túltiszta"? "Túlfehér"?

Modern építészet. Kozma Lajos.
Ráday Mihály megnyitó beszédét hallgatva azon gondolkodtam, érdekes helyszín a szecessziós Iparművészeti Múzeum a modern építészet egyik jeles képviselőjének alkotásaihoz. Habár ez adottság volt: az Iparművészeti Múzeum adattára őrzi a Kozma-hagyaték egy részét, köztük számos rajzot, tervet, fotót, melyeknek jelentős hányadát eddig még nem állították ki. A hely mégis telitalálat: Kozma Lajos a szecesszióból indulva, a sajátos Kozma-barokkon áthaladva jutott el a modern építészetig. Erős a kontraszt a lágyan csipkézett szecessziós falak és a kiállított tablókon látható letisztult, teljesen leegyszerűsített formavilág között. Egy ember, egy építész látásmódjának változását akaratlanul ugyan, de nem is szemléltethetné ennél jobban talán semmi.
Kozma Lajos 1884-ben, Kiskopárdon (Somogy megye) született, Fuchs Lajos néven. 1906-ban építészmérnök diplomát szerez az akkori József Nádor Műegyetemen. Sokoldalú, nagyon termékeny művész: az 1910-es, 20-as években díszes bútorokat, üzletberendezéseket tervezett, rengeteg könyvillusztrációt és grafikát készített. Akkori bútoraiban barokkos motívumokat ötvözött magyar népművészeti motívumokkal. A Tanácsköztársaság idején megbízzák a műegyetmi belsőépítészeti tanszék vezetésével, 1925-ben állami kitüntetést kap. A 20-as évek legvégétől hátatfordít a neobarokknak, a modern egyik jeles képviselőjévé válik.
Számos rózsadombi villát tervezett, amelyek jól példázzák az akkori nagypolgári, igényes építészetet. Szemléletének, látásmódjának alapjairól Kozma így beszélt: „…..a szülők kész otthonokat hagynak hátra, amikben az utód, bár kedves emlékek kötik, nem egészen éli ki magát. Minden kor, minden generáció a maga életét akarja díszletezni, a lakás: életszcenárium. A lakása négy falában talán még megtűri az előző generációk munkáját, de bútorban, elrendezésben, atmoszférában a magáét akarja látni.”
Az Iparművészeti Múzeum Kupolatermében 15 Kozma villa rajzait, terveit fotóit mutatják be, a Kupolaterem előterében pedig az építész további grafikái, rajzai, általa tervezett berendezési tárgyak, bútorok láthatóak.
Két helyiségnyi 30-as évek. A gondosan, igényesen összeállított kiállítás Kozma szellemiségének tükre. Hangulatot teremt, megértet, ismertet. Persze volt, aki vitába szállt a modern irányzattal, ahogy Füst Milán is:
„Csak csontváz, hús nincs rajta. Legfeljebb: oly csontváz, ami be van festve. – Csak a szerkezet, mindenütt szerkezet… a tér kihangsúlyozva… egy nagy szoba még nagyobb legyen… - S laknál ebben? - ebben a síkos, túltiszta, túlfehér, sterilizált világban, amelyben egy meghitt helyecske nincs…
Minek ennyi levegő, fény - ennyi higiénia?- ez őrjítő, itt ha egy kis szivarhamut leejtesz már baj van…
Modern akarok lenni, - a mai kor szellemének kifejezője, - mondogatja magának Berény is, Kozma is... S ez nevetséges! Vagy modern vagyok, vagy nem.”
Túltiszta, túlfehér?
„…felhívom a figyelmet, hogy az Építész házának ablakkeretei pirosak voltak…” - mondta Ráday Mihály a megnyitójában.
(A kiállítás megtekinthető: 2006.november 24.-2007.május 13.)
Ráday Mihály megnyitó beszédét hallgatva azon gondolkodtam, érdekes helyszín a szecessziós Iparművészeti Múzeum a modern építészet egyik jeles képviselőjének alkotásaihoz. Habár ez adottság volt: az Iparművészeti Múzeum adattára őrzi a Kozma-hagyaték egy részét, köztük számos rajzot, tervet, fotót, melyeknek jelentős hányadát eddig még nem állították ki. A hely mégis telitalálat: Kozma Lajos a szecesszióból indulva, a sajátos Kozma-barokkon áthaladva jutott el a modern építészetig. Erős a kontraszt a lágyan csipkézett szecessziós falak és a kiállított tablókon látható letisztult, teljesen leegyszerűsített formavilág között. Egy ember, egy építész látásmódjának változását akaratlanul ugyan, de nem is szemléltethetné ennél jobban talán semmi.

Számos rózsadombi villát tervezett, amelyek jól példázzák az akkori nagypolgári, igényes építészetet. Szemléletének, látásmódjának alapjairól Kozma így beszélt: „…..a szülők kész otthonokat hagynak hátra, amikben az utód, bár kedves emlékek kötik, nem egészen éli ki magát. Minden kor, minden generáció a maga életét akarja díszletezni, a lakás: életszcenárium. A lakása négy falában talán még megtűri az előző generációk munkáját, de bútorban, elrendezésben, atmoszférában a magáét akarja látni.”
Az Iparművészeti Múzeum Kupolatermében 15 Kozma villa rajzait, terveit fotóit mutatják be, a Kupolaterem előterében pedig az építész további grafikái, rajzai, általa tervezett berendezési tárgyak, bútorok láthatóak.

„Csak csontváz, hús nincs rajta. Legfeljebb: oly csontváz, ami be van festve. – Csak a szerkezet, mindenütt szerkezet… a tér kihangsúlyozva… egy nagy szoba még nagyobb legyen… - S laknál ebben? - ebben a síkos, túltiszta, túlfehér, sterilizált világban, amelyben egy meghitt helyecske nincs…
Minek ennyi levegő, fény - ennyi higiénia?- ez őrjítő, itt ha egy kis szivarhamut leejtesz már baj van…
Modern akarok lenni, - a mai kor szellemének kifejezője, - mondogatja magának Berény is, Kozma is... S ez nevetséges! Vagy modern vagyok, vagy nem.”
Túltiszta, túlfehér?
„…felhívom a figyelmet, hogy az Építész házának ablakkeretei pirosak voltak…” - mondta Ráday Mihály a megnyitójában.
(A kiállítás megtekinthető: 2006.november 24.-2007.május 13.)
További írások a rovatból
Pesti Attilával az okosotthonok kérdéseit jártuk körbe
Más művészeti ágakról
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
Megtartották a harmadik Csak ezt az 1-et kértem! feminista fesztivált