bezár
 

zene

2010. 07. 12.
Pat Metheny-kalandtúra – meglepetések nélkül
Pat Metheny Group 2010. június 30. Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Újságírónk kannibálok és húsevő növények közt araszolva kockáztatta az életét, hogy beszámolhasson nekünk Pat Metheny legújabb koncertjéről. Útinaplója alant olvasható...
Őszintén szólva sosem tartozott a kedvenceim közé Pat Metheny és csapata. Rendkívül jó zenész, ahogy társai is, nagyon régóta ismerem a zenéjüket, és kétség kívül kellemes is azt hallgatni, de valahogy itt megáll a dolog.

Hogy az „érem” mindkét oldalát tekintsük: igaz az, hogy már pályája elején rátalált saját stílusára, csak hát – sajnos – ott is maradt. Ahogy az is való, hogy az egyik legelső gitáros, aki elektronikával, illetve MIDI-gitárral kísérletezett, csakhogy – és ismét – nagyon hamar rátalált a „megfelelő” hangzásra és ott is maradt. Kísérletezett valóban, de nem kísérletező zenész: három-négy lemez után már nem sok meglepetés várható tőle. (Bár, hogy az ő igazát is megadjam, nem ismerek rajta kívül más gitárost, aki minimálzenével kísérletezett volna – márpedig ő Steve Reich darabjait is játszotta a hangszerén.)

 

prae.hu

Pat Metheny Group - Phase Dance (1978)


Igazából kicsit unom a sokféle elnevezést, amit a rádió-barát zenére kitaláltak, ezért nevezzük most egyszerűen easy listening jazznek azt, amit Metheny csinál: modális jazz, ami követhető, harmonikus akkord-menetekre épül, dallamos és – könnyen énekelhető. (Talán ezért is, a fejemben mindig énekeseket hallok, amikor a zenéjére fülelek.) Vannak – ráadásul rendkívül – technikás szólók, ám a téma mindig követhető, s a zenészek sosem „veszítik el a fejüket” az improvizálásban: a lényeges mindig a zene és sosem a technika.

Pat Metheny gitárjátékára is nagyjából ez jellemző: rendkívül „ügyes”, ám a játéktechnika rabja: mivel a hüvelykujj töve van a gitár nyaka alatt (és persze időnként a hüvelykkel is benyúl a fogólapra), keskeny ujjfekvésben játszik. Egy-egy fekvésben hihetetlenül jól mozognak az ujjai, egyéni és mégis kellemes skálákat (moduszokat) használ, ám a fekvésváltás lassú: rendkívül jellemző az egészhang-csúszás játékára (ami „véletlenül” pont egybeesik egy-egy fekvésváltással).

Jellemző a hangszer is, amin játszik, illetve a hangszerek: az egyik egy nagy testű „akusztikus” gitár rendkívül sok húrral. (Kétnyakú, ráadásul rézsútosan két további húrkészlet keresztezi a fő húrokat: ezek egy része zengő húr, a húrláb alatt keresztbe futó húrokat pedig rögzített hangmenetekre használja (valahogy úgy, ahogy a klasszikus indiai zenében alkalmazzák a tampurát).

Pat Metheny, Crossroads Guitar Fest 2004


A másik különleges gitáron nem sok látszik: úgy tűnik, egyszerű, normál elektromos gitár. Csakhogy a kimenete nem analóg jel (amint azt egy „villanygitártól” várnánk), hanem digitális MIDI-kód.

Írtam már néhány cikket a MIDI-ről és nem szeretem ismételni magam, ezért csak annyit most: a MIDI ebben az esetben arra jó, hogy ugyan gitáron játsszuk a hangokat, ám a játszott hangok hangszíne tetszőlegesen változtatható legyen: a hangerő, a hangok burkológörgéje, a játék dinamikája a gitárjátéktól függ, ám ami megszólal, az voltaképpen bármi (mondjuk dob, zongora, szaxofon vagy szitár hangja és vokál is) lehet.

Pat Metheny

Ebben a hangszerben óriási lehetőségek rejlenek! Mivel a MIDI-kód meglehetősen egyszerűen manipulálható illetve alakítható, be lehet mondjuk állítani azt, hogy az E6 (vagy bármely más) hang megszólalása átváltsa a hangszínt valami egészen másra, esetleg a húrok egy része zongorahangon, más része basszusgitárként, megint más hányada pedig ütőshangszer hangján szóljon. És persze a MIDI-kódot vizuális jelekké is alakíthatjuk és reflektorokat irányíthatunk vele, vagy egy monitorra „rajzolhatunk” a hangokkal.

Pat Metheny szitárhangon, valamint egy – rá rendkívül jellemző – szintetizált hangszínen játszott MIDI-gitárján, és ebben ki is merült részéről a kísérletezés.

Szóval nagyon kellemes zenére és koncertre számítottam, ám nem sok újdonságra. Bár őt még nem hallottam élőben, legfőbb motivációm erre a koncertre nem ő volt, hanem az, hogy régi, Pat Metheny-rajongó barátomat vendégül láthattam az eseményen.

Gyalog indultunk a lakásomból, és gyönyörű mellékutcákon át vezettem vidéki barátomat. Majd rátértünk a lezárt Margit-hídra és – kissé klausztrofóbiásan – rácsok között vonultunk tovább. Itt-ott futók és biciklisek előztek ki, ezért ügyelnünk kellett lépéseinkre, miközben a rácsok mögött figyeltük az elbűvölő tájat.

 

Pat Metheny - Last train home


Maga a sziget, illetve a szigeten való áthaladás már szinte eseménytelen volt: tavacskák, ősrégi fák mellett, erdei ösvényeken keresztül vezetett utunk és mulatságos volt látnom a plakátokat a fákon, amelyek arra figyelmeztettek, hogy vihar esetén veszélyes a szigeten tartózkodni. (Lelki szemeim előtt – megfeledkezve arról, hogy „belvárosban” járunk – elképzeltem, micsoda szép kis feliratokat lehetne elhelyezni az Amazonas fáira: „Figyelem, az állatokat illetve növényeket tilos etetni, és a bennszülöttek sem illusztrációk - könnyen megehetnek!” Hiába, kockázatos dolog a kirándulás egy urbánus ember számára.)

Végül hosszas séta után megérkeztünk a Szabadtéri Színpadhoz, és kezdődött az újabb kanosszajárás: valahonnan fel kellett vennünk a számunkra félretett jegyeket. Már szinte a pénztárhoz jutottunk a hosszú sor végéről, amikor egy férfi szólt a várakozóknak, hogy a tiszteletjegyeket – az ügymenet gyorsítása érdekében – egy másik helyre vitték. Szerencsére nem kellett új sort kivárnunk, hamar sikerült az asztalhoz furakodnom.

Odabent még volt némi időnk a koncertig, kényelmesen nézelődhettünk. Ekkora „természetközeli” séta után alig várhattunk volna jobbat: a hatalmas nézőtér előtt óriási színpad lapult az ívelt tető alatt, a háttérben pedig erdei tisztás és ösvény látszott, amitől mintha a „dzsungelbe” veszett volna a színpad hátoldala. A nézőtér nagyjából kétharmadáig telt meg, de a méreteiből adódóan így is nagy embertömeg jelenhetett meg.

Végül, röpke fél órás késés után megkezdődött a koncert. Előtte még láttuk a – DVD-kről ismerős – technikusokat, akik gitárokat, gitárállványokat cipelnek és helyeznek el a színpadon (és valószínűleg hangolnak is.) Barátom felkiáltott: „Nézd, az Imaginary Day DVD-n látható technikus!”. Végül megjelent Pat Metheny - a tőle megszokott csíkos pólóban - és az egész csapat a színpadon.

 

Pat Metheny - Imaginary Day


Minthogy jócskán összeszokott együttesről van szó, az első néhány szám a helyszínnel és a színpaddal való ismerkedésről szólt (és nem egymáshoz csiszolódtak a zenészek): a dinamika még kicsit nyers volt, a hangzás pedig enyhén szokatlan (már csak az énekesek és fúvósok hiánya miatt is). Rögtön az első számban óriási dinamikai ingadozás volt hallható: ami részben indokolt volt, csupán a mértéke volt szokatlan.

Részemről azt hittem, új darabokat hallunk, csak a koncert végén győzött meg barátom: „Nem új számok voltak, csak épp mi nem ismertük fel a régieket!”. Mindenesetre nekem kb. a harmadik számtól (ami – ha nem tévedek – a To the End of the World volt) kezdett ismerőssé válni a dolog. Onnantól azonban nem csak ismerős, hanem kifejezetten otthonos volt az egész.

 

Pat Metheny Group - To the End of the World live


Még soha nem hallottam gitárost, aki ennyiszer váltotta volnaSteve Rodby hangszerét: a technikusok ki-be hordozták az állványos nagy testű akusztikus gitárt, s az újabb és újabb hangszereket. Persze egy-egy gitárhoz több számban is visszatért, azonban minden darabot újjal kezdett, és szám közben is gyakran cserélt hangszert Pat Metheny.

Nagyjából a második darabban rövid szólóhoz jutott a többi zenész is. Valószínűleg túl sok zseniális basszerost hallottam mostanában, de Steve Rodby játéka egyáltalán nem volt meggyőző számomra, Lyle Mays sem volt különösebben meglepő, legjobban Antonio Sanchez, a dobos szólója tetszett.

Hallottuk még (normál) akusztikus gitáron is játszani Metheny-t, végigcsodálhattuk hangszerarzenálját és felismerhettük a legfontosabb Metheny Group slágereket mind, amíg újabb szóló kör következett.

 

Pat Metheny Group - First Circle


Ezúttal Rodby egész jó teljesítményt nyújtott, Mays játékából is mintha egy pillanatra eltűnt volna a jól ismert klasszikus beütés, de valahogy megint csak Sanchez volt az est fénypontja, és azt hiszem egyáltalán nem véletlen, hogy a tulajdonképpeni koncert az ő dobszólójával ért véget.

Antonio SanchezPersze még kétszer visszatapsolta az ünneplő és hálás közönség a csapatot, és persze, nyilvánvalóan Metheny volt a sztár, ám az ő játékán (ahogy mindig is) azt éreztem, hogy minden – túlságosan is – a helyén van, ő az az ember, aki soha életében nem hibázott és nem hibázik. Mintha stúdiófelvételről hallottam volna a gitárját (tekintve hogy minden egyes hang pontosan az volt és úgy szólt, ahogy a stúdióban szokott volt).

Végül az utolsó ráadás – szokás szerint (!) a Minuano (six – eight) – is lecsendült, és már csak a séta maradt hazafelé. Az éjjeli erdő is meglehetősen biztonságosnak tűnt most (a figyelmeztető táblák ellenére): sehol egy emberevő óriás, kannibál vagy húsevő növény. Így megkockáztattam a megjegyzést: „Hát, ezek után sem váltam Pat Metheny rajongóvá...”

„Micsoda” - horkant fel barátom - „a legjobb koncert, amit életemben hallottam!”. „Valóban, tökéletes koncert volt” – feleltem én. (S csak most, hogy élményeimet leírom, jutnak eszembe egykori mesterem, Maróthy János szavai: „néha egy esetleges, sőt olykor darabos szonáta is sokkal izgalmasabb, mint egy tökéletesen megszerkesztett szimfónia”.)

 

Pat Metheny Group - Minuano (six - eight)


Szóval ennyi. Ahogy a barátom, úgy az egész közönség (és szívem mélyén én is) tökéletesen elégedettek voltunk: minden pontosan úgy szólt, ahogyan kellett, épp azt kaptuk, amire vártunk. (És semmi többet – jegyzem meg most, gonoszul.)

Pat Metheny Group

Pat Metheny – gitár, gitár szintetizátor
Lyle Mays – billentyűs hangszerek
Steve Rodby – basszusgitár, bőgő
Antonio Sanchez - dob, ütőhangszerek

 

nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023
A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről

Más művészeti ágakról

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Kertész Edina: A fotográfuslány – könyvbemutató


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés