színház
2010. 06. 28.
Szerelmes halál vagy halálos szerelem
Trisztán és Izolda a Wagner-napokon
Egy ideje nehezen viselem a hideg, érzelmektől mentes előadásokat, amelyekben az úgynevezett szerelmeseket a zenétől függetlenül a színpad két végébe állítják, nehogy már egymásra nézzenek, vagy éppen érintkezzenek. És mintha ez lenne az úgynevezett modern és korszerű. Persze, hogy a Trisztán és Izolda előadáson is idegeskedni kezdtem, s mellettem ülő ismerősöm fel is kapta fejét önkéntelen „nehogy már megint” sóhajomra. Mégis, az egész operaelőadás fényében széppé állt össze a kép. A zenei megvalósítás maga a csoda.
Fischer Ádám és a Magyar Állami Operaház Zenekara igazi nagyromantikus operát adott elő, hatalmas érzelmekkel, erővel és energiával – csak semmi visszafogottság. Elképesztő élményt nyújtottak ismét. Ettől a szívet melengető, jó értelemben vett szentimentálisságot is súroló előadási módtól őszintén szólva függetlennek, azzal már-már ellentétesnek tűnik a különböző médiumokban olvasható Szemerédy Alexandra és Parditka Magdolna rendezőpáros nyilatkozata, mely szerint a Trisztán és Izolda nem a szerelemről szól, hanem arról, ami mögötte van, a halálról. Én személy szerint még ezt az előadást látva és hallva is maradnék amellett, hogy középpontban a szerelem. Már csak azért is, mert – és nevezzenek nyugodtan földhöz ragadottnak és fantáziátlannak – nem igazán értem, mi értelme itt a halálnak szerelem nélkül, avagy mi a tétje az egésznek, ami a halálban csúcsosodik ki, ha nem a szerelem volna az.
Mindenesetre a Fischer-féle előadásmód is a nagy érzelmeket helyezte előtérbe. Trisztán-előadása igen nagy kontrasztban áll A nibelung gyűrűje megvalósításának iróniájával, ami nem is csoda, elvégre a történetek és a zene közt is elég nagy a különbség, Wagner ide vagy oda.
Mindegy, szerencsére a zene ezt úgy, ahogy van ledobja magáról. A vonósok homogének, rezek előtt le a kalappal, úgy szól Tomasz Konieczny Kurwenalként, hogy eláll tőle az ember lélegzete. Őt hallottuk pár nappal korábban Vándor-Wotannak is, annak is rendkívüli volt, itt is az. Ugyanígy Christian Franz, aki a Wagner-napok végére hiába fáradt el olykor hallhatóan, nagyon finom, nagyon szép előadása, koncentrált ének- és színjátéka is a szituáció képtelenségét mutatja.
Richard Wagner: Trisztán és Izolda
Trisztán: Christian Franz
Izolda: Barbara Schneider Hofstetter
Marke király: Jan-Hendrik Rootering
Kurwenal: Tomasz Konieczny
Melot: Geiger Lajos
Brangäne: Németh Judit
Pásztor: Megyesi Zoltán
Kormányos: Ambrus Ákos
Ifjú hajós: Horváth István
Díszlet, jelmez: Parditka Magdolna, Szemerédy Alexandra
Világításterv: Györgyfalvai Károly
Karmester: Fischer Ádám
Rendező: Parditka Magdolna, Szemerédy Alexandra
Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2010. június 16.
Mindenesetre a Fischer-féle előadásmód is a nagy érzelmeket helyezte előtérbe. Trisztán-előadása igen nagy kontrasztban áll A nibelung gyűrűje megvalósításának iróniájával, ami nem is csoda, elvégre a történetek és a zene közt is elég nagy a különbség, Wagner ide vagy oda.
Mindegy, szerencsére a zene ezt úgy, ahogy van ledobja magáról. A vonósok homogének, rezek előtt le a kalappal, úgy szól Tomasz Konieczny Kurwenalként, hogy eláll tőle az ember lélegzete. Őt hallottuk pár nappal korábban Vándor-Wotannak is, annak is rendkívüli volt, itt is az. Ugyanígy Christian Franz, aki a Wagner-napok végére hiába fáradt el olykor hallhatóan, nagyon finom, nagyon szép előadása, koncentrált ének- és színjátéka is a szituáció képtelenségét mutatja.
Richard Wagner: Trisztán és Izolda
Trisztán: Christian Franz
Izolda: Barbara Schneider Hofstetter
Marke király: Jan-Hendrik Rootering
Kurwenal: Tomasz Konieczny
Melot: Geiger Lajos
Brangäne: Németh Judit
Pásztor: Megyesi Zoltán
Kormányos: Ambrus Ákos
Ifjú hajós: Horváth István
Díszlet, jelmez: Parditka Magdolna, Szemerédy Alexandra
Világításterv: Györgyfalvai Károly
Karmester: Fischer Ádám
Rendező: Parditka Magdolna, Szemerédy Alexandra
Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2010. június 16.
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről