bezár
 

art&design

2010. 06. 24.
Rippl-Rónai a győri Múzeumok Éjszakáján
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Rippl-Rónai a győri Múzeumok Éjszakáján Az év tárlata Győrben a Városi Művészeti Múzeumban tekinthető meg, mely a Múzeumok Éjszakáján 20-23 óráig ingyenes óránkénti tárlatvezetéssel, és egy különleges csemegével: Múzeumok Éjszakája fagylalttal várta az érdeklődőket.

Az Esterházy palotában május óta látogatható kiállítás aznapi különlegessége ezek mellett Pattantyús Gergely előadása a Rippl-Rónai képein fellelhető üvegekről, melyet az üvegtervező újra alkotott, és ki is állított. Az esti órákban, az aulában iparművész segítségével korabeli legyezőt, díszes képkeretet alkothattak az érdeklődők, majd egy képzelt menüt lehetett megtekinteni Molnár Tamás látványterítésében, melyben Rippl-Rónai nyugatos barátait látja vendégül, miközben mi, az érdeklődők a jó barát Ady kedvenc süteményét kóstolhattuk meg.

prae.hu

 Rippl tárlatvezetés

A Franciaországot megjárt festő, aki két évig Munkácsy mellett is inaskodott, hazatérése után a Nyugatos nemzedékkel került kapcsolatba, akik felnéztek a pezsgő francia életből idecsöppent festőre. Az 1911-ben megírt Rippl-Rónai József Emlékezései után elterjedt róla, hogy az íráshoz is ért. Több híres írót is megfestett. Ez irányú terveiről így vallott: „Le akarom festeni mindazokat, akik ezt a viszontagságos, és maradék országunkat naggyá, kultúrájában elismertté teszik.” Az itt kiállított pasztellportrék közül talán Babitsé a leghíresebb, de megtekinthető Kemény Simoné, Schöpflin Aladáré, Karinthy Frigyesé is.

 Rippl Babits 1923

A pointillista-szecessziós képeit a Róma-villában, Kaposvár mellett festette. Ezekre a képekre jellemző a pontszerű festés, amikor a festéket nem a palettán keveri össze a művész, hanem a színeket tisztán viszi fel a vászonra, és a látvány lesz az, ami összekeveri a színeket, így hozva létre az optikai keverést. Ezt a festési technikát felnagyította, foltszerűvé tette, és a folt méretéből adódóan elnevezte „kukoricás” stílusnak, melynek fő műve a kiállított Apám és Piacsek bácsi vörösbor mellett. Ezen kívül látható a Fekete kesztyűs nő, A kék szoba, a Mezei munka, számos csendélet, és a Róma-villa is.

 Rippl Apám és Piacsek bácsi vörösbor mellett 1907.

A kiállítás leghíresebb darabja, mely köré az egész tárlat szerveződött a Maszkos önarckép, mely a Városi Művészeti Múzeum tulajdona. Az idén száz éves kép, és párja, a magángyűjteményből (Kieselbach Galéria) kölcsönkapott Narancsos csendélet a két legfontosabb kép a kiállításon. A csaknem száz darab alkotás fele festmény, fele rajz, mindegyik 1900 után készült. A többek között a Magyar Nemzeti Galériától, a kaposvári Róma-villától, Debrecenből, és magángyűjteményekből összeállított kiállítás méltó bemutatása a magyar avantgárd nagyszerű festőjének.

 Rippl Maszkos csendélet 1910
Rippl Narancsos csendélet 1910

A rajzok egy része a Városi Művészeti Múzeum tulajdonát képezi, és még soha nem volt látható a nagyközönség számára. A több mint két termet megtöltő munkák között megcsodálhatjuk a festő önarcképét, aktokat, állatrajzokat, a mindennapi élet eseményeit, kávézó fiatalasszonyokat, és egy disznóvágásról készült képeit is. Az utolsó teremben megtalálható könyvek közül az egyik legfontosabb a Rippl-Rónai ötven rajza című munka borítója, melyen a jelen tárlaton is kiállított önarcképe látható.

 Rippl rajzok 1913

A kiállításhoz szervesen kapcsolódnak múzeumpedagógiai foglalkozások, borkultúra estek, családi múzeumi délutánnal. Ingyenes szakmai napot tartanak pedagógusok, önkormányzati dolgozók, kulturális intézményeknek, és a múzeum baráti körének. A Múzeumok Éjszakáján látottak alapján tehát minden esély megvan arra, hogy a kiállítás megyei szinten kimagasló látogatószámot érjen el.

 

Rippl-Rónai József gyűjteményes kiállítása 2010. május 15. és 2010. július 31. között tekinthető meg. Győr, Esterházy palota, Király út 17. Belépőjegy felnőtteknek 1200 forint, diákoknak, nyugdíjasoknak, pedagógusoknak 600 forint.

nyomtat

Szerzők

-- Rácz Gergő --


További írások a rovatból

Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
art&design

Kritika a Kis magyar kockológia című kiállításról
Kulturális hanyatlás?
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje

Más művészeti ágakról

Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
A filmek rejtett történetei a BIFF-en


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés