film
2010. 06. 06.
Dupla csavar
Gigor Attila – A nyomozó
Ha a bűnügyi tematikát vizsgáljuk az elmúlt évek magyar filmtörténetében, számtalan kérdéssel találjuk szembe magunkat. A legfontosabb talán az, hogy az elkészült filmek hogyan viszonyulnak a kaland nagyformába tartozó bűnügyi film alműfajaihoz, a gengszterfilmhez, a thrillerhez és a krimihez? Inkább a műfajok rehabilitációjának az igénye vagy a szerzői attitűd érhető-e tetten?
Az alműfaj-trió, azaz a gengszterfilm, a thriller és a krimi szerzői variációjának számíthat például a Hukkle (2002, Pálfi György, szerzői gengsztermozi), a Kontroll (2003, Antal Nimród, szerzői thriller) és A nyomozó (2008, Gigor Attila, szerzői krimi). Kezdjük a felsorolásban hátulról, e cikk tárgya Gigor Attila filmje lesz.
Gigor Attila bűnügyi mozija nem csupán azért figyelemre méltó, mert követendő honi példa nélkül vág bele a műfaj háziasításába, hanem azért is, mert ezt a 21. század elején teszi, mikor a független és a szerzői filmre jellemző műfaji önreflexió már átszivárgott a mainstream közönségfilmbe, és lassan szinte elvárásként merül fel még a legkommerszebb műfaji darabbal szemben is.
Gigor bravúrosan hajtja végre a dupla csavart, nem pusztán reprodukálja a brit „whodunit” krimik és az amerikai hardboiled regények filmadaptációinak sajátosságait, hanem egyben újra is „olvassa” a két nagy hagyományt, magyar közegbe helyezve a központi figurát, és szerzői kézjeggyel látva el a műfaji dolgozatot. Hőse, Malkáv Tibor egyfelől az amatőr Miss Marple kései rokona, másfelől Raymond Chandler magánnyomozó figurájának (Philip Marlow-széria) és James M. Cain sorsszerűen bűnelkövetővé váló alakjainak (The Postman Always Rings Twice, Double Indemnity) az ötvözete. A kezdetben nem sok vizet zavaró pókerarcú kórboncnok a műfaji receptnek megfelelően anyagi és érzelmi okokból válik a számára ismeretlen Szirmai Ferenc (bér)gyilkosává – terve az, hogy a piszkos munkáért kapott pénzből megműtteti rákbeteg édesanyját. Az abszurd fordulatok fondorlatosan bomlanak ki az egyszerű alaphelyzetből: kiderül, hogy a meggyilkolt férfi mégsem idegen, a bűntény pedig valójában egy körmönfont csapda. Malkáv erre rádöbbenve maga kezd nyomozni, látszatra a tettes (saját maga), tényszerűen pedig a megbízó (valaki más) után, ám nem a ki?, hanem a miért? kérdés hajtja előre a rejtélyvezérelt cselekményt. Malkáv végső soron így is, úgy is saját magát keresi, kimondatlan célja az, hogy megértse tulajdon szerepét az egyre értelmetlenebbé váló történetben. A rejtély tehát maga Malkáv Tibor – ez avatja a bűnügyi sztorit egzisztencialista drámává.
Gigor műfajismerete és kreativitása kétségtelen: helyenként találóan él a film noir stílus atmoszférateremtő erejével és a suspense dramaturgia feszültségkeltő hatásával, ügyesen játszik el a különböző nőalakokban rejlő femme fatale-potenciállal. Emellett kiaknázza a jellemző fordulatok és tipikus karakterek parodisztikus, groteszk vagy szatirikus elrajzolásában rejlő lehetőségeket is, ez, és a szürreális gondolat- vagy látomásszekvenciák emelik el a történetet stilárisan is az egyszerű bűnügyi sztoritól, a személyiség mibenlétét vizsgáló nevelődési történet felé tájékozódva. A nyomozó legnagyobb erőssége a forgatókönyv: Gigor precíz logikai szerkezetet épít, az információkat megrögzött következetességgel adagolja, a tempót tudatosan fékezi a film első kétharmadában és fokozza a finisben, és már-már ördögien vezeti a cselekményt a groteszk módon ábrázolt brutális végkifejletig. A párbeszédek felváltva életszerűek vagy meghökkentőek, és elhangzik a jó néhány szállóige-gyanús fordulat („-Mik vannak?!” „-Mik.”). A néhány vonással felskiccelt figurák remekül működnek, ennek, vagy a szerencsés castingnak köszönhető, hogy a színészek is nagyszerűek, különösen igaz ez a Malkávot alakító Anger Zsoltra, és Rezes Juditra Edit, Malkáv „barátnője” szerepében.
A bűnügyi rejtély szálait a film elvarrja, az erkölcsi dilemma azonban megoldatlan marad: Malkáv esetében miért nem követi a bűnt bűnhődés? Gigor Attila első filmje láttán joggal emlegetik néhányan a Coen-fivérek munkásságát, akik hasonlóképpen állították világlátásuk és elképzeléseik szolgálatába az irodalmi műveket (Dashiel Hammett hardboiled regényei vagy Cormac McCarthy Nem vénnek való vidék című kortárs műve) és a klasszikus műfaji hagyományt. Ám míg Joel és Ethan Coen szemlélete sötétnek, emberképe pedig cinikusnak tetszik, addig Gigor szemmel láthatóan hisz az emberi személyiség intaktságban, és abban, hogy a sarkaiból egy időre kifordult világban helyreállítható a rend és az egyensúly. Nem bünteti meg a hősét, hanem a halál keresztútjáról visszavezeti az életbe – ennek finom és mégis beszédes bizonyítéka, hogy mikor az addig csak hullákat maszkírozó Malkáv Tibor Edit arcát sminkeli, a nő hirtelen kinyitja a szemét és rámosolyog.
Érdekes, hogy Gigor filmje, ha valamin, akkor talán éppen a legfőbb erényén vérezhet el: hatása olyan erősen gyökerezik a történetben, hogy másodszori nézésre már nem tudja igazán intenzíven lekötni nézőjét. Mégis kiemelkedően magas helyiértékű darab, és igazán reményteli elsőfilmje egy alkotói pályának.
A nyomozó
Színes, magyar játékfilm, 107 perc, 2008
16 éven aluliak számára nem ajánlott
Rendező: Gigor Attila
Forgatókönyvíró: Gigor Attila
Zeneszerző: Melis László
Operatőr: Herbai Máté
Jelmeztervező: Hoffmann Beáta
Producer: Pusztai Ferenc
Gyártásvezető: Bánki Orsolya
Vágó: Kovács Zoltán
Szereplők: Anger Zsolt (Malkáv Tibor), Rezes Judit (Edit), Kerekes Éva (Noszfer Ágnes), Tóth Ildikó (Szirmainé), Terhes Sándor (Szirmai Ferenc), Czene Csaba (Köpcös), Zágoni Zsolt (Küklopsz)
Gigor Attila bűnügyi mozija nem csupán azért figyelemre méltó, mert követendő honi példa nélkül vág bele a műfaj háziasításába, hanem azért is, mert ezt a 21. század elején teszi, mikor a független és a szerzői filmre jellemző műfaji önreflexió már átszivárgott a mainstream közönségfilmbe, és lassan szinte elvárásként merül fel még a legkommerszebb műfaji darabbal szemben is.
Gigor bravúrosan hajtja végre a dupla csavart, nem pusztán reprodukálja a brit „whodunit” krimik és az amerikai hardboiled regények filmadaptációinak sajátosságait, hanem egyben újra is „olvassa” a két nagy hagyományt, magyar közegbe helyezve a központi figurát, és szerzői kézjeggyel látva el a műfaji dolgozatot. Hőse, Malkáv Tibor egyfelől az amatőr Miss Marple kései rokona, másfelől Raymond Chandler magánnyomozó figurájának (Philip Marlow-széria) és James M. Cain sorsszerűen bűnelkövetővé váló alakjainak (The Postman Always Rings Twice, Double Indemnity) az ötvözete. A kezdetben nem sok vizet zavaró pókerarcú kórboncnok a műfaji receptnek megfelelően anyagi és érzelmi okokból válik a számára ismeretlen Szirmai Ferenc (bér)gyilkosává – terve az, hogy a piszkos munkáért kapott pénzből megműtteti rákbeteg édesanyját. Az abszurd fordulatok fondorlatosan bomlanak ki az egyszerű alaphelyzetből: kiderül, hogy a meggyilkolt férfi mégsem idegen, a bűntény pedig valójában egy körmönfont csapda. Malkáv erre rádöbbenve maga kezd nyomozni, látszatra a tettes (saját maga), tényszerűen pedig a megbízó (valaki más) után, ám nem a ki?, hanem a miért? kérdés hajtja előre a rejtélyvezérelt cselekményt. Malkáv végső soron így is, úgy is saját magát keresi, kimondatlan célja az, hogy megértse tulajdon szerepét az egyre értelmetlenebbé váló történetben. A rejtély tehát maga Malkáv Tibor – ez avatja a bűnügyi sztorit egzisztencialista drámává.
Gigor műfajismerete és kreativitása kétségtelen: helyenként találóan él a film noir stílus atmoszférateremtő erejével és a suspense dramaturgia feszültségkeltő hatásával, ügyesen játszik el a különböző nőalakokban rejlő femme fatale-potenciállal. Emellett kiaknázza a jellemző fordulatok és tipikus karakterek parodisztikus, groteszk vagy szatirikus elrajzolásában rejlő lehetőségeket is, ez, és a szürreális gondolat- vagy látomásszekvenciák emelik el a történetet stilárisan is az egyszerű bűnügyi sztoritól, a személyiség mibenlétét vizsgáló nevelődési történet felé tájékozódva. A nyomozó legnagyobb erőssége a forgatókönyv: Gigor precíz logikai szerkezetet épít, az információkat megrögzött következetességgel adagolja, a tempót tudatosan fékezi a film első kétharmadában és fokozza a finisben, és már-már ördögien vezeti a cselekményt a groteszk módon ábrázolt brutális végkifejletig. A párbeszédek felváltva életszerűek vagy meghökkentőek, és elhangzik a jó néhány szállóige-gyanús fordulat („-Mik vannak?!” „-Mik.”). A néhány vonással felskiccelt figurák remekül működnek, ennek, vagy a szerencsés castingnak köszönhető, hogy a színészek is nagyszerűek, különösen igaz ez a Malkávot alakító Anger Zsoltra, és Rezes Juditra Edit, Malkáv „barátnője” szerepében.
A bűnügyi rejtély szálait a film elvarrja, az erkölcsi dilemma azonban megoldatlan marad: Malkáv esetében miért nem követi a bűnt bűnhődés? Gigor Attila első filmje láttán joggal emlegetik néhányan a Coen-fivérek munkásságát, akik hasonlóképpen állították világlátásuk és elképzeléseik szolgálatába az irodalmi műveket (Dashiel Hammett hardboiled regényei vagy Cormac McCarthy Nem vénnek való vidék című kortárs műve) és a klasszikus műfaji hagyományt. Ám míg Joel és Ethan Coen szemlélete sötétnek, emberképe pedig cinikusnak tetszik, addig Gigor szemmel láthatóan hisz az emberi személyiség intaktságban, és abban, hogy a sarkaiból egy időre kifordult világban helyreállítható a rend és az egyensúly. Nem bünteti meg a hősét, hanem a halál keresztútjáról visszavezeti az életbe – ennek finom és mégis beszédes bizonyítéka, hogy mikor az addig csak hullákat maszkírozó Malkáv Tibor Edit arcát sminkeli, a nő hirtelen kinyitja a szemét és rámosolyog.
Érdekes, hogy Gigor filmje, ha valamin, akkor talán éppen a legfőbb erényén vérezhet el: hatása olyan erősen gyökerezik a történetben, hogy másodszori nézésre már nem tudja igazán intenzíven lekötni nézőjét. Mégis kiemelkedően magas helyiértékű darab, és igazán reményteli elsőfilmje egy alkotói pályának.
A nyomozó
Színes, magyar játékfilm, 107 perc, 2008
16 éven aluliak számára nem ajánlott
Rendező: Gigor Attila
Forgatókönyvíró: Gigor Attila
Zeneszerző: Melis László
Operatőr: Herbai Máté
Jelmeztervező: Hoffmann Beáta
Producer: Pusztai Ferenc
Gyártásvezető: Bánki Orsolya
Vágó: Kovács Zoltán
Szereplők: Anger Zsolt (Malkáv Tibor), Rezes Judit (Edit), Kerekes Éva (Noszfer Ágnes), Tóth Ildikó (Szirmainé), Terhes Sándor (Szirmai Ferenc), Czene Csaba (Köpcös), Zágoni Zsolt (Küklopsz)
További írások a rovatból
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon