bezár
 

art&design

2010. 05. 21.
A magyar cigány festészet negyven éve
Kortársainknak, és azoknak, akik a jövőben születnek majd a földre
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A magyar cigány festészet negyven éve Különleges és egyedülálló eseményre hívta össze – személyre szóló meghívóval – Magyarország roma képzőművészeit Zsigó Jenő, az év elejétől átszervezett Cigány Ház – Romano Kher igazgatója. A Ház ekkortól lett – a Napházzal együtt – a sokak által már megalakulása előtt bírált FROKK, a Szentkirályi utcai Fővárosi Roma Oktatási és Kulturális Központ része.

  ATavaszmező utcai Roma Parlamentben május 14-én tartott ünnepségen adták át a művészeknek a nemrégiben elkészült Cigány festészet – Magyarország 1969–2009 című album tiszteletpéldányait. A kötetben szereplő alkotók közül sokan eljöttek, s az ünnepi alkalmat levezénylő Zsigó Jenő pár mondatban mindannyiuk életét és művészetét bemutatta. 74 cigány képzőművész 700 alkotásának színes nagyméretű reprodukcióját tartalmazza az album, valamennyi a Romano Kher közgyűjteményének büszkesége. A mű szerkesztői koncepciója nem csoportosít stílusok, korszakok, nemzedékek, technikák szerint, hanem szép sorban, szoros betűrendben hozza egymás után a művészeket és műveiket, nem kis feladat elé állítva ezzel a recenzenst.
kiállítás
Kerényi János tervezte a mind súlyban, mind kiterjedésben igen tekintélyes kötetet, mely 8 kilogrammos súlyát nemcsak 548 oldalának, hanem a testvérek közt is legalább 100 grammos műnyomó papírnak is köszönheti. A borító arany, a keménykötés vörös hátteret szolgáltat a festmények fő motívumaiból összeállított montázsnak, mely a belső kötéstáblát és az előzéklapot viszont teljesen kitölti. Az angol-magyar kétnyelvű kötet borítófülének ajánlása magukat a cigányokat szólítja meg, mintegy újrafogalmazva a bibliai „és beszéld el fiadnak” gondolatot. A bevezető szöveget a főszerkesztő Zsigó Jenő jegyzi, s minden alkotó kap egy rövid pályaképet is. A meglehetősen széles szövegtükör és keskeny oldalmargó jól érzékelteti, hogy a kötet művészei nehezen szoríthatók bele a hagyományos keretekbe és a csupa nagybetűs szövegek azt is tudtunkra adják, hogy mennyire fontos felhívni rájuk a figyelmet.

 

A kötetbemutatón magyarázatot nyert az 1969-es korszakhatár is. Zsigó Jenő szerint eddig az időpontig – Balázs János és Bari Károly jelentkezéséig – a cigányságot kultúra nélkülinek nevezték, de innentől ők meg tudták mutatni a cigány kultúra irányát. Nem eliminálva a két művész jelentőségét, azért tennék egy aprócska kitérőt e tárgyban. Magam a kultúrafogalommal – koromból adódóan – csak ez időpont után ismerkedtem meg, de feltételezem, hogy a korábban születettek is hallottak a cigány zenéről (nemcsak a cigányzenéről) s tán egyebekről is. Akinek pedig van saját nyelve, népzenéje, tánca, meséi, költészete és tárgykultúrája, az nem kultúra nélküli. Pláne nem kultúra nélküli, ha vannak saját neves művészei.
A Cigány festészet – Magyarország 1969–2009 című album borítója
Szabolcsi Bence zenei lexikona már a 15–16. századból említ cigány lantosokat és hegedűsöket, akik a királyi udvarban léptek fel. De Kerényi György szerint a 19. század az ő nagy századuk, ők a zene interpretátorai ekkor, ők a közvetítők a falu és város, idegen és magyar közt. A cigány előadóművészek pedig nemcsak virtuózok, hanem a magyar népies stílus és a verbunkos kialakítói és legfőbb terjesztői, s Bihari János és Sárközy Ferenc európai hírű zeneszerzők is. Ekkor, a 19. században, lángolt fel a magyar és nemzetközi érdeklődés a cigány kultúra iránt, s számos tudós társaság alakult a cigány nyelv grammatikájának, a cigány nép történelmének, zenéjének és szokásaiknak tanulmányozására. Az 1893-as Pallas nagylexikon számos vonatkozó szócikkének bibliográfiai adatait áttanulmányozva még egy költőnőre is ráakadtam: Ranyicsics Ginára, kiről Wlisklocki Henrik közöl két részes beszámolót az Élet című lap 1891-es évfolyamában, szemelvényeket hozva műveiből is. De bármennyire igyekeztem, cigány képzőművészt valóban nem tudok 1969 előttről nevesíteni, hacsak nem a most tárgyalt album egyik legkvalitásosabb alkotóját, az 1905-ben született Mocsár Gyulát, de ő bár alkotott, nem lépett a nyilvánosság elé, kiállítása nem volt, képeit barátai vették meg.

kiállítás

Varázslatos, hogy mennyire bátran használják fel műveikben a kötetben szereplő alkotók a különféle stílusirányzatokat. Konstruktivista és romantikus, expresszionista és szentimentalista, szürreális és posztmodern alkotások éppúgy megtalálhatók, mint a hagyományos naiv cigány témájú képek. A Cigány Ház gyűjteménye a legnevesebb alkotóktól – Balázs János mellett – Szentandrássy Istvántól, Péli Tamástól és Szécsi Magdától is számos művet őriz, az albumban olajfestményeiket, ceruzarajzaikat, temperaképeiket és papír-filc kollázsaikat is megtaláljuk. A kötet nemcsak festőket, hanem fafaragókat is bemutat, például az 1920-as születésű Orsós Jakabot, aki emellett kitűnő novellista, s a Pannon Tükör című folyóirat kiadója.

A 20-as, 30-as évek korosztályából még négy alkotót vonultat fel a kollekció, Dilinkó Gábort, Fenyvesi Józsefet, Oláh Jolánt és Szomora Kálmánt. Autodidakta művészek, a naiv stílusba sorolhatók be képeik, faragásaik. A következő generációból kiemelkedik Balázs Gusztáv aki táncművészként, koreográfusként és néprajzkutatóként még ismertebb. A negyven évesek korosztályából Kökény Róbert kiváló portréfestő és Lakatos Erika fotóművész tűnik ki leginkább; a fiatal, most húszas-harmincas éveiben járó csapatból pedig Balogh Tibor grafikái a legfigyelemreméltóbbak. Az ötvenes éveiben jár Bari Janó, aki szürrealista képeivel, avantgard szobraival és installációival, performanszaival vált ismertté. A legnépesebb nemzedék ez, a most 50-60 évesek korosztálya, közéjük tartozna Péli Tamás is, ha még köztünk lenne. "Hogyha minden jól megy, akkor a huszonegyedik században is festeni fogok, mert a következő század festészetében már szerepet akarok játszani" – mondta egy interjúban 1990 decemberében. Az album abban is segít, hogy ne felejtsük el és beváltsuk helyette, amit ő már nem tehet meg.
 

prae.hu

 

nyomtat

Szerzők

-- Sárközi Éva --

Könyvtáros, filológus; az ELTE BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének munkatársa, a József Attila Társaság elnökségi tagja


További írások a rovatból

Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Kulturális hanyatlás?
A teremtett „képzelet” határtalansága
art&design

Mátrai Erik AIR című kiállításáról

Más művészeti ágakról

Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről
Lev Birinszkij: Bolondok tánca a Radnóti Színházban
Sofi Oksanen esszékötetének margós bemutatójáról
Falcsik Mari My Rocks – 21 történet – 21 angolszász rockdal című kötetének bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés