art&design
A közösségorientált, rugalmasan kötetlen ún. Y-generációnak szánt LIST Mag még rovatcímeiben is kreatívan együttlélegzik tartalmával: a „fashion” szó papírból van kivágva, a „design” drótból összerakva, az „art” festve, a „focus” pedig varrva. Mind a kül-, mind a belcsín igazán váratlan csemegékkel szolgál – meglépve ezzel azt a hétrőfös mesebeli lépést, ami a modern nyugati kultúrákban már alaphangnak számít. Lady Gagát megszégyenítő ruhatervek, bithuszárkodás, kacér formákba rendeződő cikkek és iránytű a kortárs galériák között.
A modellek végre nem unottan, halszemmel meredő ruhafogasok, hanem humorosan túlzott mimikájú, szürreális kompozíciókba rendezett emberek. Az egyik saját meztelen mellét markolja, egy másik papírpillangót eszik, egy harmadik pedig Minnie Egér-füleket visel. A modern Justicia különféle virágdíszekkel a szemén szenved, miközben szandálja szorításából kihervadnak a tulipánok – de azért az egyik oldalon kivirágzik egy igazi mellbimbó is. Nem marad ki ugyanakkor a már-már szépirodalmi igényű riport és néhány vászonra vitt absztrakció sem.
PRAE.HU: Milyen piaci űrt tölt be a magazin, lévén, több hasonló tematikájú lappal találkozhatunk az árusoknál?
A LIST magazin egy ingyenesen letölthető, szabadon megosztható és virtuálisan lapozható digitális magazin, ami alapvetően a divatra és azzal szoros kölcsönhatásban lévő design és vizuális művészeti területekre fókuszál. A magyar piacon ezzel egyedülálló módon keresztezi a divat tágan értelmezett témakörét az internet által kínált lehetőségekkel.
PRAE.HU: Milyen meghatározott céllal és közönségnek jött létre?
A LIST alapvető szándéka, hogy a jelenleg elérhető kiadványok mellett egy olyan alternatívát nyújtson, ami kitágítja a divatról alkotott kommerciális szemléletet és egy inspirációs forrásként szolgáljon a művészetre, újra, kreativitásra fogékony olvasóknak. Ugyanakkor a magazin egy olyan egyedi hangvételű, nyitott platform, ami bemutatkozási lehetőséget jelent a fiatal tehetségeknek és bátor kísérletező terepet nyújt a már elismert alkotóknak is.
PRAE.HU: Örömmel láttam, hogy mernek rendhagyóak és úttörőek lenni több szempontból is, szerkesztés és tartalom tekintetében egyaránt. Mely vezérelvek alapján alakították ki a lapot?
A nulladik, bemutatkozó kísérleti szám egyfajta öndefinícióként is értelmezhető. Témája a generáció volt, ez volt a fő vezérelv a tartalmi részek kialakításában, hiszen ez minket is meghatároz és egyúttal a bemutatott alkotókat is jellemzi. A szerkesztésben a merész kísérletezés párosult a letisztult egyszerűséggel. Alapvetően a rovatmegjelölések, a montázsok, a kézírás, a grafikai és festmény illusztrációk mind-mind az anyagszerűséget és az emberi kéz munkáját erősítő szerkesztési elv részei voltak, mintegy ironikusan reflektálva a magazin digitális jellegére. A játékos, bohém attitűd teret engedett a szokatlan kompozíciójú, megszokottól eltérő fotósorozatoknak. Bár az éppen aktuális számnak mindig más lesz a témája és akár a szerkesztési elve is, de általánosságban a cél a divat körüli határok kitágítása, összemosása és egy sajátos stílus kikeverése.
PRAE.HU: Nem megszokott stílusmagazinban külön művészeti rovatot vezetni. Kifizetődő kortárs festészettel és művelőik lehetőségeivel nagyobb terjedelemben foglalkozni?
Mivel manapság a divat, design és a művészet sokszor átlépik egymás határait, fontosnak érezzük azt, hogy ezt az inspiratív kölcsönhatást megjelenítse a magazin, hiszen érdekes és kreatív dolgok születhetnek ebből az áthatásból. Példának okáért érdeklődve figyeljük, ahogy egy népszerű divattervező márka, a Je Suis Belle gyümölcsöző együttműködést alakít ki egy elismert festővel, Szűcs Attilával, vagy egy tehetséges szobrász, Szőke Gábor Miklós és egy feltörekvő design stúdió, az Ivanka közös alkotása szerepel nemzetközi design vásáron. A most megjelent nulladik szám művészeti rovatában is olyan fiatal alkotókkal foglalkoztunk, akik fontos részei a kortárs kultúra különböző területeinek és nem csak a festészetben mozognak, úgy gondoljuk, hogy elég sok izgalmas vizuális munka születik ezekből a kereszteződésekből – és a LIST ezeket szeretné tág keretek között bemutatni.
PRAE.HU: A List Mag összetettsége arról tanúskodik, hogy egy életstílus kellékeit, ágazatait fűzi csokorba a lap. Mit lát? A jelenlegi fiatal generáció milyen irányban változott az előzőekhez képest (a stílus, képzőművészet és divat terén)?
A divat saját törvényekkel rendelkező világa önmagában egy nagyon érdekes része a kultúrának, a LIST magazin pedig valóban egy sajátos attitűd mentén erre alapozva alakítja ki az általa képviselt életstílust. A fiatal generációnak, amihez mi is tartozunk, sokkal tágabb lehetőségek adódnak, hiszen az internet lebontja az időt és távolságot, illetve az információ elérhetetlenségét. Ha a kreatív területek iránt érdeklődőket vizsgáljuk, a saját véleményem szerint, kissé leegyszerűsítve a fiatalság részben a globalizáció digitális hálójának köszönhetően készen kapja az információkat. Ez a korosztály már rengeteg vizuális és társadalmi hatás alatt szocializálódott, a tévén és az interneten nőtt fel, ezáltal folyamatosan döntéseket kell hoznia, választania a rendelkezésre álló számtalan lehetőség közül. Ilyen módon egyre inkább előtérbe helyeződik az egyéni látásmód hozzájárulva az önkifejezés és a kreativitás kibontakozásához.
PRAE.HU: Mi érdekli őket jobban vagy kevésbé – természetesen szintén a magazin témáival kapcsolatos szűkebb értelemben?
Megfigyeléseim szerint a karakteres stílus a divat és a képzőművészet önkifejezési formáin keresztül egyre jobban előretör az erre fogékony fiatal generáció érdeklődésében. Magyarországon is erősödik ez a tendencia, elkezdett fejlődni a kreatív "iparág", beleértve azokat a területeket is, melyekkel a LIST foglalkozik.