zene
2010. 04. 27.
Vérprofi hakni
Budapesti Tavaszi Fesztivál - a Berlini Filharmonikusok Hegedűseinek koncertje. 2010. március 31. Uránia Nemzeti Filmszínház
Le a kalappal előttük! A legkisebb hibát sem követték el, semmi „lazaság” nem volt bennük, minden pontosan ki volt dolgozva. Tökéletes, gondtalan szórakozást nyújtottak. Vagy talán mégsincs minden rendben?
Régen jártam az Uránia moziban, legalábbis most kicsit meglepett a gondosan díszített terem tágas intimitása. Tágas, mivel viszonylag nagy teret tölt be a nézőtér, ám annyi erkély, ülés és mindenféle szék található benne itt-ott, hogy bármerre néztem, a színpad kivételével mindenhol csak nézőket és nézőket láttam. Kétségtelenül telt ház volt, nem is a mindennapi fajtából.
Nem csoda. A Berlini Filharmonikusok hegedűseitől igazán jó műsor várható, és ebben nem is kellett csalódnunk. Az együttes zenéléséről semmi rosszat nem mondhatok: a zenészek tökéletes pontossággal, s ami ennél meglepőbb, mindenhol tökéletes dinamikával játszottak. Azon ritka élmények egyike volt a koncert, amikor az összes hangszer hangja világosan és tisztán kivehető, mégis egységes zeneművet és nem csupán szólamok összességét hallunk.
Mondhatni volt koncepciója a daraboknak: minden világosan, érthetően meg lett formálva, ugyanakkor a művek sem véletlenül következtek egymás után, érződött a teljes koncepció és az előadás íve is.
Mégis, az előadás minden tökéletessége ellenére volt valami ellenérzés bennem. Ugyanis ez a koncepció nem fényes, ragyogó elképzelés volt, mint például hogy „na most megmutatjuk nekik”, hanem egyszerűen csak a jó öreg „hadd szórakozzanak”.
És valószínűleg nem állok messze a szándékaiktól (és a valóságtól), ha egyszerűen csak „vérprofi hakninak” nevezem ezt az előadást. Le a kalappal előttük! A legkisebb hibát sem követték el, semmi „lazaság” nem volt bennük, minden pontosan ki volt dolgozva. Tökéletes, gondtalan szórakozást nyújtottak.
A közönség pedig lelkesen ünnepelt, alig akarta leengedni őket a színpadról, hiszen pont erre volt szüksége: feledni a mindennapokat.
A műsoron:
Vivaldi: a-moll concerto, op. 3/8, „L'Estro armonico”, RV 522
I. Allegro, II. Larghetto e spiritoso, III. Allegro
Herbert Baumann: Concertino – ősbemutató
I. Vivace, Passacaglia, II. Andantino, Rondo, III. Allegro con spirito
Spanyol szvit
1.Sarasate: Romanza andaluza
2.Albéniz: Tango
3.Ravle: Habanera
4.Granados: Andaluza
5.Albéniz: Sevilla
szünet
Glinka: Ruszlán és Ludmilla – nyitány (Gerhard Tittel átirata)
Klaus Sonnenburg: Szvit 10 hegedűre és zongorára
I. Musica Nostalgica, II. Intermezzo Bernesis, III. Dance Infernal
Bruch: Tavaszi dallamokkal
Sosztakovics: Hat darab (Prelúdium; Gavotte, Keringő; Elégia; Keringő; Polka)
ifj. Johann Strauss: A denevér – nyitány
Antonio Vivaldi: a-moll concerto, op, 3/8
Az op, 3-ban közreadott tizenkét koncertet Vivaldi (1678-1741) Harmóniai szeszély (L'Estro Armonico) címmel foglalta sorozatba. Nyomtatásban vélhetően 1713 körül jelent meg. Bach is jól ismerte ezeket a darabokat, többei is átdolgozott orgonára.
Pándi Marianne írja: „Az a-moll kettősverseny egyike a sorozat legismertebb darabjainak. Első tételének javarészt skálamenetekből szerkesztett tematikája lendülettel és tömör hangzással „viszi előre” a zenei történést. A második tétel költői szépségű passacaglia, amelynek „makacs” basszusa a darab elején és végén unisono hangzik fel a teljes együttesben. A zárótétel – akárcsak az első Allegro – lefelé lépő skálamenetei lapidáris non-legato vonásokkal megszólaltatva vezetik be a szólók játékát”.
Herbert Baumann: Concertino
Herbert Baumann (1925) Berlinben született, zeneszerzést Paul Höffer és Boris Blacher irányításával tanult. A karmesterként is aktív Baumann mestere a legendás Sergiu Celibidache volt. Sokat dolgozik különböző német, osztrák és svájci színházak számára, több mint 500 színházi előadáshoz készített zenét. 1957 és 1983 között 6 filmhez és 30 televíziós filmhez komponált kísérőzenét.
Spanyol szvit
A rendkívül népszerű spanyol (vagy spanyolos) dallamokból álló táncsorozat a barokk szvitekhez hasonlóan különböző karakterű és vérmérsékletű táncok füzére, melyben találunk bevezető jellegű tételt, igazi lassút (Granados: Andaluza) és tüzes, temperamentumos finálét (Albéniz: Sevilla).
Mihail Ivanovics Glinka: Ruszlán és Ludmilla – nyitány
Glinka (1804-1857) második operája Puskin költeménye nyomán készült. A darabban hibátlanul érvényesül az olasz mesterektől tanult dallamos énekszólam, a németektől elsajátított gondos kidolgozás és a francia nagyopera látványos pompája. Az ifjú hős, Ruszlán, aki kedveséért, a szép Ludmilláért bátran szembeszáll minden veszéllyel, a nyitány főtémájában mutatkozik be eslső ízben a hallgatóságnak.
Klaus Sonnenburg: Szvit 10 hegedűre és zongorára
Klaus Sonnenburg (1927) Berlinben tanult, és olyan neves mesterek is foglalkoztak vele, mint Paul Hindemith, Wolfgang Fortner vagy Olivier Messiaen. Színházakban, balettegyüttesek mellett, rádió- és televízió-társaságoknál dolgozott, sok kísérőzenét komponált. A berni zeneművészeti konzervatórium professzora.
Max Bruch: Tavaszi dal
Az ad libitum zongora- és harmóniumkísérettel ellátott hegedűduó Bruch (1838-1920) egyik népszerű kompozíciója.
Dmitrij Sosztakovics: Hat darab (Prelúdium; Gavotte; Waltz; Elegy; Waltz; Polka)
Sosztakovics (1906-1975) nagy érzékkel komponált a különböző táncidiómák szellemében. Keringőinek, polkáinak népszerűségét a különböző hangszeregyüttesekre készült átiratok magas száma is jelzi. A zeneszerző maga is szívesen állított össze különböző műveinek részleteiből szviteket (balett-szvitek), vagy készített kifejezetten populáris hangszerelésű sorozatokat (Jazz-szvit).
Ifj. Johann Strauss: A denevér – nyitány
Strauss egyik legnagyobb és máig biztos sikert hozó operettje A denevér. Bemutatója 1874-ben volt Bécsben, a nyitány a bécsi újévi koncertek egyik leggyakoribb műsorszáma.
A Berlini Filharmonikusok Hegedűsei
A világhírű szimfonikus zenekar hegedűseiből álló együttest Laurentius Dinca hozta létre 1993-ban. Célja elsősorban az volt, hogy a hallgatók még jobban elmerülhessenek a Berlini Filharmonikusok dús vonóshangzásában, és szinte „belülről” élvezhessék virtuóz technikai tudásukra alapozott produkcióikat.
Különleges kihívást jelentett, hogy pusztán a hegedűhangra építve – hiszen kizárólag a zongora közreműködését veszik néha igénybe – hozzanak létre teljes értékű hangzást. A repertoár eleinte csak átiratokból állt, s ezek elkészítésére olyan kiváló muzsikusokat sikerült megnyerniük, mint a berlini Hanns Eisler Zeneművészeti Főiskola két professzora, Herhard Tittel és Wolfram Heicking, illetve a zongoraművész Harry Ermer.
A különleges hangzás azonban később kortárs zeneszerzőket is megihletett: Helmut Eder, Herbert Bauman, Roland Leistner-Mayer, Jacques Bondon, Dan Dediu, John Hearne és Klaus Sonnenburg írt darabot erre a hangszer-összeállításra.
Az együttesnek eddig két CD-je jelent meg, az egyik Németországban, a másik pedig Japánban, ahol rendszeresen turnéznak a számtalan európai felkérés mellett.
Nem csoda. A Berlini Filharmonikusok hegedűseitől igazán jó műsor várható, és ebben nem is kellett csalódnunk. Az együttes zenéléséről semmi rosszat nem mondhatok: a zenészek tökéletes pontossággal, s ami ennél meglepőbb, mindenhol tökéletes dinamikával játszottak. Azon ritka élmények egyike volt a koncert, amikor az összes hangszer hangja világosan és tisztán kivehető, mégis egységes zeneművet és nem csupán szólamok összességét hallunk.
Mondhatni volt koncepciója a daraboknak: minden világosan, érthetően meg lett formálva, ugyanakkor a művek sem véletlenül következtek egymás után, érződött a teljes koncepció és az előadás íve is.
Mégis, az előadás minden tökéletessége ellenére volt valami ellenérzés bennem. Ugyanis ez a koncepció nem fényes, ragyogó elképzelés volt, mint például hogy „na most megmutatjuk nekik”, hanem egyszerűen csak a jó öreg „hadd szórakozzanak”.
És valószínűleg nem állok messze a szándékaiktól (és a valóságtól), ha egyszerűen csak „vérprofi hakninak” nevezem ezt az előadást. Le a kalappal előttük! A legkisebb hibát sem követték el, semmi „lazaság” nem volt bennük, minden pontosan ki volt dolgozva. Tökéletes, gondtalan szórakozást nyújtottak.
A közönség pedig lelkesen ünnepelt, alig akarta leengedni őket a színpadról, hiszen pont erre volt szüksége: feledni a mindennapokat.
A műsoron:
Vivaldi: a-moll concerto, op. 3/8, „L'Estro armonico”, RV 522
I. Allegro, II. Larghetto e spiritoso, III. Allegro
Herbert Baumann: Concertino – ősbemutató
I. Vivace, Passacaglia, II. Andantino, Rondo, III. Allegro con spirito
Spanyol szvit
1.Sarasate: Romanza andaluza
2.Albéniz: Tango
3.Ravle: Habanera
4.Granados: Andaluza
5.Albéniz: Sevilla
szünet
Glinka: Ruszlán és Ludmilla – nyitány (Gerhard Tittel átirata)
Klaus Sonnenburg: Szvit 10 hegedűre és zongorára
I. Musica Nostalgica, II. Intermezzo Bernesis, III. Dance Infernal
Bruch: Tavaszi dallamokkal
Sosztakovics: Hat darab (Prelúdium; Gavotte, Keringő; Elégia; Keringő; Polka)
ifj. Johann Strauss: A denevér – nyitány
Antonio Vivaldi: a-moll concerto, op, 3/8
Az op, 3-ban közreadott tizenkét koncertet Vivaldi (1678-1741) Harmóniai szeszély (L'Estro Armonico) címmel foglalta sorozatba. Nyomtatásban vélhetően 1713 körül jelent meg. Bach is jól ismerte ezeket a darabokat, többei is átdolgozott orgonára.
Pándi Marianne írja: „Az a-moll kettősverseny egyike a sorozat legismertebb darabjainak. Első tételének javarészt skálamenetekből szerkesztett tematikája lendülettel és tömör hangzással „viszi előre” a zenei történést. A második tétel költői szépségű passacaglia, amelynek „makacs” basszusa a darab elején és végén unisono hangzik fel a teljes együttesben. A zárótétel – akárcsak az első Allegro – lefelé lépő skálamenetei lapidáris non-legato vonásokkal megszólaltatva vezetik be a szólók játékát”.
Herbert Baumann: Concertino
Herbert Baumann (1925) Berlinben született, zeneszerzést Paul Höffer és Boris Blacher irányításával tanult. A karmesterként is aktív Baumann mestere a legendás Sergiu Celibidache volt. Sokat dolgozik különböző német, osztrák és svájci színházak számára, több mint 500 színházi előadáshoz készített zenét. 1957 és 1983 között 6 filmhez és 30 televíziós filmhez komponált kísérőzenét.
Spanyol szvit
A rendkívül népszerű spanyol (vagy spanyolos) dallamokból álló táncsorozat a barokk szvitekhez hasonlóan különböző karakterű és vérmérsékletű táncok füzére, melyben találunk bevezető jellegű tételt, igazi lassút (Granados: Andaluza) és tüzes, temperamentumos finálét (Albéniz: Sevilla).
Mihail Ivanovics Glinka: Ruszlán és Ludmilla – nyitány
Glinka (1804-1857) második operája Puskin költeménye nyomán készült. A darabban hibátlanul érvényesül az olasz mesterektől tanult dallamos énekszólam, a németektől elsajátított gondos kidolgozás és a francia nagyopera látványos pompája. Az ifjú hős, Ruszlán, aki kedveséért, a szép Ludmilláért bátran szembeszáll minden veszéllyel, a nyitány főtémájában mutatkozik be eslső ízben a hallgatóságnak.
Klaus Sonnenburg: Szvit 10 hegedűre és zongorára
Klaus Sonnenburg (1927) Berlinben tanult, és olyan neves mesterek is foglalkoztak vele, mint Paul Hindemith, Wolfgang Fortner vagy Olivier Messiaen. Színházakban, balettegyüttesek mellett, rádió- és televízió-társaságoknál dolgozott, sok kísérőzenét komponált. A berni zeneművészeti konzervatórium professzora.
Max Bruch: Tavaszi dal
Az ad libitum zongora- és harmóniumkísérettel ellátott hegedűduó Bruch (1838-1920) egyik népszerű kompozíciója.
Dmitrij Sosztakovics: Hat darab (Prelúdium; Gavotte; Waltz; Elegy; Waltz; Polka)
Sosztakovics (1906-1975) nagy érzékkel komponált a különböző táncidiómák szellemében. Keringőinek, polkáinak népszerűségét a különböző hangszeregyüttesekre készült átiratok magas száma is jelzi. A zeneszerző maga is szívesen állított össze különböző műveinek részleteiből szviteket (balett-szvitek), vagy készített kifejezetten populáris hangszerelésű sorozatokat (Jazz-szvit).
Ifj. Johann Strauss: A denevér – nyitány
Strauss egyik legnagyobb és máig biztos sikert hozó operettje A denevér. Bemutatója 1874-ben volt Bécsben, a nyitány a bécsi újévi koncertek egyik leggyakoribb műsorszáma.
A Berlini Filharmonikusok Hegedűsei
A világhírű szimfonikus zenekar hegedűseiből álló együttest Laurentius Dinca hozta létre 1993-ban. Célja elsősorban az volt, hogy a hallgatók még jobban elmerülhessenek a Berlini Filharmonikusok dús vonóshangzásában, és szinte „belülről” élvezhessék virtuóz technikai tudásukra alapozott produkcióikat.
Különleges kihívást jelentett, hogy pusztán a hegedűhangra építve – hiszen kizárólag a zongora közreműködését veszik néha igénybe – hozzanak létre teljes értékű hangzást. A repertoár eleinte csak átiratokból állt, s ezek elkészítésére olyan kiváló muzsikusokat sikerült megnyerniük, mint a berlini Hanns Eisler Zeneművészeti Főiskola két professzora, Herhard Tittel és Wolfram Heicking, illetve a zongoraművész Harry Ermer.
A különleges hangzás azonban később kortárs zeneszerzőket is megihletett: Helmut Eder, Herbert Bauman, Roland Leistner-Mayer, Jacques Bondon, Dan Dediu, John Hearne és Klaus Sonnenburg írt darabot erre a hangszer-összeállításra.
Az együttesnek eddig két CD-je jelent meg, az egyik Németországban, a másik pedig Japánban, ahol rendszeresen turnéznak a számtalan európai felkérés mellett.
További írások a rovatból
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
Más művészeti ágakról
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról