bezár
 

film

2010. 05. 10.
Úton, út nélkül
Xiaolu Guo: Kínai lány (She, a Chinese)
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A kortárs kínai film még viszonylag ritkán tesz látogatást hazánkba, de amennyiben ez megtörténik, általában emlékezetes találkozások részesei leszünk. Az idei, 17. Titanic Filmfesztivál egyik, önálló szekciót kiérdemlő vendége is Kína volt, a Kínai lány azonban nem a rendezvényre érkezett.

Xiaolu Guo filmje egy kicsit európai típusú, hazájától mégis elszakíthatatlan alkotás. A lokalitás, a globalitás és a multikulturalitás jelenségei mind-mind előkerülnek, de a gyökerek, a történet építőelemei mindvégig a távol-keleti eredet bizonyítékai maradnak.

prae.hu

Mei (Lu Huang) egy kicsi faluban lakik. Állítása szerint még sosem hagyta el szülőhelyét, mindössze a közeli város az, amit a világból látott. Falujában mindenkit ismer, egy kis útszéli étkezdében dolgozik, ételt szolgál fel, billiárdzsetont árusít az ismerős fiataloknak, helyieknek. Unatkozik. Munka lenne, legalábbis édesanyja szerint, de ő mégis szórakozni jár inkább. Sétál és beszélget barátnőjével, a tagbaszakadt fuvaros fiú moziba viszi, a környék legmenőbb fiataljának vadonatúj robogóján pedig a városba mennek, ahol egy karaoke-bárban talán még a szerelem szele is meglegyinti a fiatal lányt. Mei kicsit vívódik, a maga módján, csöndben, szórakozottan, a menő fiú eltűnik egy időre, és a lánynak csalódnia kell a testes sofőrben is, mégpedig igen súlyosan.

Li Mei nem bírja tovább, s elhatározza barátnőjével, hogy elhagyja a nyomasztó unalmat, a számára addig börtönt jelentő kis falut. Kezdetét veszi egy nagy utazás, mely városokon, országokon, kontinenseken átívelve röpíti a film hősét. Röpíti, de ki tudja hová.


Ennyi a világ?

A Kínai lány bizonyos értelemben road movie, amiből hiányzik maga az utazás. Inkább állomások vannak, a helyváltoztatás módja háttérbe szorul. Az állomásokat emberek jelzik, akik Li Mei számára kinyitnak és becsuknak kapukat, hirtelen megjelennek, majd eltűnnek, hogy aztán a mindig csalódni kényszerülő lány újra erőre kapva továbbállhasson. Ők kivétel nélkül férfiak. Li Mei magával hozta kicsiny falujából azt a perspektívát, ami egy férfit feltételez a felemelkedést, változást és egyáltalán, életet jelentő tényezőként.

Mei tehát minduntalan a másik nem képviselőit kutatja, de persze ezt is csak a maga módján. Csendben, szórakozottan. A véletlenek szerepe kiemelt, de időnként elbizonytalanodunk, ugyanis bizonyos események hátterében akár szándékosság is állhat, amit csak a lány titokzatossága takar el szemünk elől. Motiváció nem nagyon van, ha van is, kimondatlan. Következtethetünk, halványan sejthetünk, de a legerősebb ingerek bizony egy neorealista típusú, olasz modern, vagy éppen francia újhullámos, kallódó, sodródó hős alakját rajzolják elénk. A honnan adott, de a hová-t homály fedi.



Kilátások


Li Mei találkozásai sorozatosan kudarcot vallanak. Az okok között a megbízhatatlanságtól, éretlenségtől kezdve az erőszakon, veszélyen keresztül az egyszerű inkompatibilitásig minden megtalálható, ő viszont, úgy tűnik, nem tanul, jelleme nem igazán mozdul előre. A fejlődés, változás inkább a lányon kívül, a lányt körülvevő világon tapasztalható. Mei világa ugyanis folyamatosan tágul, növekszik, nem is csak földrajzi értelemben, az ő hozzáállása azonban szinte konstans, naivitása, elvarázsolt, álmodozó tekintete egészen a film végéig kísér.

Pedig Li Mei útja mégis csak tart valahová. Szülőfalujának bezárt, izolált, reményteli kilátásokkal legkevésbé sem kecsegtető sáros utcácskái a lokalitás legszűkebb értelemben vett képviselői. A megtévesztő nyitójelenet után itt ragadunk, s egy darabig azt gondolhatnánk, hogy a történet e szűk térben bontakozik majd ki. Aztán a lány útja hirtelen kezdetét veszi, és a világ tágul, csak tágul, egyre szélesebb lesz. A lokalitást megtestesítő lány rászabadul a nagyvilágra, s más szereplőkkel karöltve teremti meg azt a multikulturális közeget, aminek bár része lesz, az egészből szinte semmit sem észlel. A közvetlen dolgokat fogja csak fel, máshol jár, máshol kéne lennie, de maga sem tudja merre. Kallódik.


A sodródás motívuma talán az egyik legjellegzetesebb toposz a filmtörténetben. A neorealista és az újhullámos filmek gyakran mesélnek a világba való beilleszkedés nehézségeiről, az elidegenedésről, kitaszítottságról fiatal szereplők tolmácsolásában. Truffaut Négyszáz csapásának zárójelenetéhez hasonlítani a Kínai lány utolsó képsorát talán túlzás, és nem is egészen helytálló, minden esetre a látszólagos értelmetlenég, a befejezetlenség a bolyongás-mitológia tükrében legitimálódik, s a történet továbbgondolására, fantáziálásra sarkall.

A Kínai lány hangulatában az európai alkotásokon kívül természetesen távol-keleti esztétikát is idéz. A komótos történetvezetés a statikus beállítások mellőzésével kissé dinamikusabb tempóra vált, ezzel együtt helyenként eszünkbe juthatnak Chen Kaige, Zhang Yimou vagy a koreai Kim Ki-Duk bizonyos pillanatai is. A Li Mei-t alakító színésznő játéka tökéletesen illeszkedik a megformált szerephez, csak úgy, mint a többi szereplő, akik egymás gyökeres ellentéteként jellegzetes, mégis finomra hangolt karakterekként rajzolódnak ki.



Mindig egyedül

Xiaolu Guo filmje tehát egy meglepetésekkel, fordulatokkal gazdagon tarkított szép film a kalandos semmiről. És a semmi itt nem egy szigorú ítélet, hanem inkább egy globális értelemben vett definíció az egyén kicsiségére, akinek története itt mégis értelmet nyer, ha kissé homályosan is, de kétségbe vonhatatlanul szépen, a naivitás egyszerű bájával kellemesen, szerethetően átitatva. Súlyos dolgok súlytalanul zuhannak ránk hirtelen, és szereplőnk tekintetével mi is átsiklunk rajtuk, egy újabb kaland, esemény kellős közepébe, egy újabb állomásra. A kínai filmről pedig újfent bebizonyosodik, hogy van keresnivalója a kortárs mozgóképművészet palettáján. Remélhetőleg a jövő minél több ehhez hasonló találkozást tartogat számunkra.

 

Kínai lány (She, a Chinese)

színes, feliratos, angol-francia-német filmdráma, 103 perc, 2009.

Rendező: Xiaolu Guo
Forgatókönyvíró: Xiaolu Guo
Zeneszerző: John Parish
Operatőr: Zillah Bowes
Producer: Natasha Dack
Vágó: Andrew Bird
Szereplők: Lu Huang (Li Mei), Wei Yi Bo (Spikey), Geoffrey Hutchings (Mr. Hunt), Chris Ryman (Rachid), Hsinyi Liu

 

nyomtat

Szerzők

-- Pusztai Bence --


További írások a rovatból

A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Interjú Szilágyi Zsófia filmrendezővel Január 2. című filmjéről
Coralie Fargeat: A szer

Más művészeti ágakról

art&design

Borsos Lőrinc Neo Inertia című kiállítása
Bill Viola, a videóművészet úttörőjének tárlata Budapesten
Schein Gábor Apa átváltozott című könyvéről (Pagony, 2024, Budapest)
trabant: trabant LP (2024, purge.xxx)


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés