színház
2010. 05. 15.
Örömünnep
Bill T. Jones / Arnie Zane Dance Company a Tavaszi Fesztiválon
Az Amerikai Egyesült Államok egyik leghíresebb kortárs táncosa felkérésre előadást koreografál az Amerikai Egyesült Államok egyik leghíresebb eseményéről, Észak és Dél ellenállásáról és a szabadságharcról, emléket állítva az Amerikai Egyesült Államok emblematikus elnökének, Abraham Lincolnnak, akihez ráadásul még rokoni szálak is kötik. Mi más lehetne ez az előadás, mint az Amerikai Egyesült Államok ünneplése?
Önmitizálás kezdődik Billy T. Jones pátosszal teli videoüzenetével. A koreográfus közvetített formában, ám mégis közvetlenül szól a nézőkhöz, s elmondja az értéshez szükséges háttérinformációkat. Miután a vetítővásznat felhúzzák a zsinórpadlásra, sejtésünk beigazolódik: az elkövetkező közel egy órában többféle műfajban is önmitizálást láthatunk. A táncosok befutnak a színpadra, különféle színes ruhákban, rövid kis egyéni szólókat és kontaktokat látunk a színen, melyeket folyamatosan megtör a kimerevítés, ugyanis minden egyes történet végén a táncosok középre rendezett tablóba állnak.
Az előadás három fontos eleme a tánc, az ének és a szöveg. A szabadságharc személyes történetekkel színesített kronológiáját a rivalda szélénél elhelyezett két pulpitus mögül olvassák fel. A szövegtől a tánc sajnos nem tud elszakadni, sokszor csupán vizualizálja az elhangzottakat. Ehhez csatlakozik az ének, mellyel az előadás a videoüzenet után egyből folytatódik. A félig leeresztett zenekari árokban ülő énekesnő énekelni kezd, lélekemelő szöveggel.
Lélekemelő. Talán ezt érezhetik az amerikaiak, amikor Bill T. Jones koreográfiáját nézik. Büszkék ősszüleikre, Lincolnra, közös örömteljes mosollyal hagyják el a színházat. Ám nekünk Lincoln és az amerikai szabadságharc ily módon papírszagú történet. Sajnos ez az előadás sem teszi élővé. Történelmi képeskönyvben lapozgatunk, miközben végighallgatjuk egy nép szabadságharcának történetét. Ami a világ másik felén egy nemzetnek lélekemelő, itthon giccsáradat. A zene giccsesen musicalszerű (mind zeneiségét, mind szövegét tekintve). Egyértelműen a néző érzelmeire akar hatni a gyakran himnikus dalokkal, az ismerős mozarti témával.
A tánc, mivel a szöveg szolgálatában áll, nem fejez ki sok mindent. Rövid részekre bomlik, a táncosok rengeteget futkosnak a takarás és a színpad közepén lévő táncparkett között, elég sokan vannak, így nehéz az egyéni megmozdulásokra figyelni, közös mozgás pedig szinte alig van. A látvány túl tiszta: a táncosok teste szép, a jelmezek egyszínűek és tiszták, semmi nyoma a szabadságharc nyomorúságának, csak az öröm maradt. A szöveg irányítaná az előadást, de sajnos az nem túl jól szerkesztett, így nem képes erre, az előadás nem ad tehát egy egységes egészet.
Az önmitizálás koronája a tapsrend. Bill T. Jones befut a színpadra, meghajol a táncosokkal, majd a legutolsó meghajlásnál már csak ő van a színen, végül jobb kezét szívére téve, a balt előre a levegőbe emelve áll hosszú másodpercekig, és faarccal tűri a tapsot. Szobrot állít magának. Beteljesíti azt az ellenszenves nagyképűséget és beképzeltséget, amit az Amerikai Egyesült Államokhoz köt a sztereotíp magyar gondolkodás. Ha ezt vesszük, sikeres volt a felkérés, Billy T. Jones megfelelően prezentálta hazáját előadásában.
Serenade / A Proposition
Koreográfia: Bill T. Jones, Janet Wong és a társulat
Arnie Zane Dance Company
Zene: Lisa Komara – ének, Jerome Begin – zongora, Christopher Antonio William Lancaster – elektromos cselló
Díszlet: Bjorn Amelan
Videó: Janet Wong
Fény: Robert Wierzel
Hang: Sam Crawford
Jelmez: Anjia Jalac és a társula
2010. március 25.
Művészetek Palotája, Fesztivál Színház
Budapesti Tavaszi Fesztivál
Az előadás három fontos eleme a tánc, az ének és a szöveg. A szabadságharc személyes történetekkel színesített kronológiáját a rivalda szélénél elhelyezett két pulpitus mögül olvassák fel. A szövegtől a tánc sajnos nem tud elszakadni, sokszor csupán vizualizálja az elhangzottakat. Ehhez csatlakozik az ének, mellyel az előadás a videoüzenet után egyből folytatódik. A félig leeresztett zenekari árokban ülő énekesnő énekelni kezd, lélekemelő szöveggel.
Lélekemelő. Talán ezt érezhetik az amerikaiak, amikor Bill T. Jones koreográfiáját nézik. Büszkék ősszüleikre, Lincolnra, közös örömteljes mosollyal hagyják el a színházat. Ám nekünk Lincoln és az amerikai szabadságharc ily módon papírszagú történet. Sajnos ez az előadás sem teszi élővé. Történelmi képeskönyvben lapozgatunk, miközben végighallgatjuk egy nép szabadságharcának történetét. Ami a világ másik felén egy nemzetnek lélekemelő, itthon giccsáradat. A zene giccsesen musicalszerű (mind zeneiségét, mind szövegét tekintve). Egyértelműen a néző érzelmeire akar hatni a gyakran himnikus dalokkal, az ismerős mozarti témával.
A tánc, mivel a szöveg szolgálatában áll, nem fejez ki sok mindent. Rövid részekre bomlik, a táncosok rengeteget futkosnak a takarás és a színpad közepén lévő táncparkett között, elég sokan vannak, így nehéz az egyéni megmozdulásokra figyelni, közös mozgás pedig szinte alig van. A látvány túl tiszta: a táncosok teste szép, a jelmezek egyszínűek és tiszták, semmi nyoma a szabadságharc nyomorúságának, csak az öröm maradt. A szöveg irányítaná az előadást, de sajnos az nem túl jól szerkesztett, így nem képes erre, az előadás nem ad tehát egy egységes egészet.
Az önmitizálás koronája a tapsrend. Bill T. Jones befut a színpadra, meghajol a táncosokkal, majd a legutolsó meghajlásnál már csak ő van a színen, végül jobb kezét szívére téve, a balt előre a levegőbe emelve áll hosszú másodpercekig, és faarccal tűri a tapsot. Szobrot állít magának. Beteljesíti azt az ellenszenves nagyképűséget és beképzeltséget, amit az Amerikai Egyesült Államokhoz köt a sztereotíp magyar gondolkodás. Ha ezt vesszük, sikeres volt a felkérés, Billy T. Jones megfelelően prezentálta hazáját előadásában.
Serenade / A Proposition
Koreográfia: Bill T. Jones, Janet Wong és a társulat
Arnie Zane Dance Company
Zene: Lisa Komara – ének, Jerome Begin – zongora, Christopher Antonio William Lancaster – elektromos cselló
Díszlet: Bjorn Amelan
Videó: Janet Wong
Fény: Robert Wierzel
Hang: Sam Crawford
Jelmez: Anjia Jalac és a társula
2010. március 25.
Művészetek Palotája, Fesztivál Színház
Budapesti Tavaszi Fesztivál
További írások a rovatból
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában