bezár
 

art&design

2010. 05. 01.
A háborús ideggörcs lenyomatai
Művészet a XX. század második felétől napjainkig
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A háborús ideggörcs lenyomatai A világháborúk után az emberiségnek nem csak a gondolkodása és az életmódja változott meg. A jóléti társadalom megteremtésének ideája új értékrendet, új mentalitást konstruált. Az emberiség „embertelenségeinek” (az atombombáknak, a tömegmészárlásoknak, a koncentrációs táboroknak) közvetlen tapasztalata és mediális közvetítettsége által pedig a művészek világlátása – és ilyen formán a képzőművészet, mint olyan – is átértékelődött.

A Legújabb kori művészet című nagyszabású album Magyarországon a Corvina Kiadó gondozásában tavaly jelent meg. Sorra veszi azokat a legújabb kori változásokat, melyek a művészet történetét az 1950-es évektől napjainkig jellemezték, és amelyek közül több ma is közvetlenül érezteti hatását. A művészet története sorozat 15. darabjaként került a piacra a Marcella Anglani, Maria Vittoria Martini, Eliana Princi és Angela Vettese által szerkesztett, 2005-ben kiadott Il novecento. Seconda parte. La Grande storia dell’arte.

prae.hu

Richard Hamilton - Just what is it that makes today's homes so different, so appealing?, 1956.

Az album tömören, de rendkívül körültekintően járja körbe a kortárs képzőművészet különböző tendenciáit és ellenáramlatait, az irányzatok egymásba áramlásának, és egymással szemben való fellépésének történetét. Közérthető stílusával azt sugallja, hogy a háború árnyékában dolgozó művészek alkotótevékenységében a háborús katasztrófa nyomán kialakuló ürességérzet és bizalmatlanság öltött testet. Még ha ennek közvetlen figuratív jeleit nem is látjuk minden esetben, de az alkotói magatartásban megmutatkozó hatását annál inkább érezhetjük. A hagyományos formai panelektől való elszakadás, az alternatív technikai megoldások és a Duchamp által már a századelőn felvillantott alkotói attitűd előtérbe kerülése egészen átértékelte a művész-befogadó és a mű-befogadó kapcsolatot is.

Joseph Kosuth - Egy szék, 1965, New York, Museum of Modern Art.

A borítón Andy Warhol sokszorosított Marilyn Monroe-arcképe tetszeleg, ez a szememben nem volt a legjobb előjel a mű tartalmára nézve, a pop-art divat, Warhol pedig igazi ikon, aminek persze jó oka van, de valami kevésbé sablonosat várna az ember. Szerencsére azonban a lapokon látható kiváló minőségű reprodukciók közel sem azt adták, amitől féltem, ugyanis nem csak a legismertebb kortárs alkotások közül szemléztek a szerkesztők, hanem megtalálták az egyensúlyt a bemutatott munkák relevanciája és az unalomig idézettség között.

Joseph Beuys - 7000 tölgy, 1982, Kassel és más német városok.

A kötet az egzisztencialista filozófia életérzésének bemutatásával indul, majd a háború utáni absztrakt mozgalmának új irányait ismerteti az art informeltől az absztrakt expresszionizmuson át az Arman és César nevével fémjelzett „rombolás poétikájáig”. A pszichoanalízis hatását tükröző munkák említése után a szobrászat és a festészet közti határvonalak elmosódásáról is szó esik, mint az új időszak tipikus jelenségéről.

Keith Haring - Azegészvilág, 1989, Pisa, a Convento dei frati Servi di Maria külső fala.

Az újdadaizmus és a nyomában kialakuló pop art természetesen itt is a fogyasztói társadalomra adott reflexióként tematizálódik, a hiperrealizmus mozgalma pedig a valóság értelmezésének visszautasításaként. A történeti áttekintés közben egyébként kitérőket találunk egyes alkotások elemzésére, és olyan új jelenségek bemutatására, mint a happening, az environment, az installáció, a performansz vagy a videoművészet.

Bill Viola - Az üdvözlés,1995, állókép videoinstallációból.

A racionalista alapokon nyugvó minimalizmust a konceptuális művészettel összeforrt jelenségként ismerjük meg az albumból, és képet kapunk a land art és a body art gyökereiről, majd a neoexpresszionizmus különféle változatairól is. Később többek közt a fotóművészet új útjairól, globalizáció és alkotás kölcsönhatásáról, a művészeti intézmények mechanizmusairól, a netművészet megjelenéséről, és végül az építészet új útjairól esik szó, ez utóbbi áttekintés pedig külön figyelmet érdemel.

Le Corbusier - Notre-Dame-du-Haut, 1950-54, Ronchamp.

Még ha utolsó mondatai miatt a kötet kicsit lezáratlannak is tűnik, ezek a mondatok mégsem teljesen az utolsóak, hiszen a képek forrásjegyzéke és a névmutató előtt még egy időrendi táblázatot is találunk, amiben vázlatok segítségével követhetjük le az utóbbi évtizedek politikai és művészeti eseményeinek párhuzamait 1950-től egészen 2005-ig.

 

Legújabb kori művészet, Corvina Kiadó, Budapest, 2009, 384 o., 7000 Ft. Szerkesztők: Marcella Anglani – Maria Vittoria Martini – Eliana Princi – Angela Vettese. Fordította: Balázs István.

nyomtat

Szerzők

-- Áfra János --


További írások a rovatból

art&design

KristofLAB „Artificial Paradise” című kiállítása a MAMŰ Galériában
art&design

az avantgárd lövészárkában
Bill Viola, a videóművészet úttörőjének tárlata Budapesten
art&design

Az anyag mélyén című csoportos kiállításról

Más művészeti ágakról

Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről
Tandori Dezső Töredék Hamletnek című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés