bezár
 

irodalom

2010. 04. 19.
Újabb tájgyakorlatok
Kiss Noémi: Rongyos ékszerdoboz. Utazások keleten
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Újabb tájgyakorlatok Egy utazó mindig elcsíphető fényeket keres. És ha véletlenül nem találna, hát saját maga gyúr majd ilyeneket, ezeket hagyja maga után az ismeretlenből ismerőssé tett idegenben: mintegy feldíszíti látogatása helyét valami (nem feltétlenül „látható”) emléknyommal, fényemlékkel.

Kiss Noémi új kötetében hét szöveget olvashatunk, hét utazás szubjektív perspektívájú, ám a (történeti-antropológiai) szakszerűségre, illetve az élmények „hitelességére” is különösen odafigyelő, kvázi-objektív vetületű leírását. A szövegek műfaji meghatározása zavarba ejtő és gyakorlatilag megoldhatatlan feladat elé állítja az olvasót, ugyanis eme írások ugyanannyira közel állnak a novella, az útirajz és az esszé műfajaihoz, mint amennyire el is távolodnak ezektől (na tessék: máris csak tér-metaforákat tudunk alkalmazni). A különböző műfajok kötelező elemei és bevett kliséi izgalmasan keverednek össze bennük, ám nem mindig szervülnek tökéletesen, és ebben látom eme eljárás veszélyességét: a sáv, melyen a szerző most még többé-kevésbé sikeresen egyensúlyoz, egyre keskenyebbé válhat, míg el nem tűnik egészen — de ennyit a balsejtelmeinkről és a negatívumokról.

prae.hu

Kiss Noémi: Rongyos ékszerdoboz. Utazások keleten

A szerző útleírásai tanúsága szerint egyszerre utazik térben és időben: a kiemelten kezelt földrajzi eltávolodás otthonától, a „kirándulás” kiindulópontjától (mely legtöbbször egy meg nem nevezett, de könnyen azonosítható kelet-magyarországi egyetem) egyszersmind afféle (belső) időutazást is jelent: rendre visszamegy az általa nem tapasztalt múltba, hogy annak szűrőjén keresztül mutassa meg és értelmezze a jelent. A valahavolt aranykor fényében fürdeti meg azt, amit ma már alig, vagy alig se lehetne ilyennek látni: mintha valamiféle helyszínrenoválást végezne, privát víziói szerint kitöltve az időben, idő által keletkezett ilyen-olyan történelmi, társadalmi, antropológiai és szociológiai réseket, lyukakat; vagy legalábbis re-/de-konstruálná a felkeresett „hűlt helyeket”, hiszen ki is mondja: „Kelet-Európában aligha akad izgalmasabb a hűlt helyeknél” (41).

 

Kiss Noémi utazásai jellemzően az Osztrák–Magyar Monarchia keleti vidékét célozzák meg — ha nem is a Monarchia-nosztalgia mutatkozik meg az élménybeszámolókban, mégis a dualizmus korszakának dinamikus fejlődése, az akkori fénykor határozza meg elsősorban például Csernovic vagy Lemberg értelmezését és befogadását, e városok „olvasatát”. Ezzel parallel az a szászföldi utazáson tett megfigyelés, mely szerint Romániában sokkal inkább építenek az európai uniós jövőre, sokkal inkább bíznak az Unióban, mint például nálunk.

Kiss Noémi: Rongyos ékszerdoboz. Utazások keleten

Két szöveg azonban nemcsak az úticélokat tekintve, de fokozott szubjektivitásával is erősen kilóg a többi közül, és nem érzem úgy, hogy ezzel a kötetszerkezet válna feszesebbé, sőt. Az angol iskola Gödöllőre vezet egy forgatás ürügyén, s a szerző saját nagyanyjára, a tanítónőre emlékszik vissza, ezzel párhuzamosan a helyi általános iskola „új” (azaz immár vagy harminc éves), angol gyártású panelekből összeállított épületének készültéről is szól ebben a szöveg(panel)-kollázsban. A Geográfiai ficamban pedig délre, a Vajdaságba utazik Kata (ál)nevű barátnőjével, annak szülővárosába, Zomborba, majd Szabadkára — e szöveg egyik epizódja önálló novellaként megjelent a Műút 2008009-es számában, s eme írás hangulatát is jól jelzi annak a címe: Házasságszédelgők.

 

Kiss Noémi utazásai egyszerre valós „kirándulások” és belső utak (az egyik több alkalommal megjelenő, „beszélő” nevű útitárs, DJ Zöld rendszeres feltűnése külön adalékot jelenthet), melyek során a leíró-megörökítő szubjektum érzékeny és érzéki, ugyanakkor líraiságában is „pontos” beszámolóiban voltaképp dialógusba lép a meglátogatott, látogatása közben „újjépített” helyekkel, azok majd’ minden részletét, rezgését interiorizálva.

 

 

Magvető, 2009; 181 oldal, 2490 Ft

nyomtat

Szerzők

-- kabai lóránt --


További írások a rovatból

Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Juhász Tibor és Szálinger Balázs beszélgetése a Dantéban
A Könyvfesztiválon Pierre Assouline-t kérdezték a Goncourt-díjról

Más művészeti ágakról

Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Einstürzende Neubauten az Akváriumban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés