színház
2010. 03. 27.
Horror tündérek
Glyndebourne-i Purcell A tündérkirálynő
Amikor a két szerelmespár felébred, egymásra se mernek nézni, arcukon rémület. Nem, ezt nem hiszem el. Mondjátok, hogy csak álmodtuk! Horror. Glyndebourne-ben A tündérkirálynő William Christie vezényletével így is csodás.
A glyndebourne-i előadásban Henry Purcell muzsikáját valóban kísérőzenének használják, eljátsszák hozzá Shakespeare Szentivánéji álmát, amihez a zenét eredetileg írta a szerző. Ennek megfelelően, akárcsak a drámában és a zenében, Jonathan Kent rendezésében is sok a poén, és milyen zseniálisak! Csak ott a körítés mellé, ami a vidámságot átfordítja. Nem mellesleg úgy tűnik, épp a shakespeare-i Álmot értelmezi a zenével, kísértőzene ez. A tündérkirálynő jelen esetben félelmetes tündérei megkísértik a szerelmeseket.
Ha például egy ária az 1985-ös szintén William Christie dirigálta hágai előadásban még vidám oldalra billenti a szerelem okozta örömök és szenvedések mérlegét, azt itt táncos illusztrálja, és fordítja keserűbe, olykor félelmetesbe. Vagy épp az énekes csúfítja el, netán a zenekar, a Felvilágosodás Koráé, teszi hátborzongatóvá.
Állítólag azért A tündérkirálynő a címe, mert száz évvel a Szentivánéji álom után érdekesebbnek találták a tündérek világát, arra helyezték hát a hangsúlyt. Az új hangsúly megvolt már a ’85-ösben is, ott kihagyták a shakespeare-i kezdőjelenetet, és rögtön bele a közepébe. Így a tündérek csilli-villi világával nyit az előadás, nem az athéni szerelmesekkel.
2009-ben a hangsúly marad, a perspektíva azonban új. Hermia rögtön beesik a színpadra, talán apja löki be, a darab elvileg víg végén koszorúja történetesen leesik a fejéről… Nem jó ómen ez. A tündérkirály félelmetes, sebhelyes arcú, egyébként nagyon szépen beszél, hidegvérrel artikulál, és csodásan melodrámázik, tehát a zenekari játékra kiválóan rámondja a prózai szövegét. Ezáltal darab és zene gyönyörűen összekapcsolódik, ami az egész előadásnak erénye. A tündérkirálynő elcigizett hangú nő, olykor agresszív, olykor hisztis. Az egész tündérvilág fekete, nagy, fekete szárnyú tündérek alkotják azt.
Az a legszebb, hogy a négy alvó szerelmes felébred, s dermedten ül. Alig tudnak egymásra nézni. Jesszusom, biztos, hogy ezt álmodtuk? Ugye ezt csak álmodtuk? Nagyon finom, hogy ébredésüket szétválasztják megszólalásuktól, hosszú zenei betétek sora után jutnak csak szóhoz, és konstatálják, hogy mennyire boldogok. Kell ehhez egy kis idő ilyen felkavaró éjszaka után, és erre ki is használják Purcell kifogyhatatlan betétszámait. Rémes-tündéres éj volt ez, és bárhol megjelenhetnek ezek az akár agresszív rémtündérek, legyen az erdő vagy palota, és bármit meg is tehetnek.
Henry Purcell: A tündérkirálynő
Énekesek:
Carolyn Sampson
Lucy Crowe
Claire Debono
Anna Devin
Ed Lyon
Robert Burt
Andrew Foster-Williams
Desmond Barritt
Díszlet, jelmez: Paul Brown
Koreográfia: Kim Brandstrup
Karmester: William Christie
Rendező: Jonathan Kent
Felvilágosodás Korának Zenekara
Glyndebourne Énekkara
Mezzo Televízió, 2010. január 12.
Ha például egy ária az 1985-ös szintén William Christie dirigálta hágai előadásban még vidám oldalra billenti a szerelem okozta örömök és szenvedések mérlegét, azt itt táncos illusztrálja, és fordítja keserűbe, olykor félelmetesbe. Vagy épp az énekes csúfítja el, netán a zenekar, a Felvilágosodás Koráé, teszi hátborzongatóvá.
Állítólag azért A tündérkirálynő a címe, mert száz évvel a Szentivánéji álom után érdekesebbnek találták a tündérek világát, arra helyezték hát a hangsúlyt. Az új hangsúly megvolt már a ’85-ösben is, ott kihagyták a shakespeare-i kezdőjelenetet, és rögtön bele a közepébe. Így a tündérek csilli-villi világával nyit az előadás, nem az athéni szerelmesekkel.
2009-ben a hangsúly marad, a perspektíva azonban új. Hermia rögtön beesik a színpadra, talán apja löki be, a darab elvileg víg végén koszorúja történetesen leesik a fejéről… Nem jó ómen ez. A tündérkirály félelmetes, sebhelyes arcú, egyébként nagyon szépen beszél, hidegvérrel artikulál, és csodásan melodrámázik, tehát a zenekari játékra kiválóan rámondja a prózai szövegét. Ezáltal darab és zene gyönyörűen összekapcsolódik, ami az egész előadásnak erénye. A tündérkirálynő elcigizett hangú nő, olykor agresszív, olykor hisztis. Az egész tündérvilág fekete, nagy, fekete szárnyú tündérek alkotják azt.
Az a legszebb, hogy a négy alvó szerelmes felébred, s dermedten ül. Alig tudnak egymásra nézni. Jesszusom, biztos, hogy ezt álmodtuk? Ugye ezt csak álmodtuk? Nagyon finom, hogy ébredésüket szétválasztják megszólalásuktól, hosszú zenei betétek sora után jutnak csak szóhoz, és konstatálják, hogy mennyire boldogok. Kell ehhez egy kis idő ilyen felkavaró éjszaka után, és erre ki is használják Purcell kifogyhatatlan betétszámait. Rémes-tündéres éj volt ez, és bárhol megjelenhetnek ezek az akár agresszív rémtündérek, legyen az erdő vagy palota, és bármit meg is tehetnek.
Henry Purcell: A tündérkirálynő
Énekesek:
Carolyn Sampson
Lucy Crowe
Claire Debono
Anna Devin
Ed Lyon
Robert Burt
Andrew Foster-Williams
Desmond Barritt
Díszlet, jelmez: Paul Brown
Koreográfia: Kim Brandstrup
Karmester: William Christie
Rendező: Jonathan Kent
Felvilágosodás Korának Zenekara
Glyndebourne Énekkara
Mezzo Televízió, 2010. január 12.
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
A februári Valójában senki zenés színházi előadással egybekötött beszélgetésről
Avanti va il mondo – Megjelent Krasznahorkai László kötetének olasz fordítása
Tudósítás a februári Artista Café pódiumbeszélgetéséről