színház
2010. 03. 15.
Amit a sárkányokról tudni kell
A Vivarium Studio előadása a Trafóban
Melankólia kint is, bent is. A Trafó nézőterébe lépve behavazott táj fogad, sudár nyírfácskák között a hóban elakadt egy autó. Hol vagyunk? Finnországban? Egy Kaurismäki-film forgatásán? De hol a sárkány?
A sárkányok melankóliájának főhősei lecsúszott rockerek, akik egy helybélitől remélnek segítséget. Manószerű, se férfi, se női alak, aki ugyan megejt érdekükben egy telefont, de annyira érdeklik a srácok és az autóból lassacskán előkerülő száz csoda, hogy az az érzésünk támadhat, ezek a fiúk nemigen mennek innen sehova. Mintha valami bűbájjal az erdő fogságába esnének – és észre sem veszik.
Hamar belakják a teret: úgy sétálgatnak, sörözgetnek, mintha a saját nappalijukban lennének. Ahogy előveszik kincseiket, jövünk rá, hogy kiöregedett rockereink nem koncertturnén vannak, hanem utazó mutatványosok. Apró gesztusokból épül fel az előadás, amelyben a segítő nevén kívül csak néha hangzik el egy-egy szó, megannyi poén. Úgy is jelentik be mindet, akár egy porondmester a cirkuszi mutatványt – és hasonló reakciókat is váltanak ki a közönségből, nevetést, ámulatot, döbbenetet vagy unott legyintést. Időnként harsány röhögést.
A láthatatlan zenekar hatalmas poén. A lakókocsiban berendezett installáció ugyanis a mennyezetről lógó parókákból és egy szobai ventillátorból a szemünk előtt varázsol táncoló, őrjöngő rockegyüttest. Arra a felismerésre épít, hogy a zenei ízlést és csoporthoz tartozást egyaránt kifejező hajviselet önmagában is elég – nemhogy arc, de még ember sem kell a rockerlét megjelenítésére. Számos jelentésréteg vetül ebben a képben egymásra: a külsőségekből építkező identitástól egy életérzésen át a szó szerint olcsó, mert filléres poénig – de benne van a társulat számára ihletforrásul szolgáló kortárs koncept art, (poszt)modern képzőművészeti kiállítások és gyakran kiüresedett mondandójú installációk kritikája is. Sőt szintén kritizálja a kiöregedett rockereket.
A sárkányok melankóliája
Szereplők:
Isabelle Angotti
Zinn Atmane
Rodolphe Auté
Cyril Gomez-Mathieu
Émilien Tessier
Tristan Varlot
Gaëtan Vourc’h
Koncepció, rendezés, színpadkép: Philippe Quesne
Vivarium Studio
2010. január 21-22.
Trafó Kortárs Művészetek Háza
Hamar belakják a teret: úgy sétálgatnak, sörözgetnek, mintha a saját nappalijukban lennének. Ahogy előveszik kincseiket, jövünk rá, hogy kiöregedett rockereink nem koncertturnén vannak, hanem utazó mutatványosok. Apró gesztusokból épül fel az előadás, amelyben a segítő nevén kívül csak néha hangzik el egy-egy szó, megannyi poén. Úgy is jelentik be mindet, akár egy porondmester a cirkuszi mutatványt – és hasonló reakciókat is váltanak ki a közönségből, nevetést, ámulatot, döbbenetet vagy unott legyintést. Időnként harsány röhögést.
A láthatatlan zenekar hatalmas poén. A lakókocsiban berendezett installáció ugyanis a mennyezetről lógó parókákból és egy szobai ventillátorból a szemünk előtt varázsol táncoló, őrjöngő rockegyüttest. Arra a felismerésre épít, hogy a zenei ízlést és csoporthoz tartozást egyaránt kifejező hajviselet önmagában is elég – nemhogy arc, de még ember sem kell a rockerlét megjelenítésére. Számos jelentésréteg vetül ebben a képben egymásra: a külsőségekből építkező identitástól egy életérzésen át a szó szerint olcsó, mert filléres poénig – de benne van a társulat számára ihletforrásul szolgáló kortárs koncept art, (poszt)modern képzőművészeti kiállítások és gyakran kiüresedett mondandójú installációk kritikája is. Sőt szintén kritizálja a kiöregedett rockereket.
A sárkányok melankóliája
Szereplők:
Isabelle Angotti
Zinn Atmane
Rodolphe Auté
Cyril Gomez-Mathieu
Émilien Tessier
Tristan Varlot
Gaëtan Vourc’h
Koncepció, rendezés, színpadkép: Philippe Quesne
Vivarium Studio
2010. január 21-22.
Trafó Kortárs Művészetek Háza
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Avanti va il mondo – Megjelent Krasznahorkai László kötetének olasz fordítása
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
Elolvastuk a Filmkészítők kézikönyvét