bezár
 

art&design

2006. 11. 21.
Összefüggések III. – Sztálin és szobrászai
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Összefüggések III. – Sztálin és szobrászai A történelem „szobrászoknak” nevezte el azokat a hazafiakat, akik 1956-ban ledöntötték a budapesti Sztálin-szobrot, majd kalapáccsal, baltával és csákánnyal darabjaira szedték. Minden bizonnyal ők voltak az első igazi magyar plasztikai dekonstruktőrök.
Peter Küstermann német küldeményművész példáján láthattuk, hogyan vált a Háló utazó postásává, hogyan lett archívumkezelő és fesztiválvezető. Emellett világ körüli útjainak a szüneteiben mail art kiállításokat szervezett lakóhelyén és különböző német városokban, az utóbbi húsz esztendőben mintegy hatvanat. Alkalomadtán tehát átvedlett galeristává és kurátorrá. A kapcsolatművészetet sikerült elfogadtatnia Minden vezetésével, így az idővel részévé vált a város identitásának: fax-akciókat rendeztek egy bevásárló központ kirakatában, telefonfülkéket díszítettek fel alkotásokkal, művészbélyegeket állítottak ki a postahivatalban, bélyegívet festettek egy köztéri falfelületre stb.

prae.hu

Amikor Küstermann elkötelezte magát a küldeményművészetnek, a mozgalom egyik íratlan szabálya az volt, hogy a kiállításokon mellőzték a zsűrizés intézményét. A mail art sokat hangoztatott demokratizmusa azt jelentette, hogy minden beérkezett munkát közönség elé bocsátottak. Ám a Hálóban profik és dilettánsok egyaránt megjelentek. Számos küldemény nélkülözte az alapvető esztétikai követelményeket vagy a személyes kommunikáció meghittségét, ezért Küstermann olyképpen választotta szét a minőséget a szeméttől, hogy a katalógusban csak a számára értékes alkotásokat reprodukálta. A többiről csak tételszerűen tett említést a kötelező címlista keretében. Ez egy fajta személyes kritikai magatartást tükrözött.

A mail art kiállításokat nagy fokú tarkaság, szélsőséges eklekticizmus jellemezte, úgy technikai mint ikonográfiai értelemben. Minden művészeti cikknek számított, amit postára lehetett adni és aminek a kézbesítését a posta vállalta. Főként művészek pecsétjeivel és bélyegeivel megtűzdelt levelek és lapok kerültek forgalomba, de előfordultak közöttük tárgy-jellegű alkotások is. A kiállítások vagy nyitottak, vagy pedig tematikusak voltak. A témát a projektet lebonyolító küldeményművész határozta meg, aki vállalta a munkák begyűjtését és archiválását. Mert hogy a másik aranyszabály úgy hangzott: nincs visszaküldés. A világ különböző pontjain az idő elteltével mail art magángyűjtemények jöttek létre, melyeknek egyikét-másikát később ismert múzeumok vásárolták meg tanulmányozás céljából. A mail art tehát csak részben tudott kibújni a bőréből, illetve az elől a felelősség elől, hogy a „nagy művészet”, illetve a művészettörténet mércéivel mérettessen meg.

Sztálin-szobor 20 cmAmikor beléptem a budapesti 2B Galéria most zajló tematikus kiállítására, olyan érzés fogott el, mintha mail art rendezvényen lennék a „régi szép időkben”. A munkák közös nevezője témájukból fakad, valamint abból, hogy kevés kivétellel A4-es szabványméretűek. Minden más tekintetben különböznek egymástól.

A rendezvény apropója az 1956-ban ledöntött budapesti Sztálin-szobor, Mikus Sándor korabeli munkája. Böröcz László kiállítás-szervező seregnyi magyar és külföldi művészt kért fel, készítsenek alkotást a rossz emlékű szobor papírra vitt, húsz centis másával. Lényegében úgy járt el, mint egy küldeményművészeti projektőr: megadta a feladatot, és várta az érkező művészeti cikkeket, melyeket kivétel nélkül kiállított, szerzőjének korára, nemére, végzettségére és a művészeti rendszerben elfoglalt pozíciójára való tekintet nélkül. Mondhatni demokratikusan, a mail art szellemében járt el, hiszen a nagy tarkabarkaságban a mesteri villanások mellett fércmunkák egyaránt akadnak.

A kiegyensúlyozatlanság és a kollázs-jelleg minden hasonló kiállítás meghatározó vonása. Elég, ha csak abból indulunk ki, hogy a mai nemzedéknek más a viszonyulása Sztálin alakjához, mint annak a generációnak, amelyik az ötvenes években született. Továbbá mást jelent a kommunista diktátor személye egy amerikai, és mást egy magyar kortárs alkotónak. A többi pedig művészi hozzáállás, felkészültség, komolyság és ötlet kérdése. Így volt ez a mail art legszebb éveiben is.

A Szobrászok című kiállítás 2006. december 30-ig tekinthető meg a budapesti 2B Galériában, Ráday utca 47.
Nyitvatartás: hétfő - péntek 14-19 h, szombat 11-16 h
http://www.pipacs.hu/2b/


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Karen Eliot --


További írások a rovatból

Ketten Lugosi Lugo László Fotónaplójáról (1978-1982) című műve kapcsán
A városarcheológia szervetlen fossziliája
art&design

Az anyag mélyén című csoportos kiállításról
Az acb Galéria Redők című tárlatáról

Más művészeti ágakról

Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés