bezár
 

film

2010. 02. 02.
A magyar igazság – Jancsó Miklós szerint
Jancsó Miklós: Oda az igazság
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A magyar igazság – Jancsó Miklós szerint A 41. Magyar Filmszemle Jancsó Miklós új filmjével indul. A már élő legendának számító rendező több, mint ötven éve töretlenül gyarapítja filmográfiáját, valamint a róla szóló elméleti és történeti tanulmányok terjedelmét. Legújabb alkotása ugyan nélkülöz mindenféle formabontó újítást, mégis már most elengedhetetlen darabja egy rendkívüli rendezői pályának.

Jancsó Miklós hatodik Kapa és Pepe őrületével (Ede megevé ebédem) vélhetően újabb korszak zárult le az életműben, ám ez a befejezettség korántsem mondható el a mester mérhetetlen filmkészítési szenvedélyéről. Éppen ezért a reneszánsz évfordulóval kapcsolatos felkérés, miszerint készítsen filmet a „legnagyobb”, az igazságos Mátyás királyról, éppen kapóra jött. Ám mivel Jancsónak nincsen ínyére egy csillagászati összegeket felemésztő projekt levezénylése (ellentétben kollégája, Juraj Jakubisko történelmi hitelességében erősen megkérdőjelezhető Báthoryjával), ezért inkább elkészítette saját „verzióját”, mely az Oda az igazság címet kapta.

prae.hu

Oda az igazság

Jancsó jelenlegi alkotása mind formanyelvi megoldásaiban, mind tematikájában másfél órás összefoglaló filmművészetének nevesebb állomásairól. A történelmi környezet, a nevével oly szorosan összeforrt hosszú beállítások, az ismeretlen Hegedűs, a lovas jelenetek, továbbá az állandó tánckoreográfiák a hatvanas, (Szegénylegények, Csillagosok, katonák) és a hetvenes évek (Égi bárány) eleji klasszikus remekműveit idézik. A kamerába beszélő, szókimondó és nem ritkán ironikus stílus pedig az ezredforduló Kapa-Pepe sorozatából tűnik fel ismerősnek. Jancsó filmjéhez szinte mindenkit összegyűjtött maga köré, akivel valaha dolga volt, így állandó és kedvelt színészeit (Cserhalmi György, Balázsovits Lajos, Daniel Olbrychski), alkotótársait (Banovich Tamás, Novák Ferenc), családtagjait (Jancsó Nyika) és kedvenc rendezőjét (Mundruczó Kornél) is. Ha olyan egykori hűséges társak, mint Madaras József, Kozák András vagy Hernádi Gyula élnének, ők sem maradtak volna ki az alkotó folyamatból, ahogy a rendező nyilatkozata alapján Cseh Tamás sem.         

Oda az igazság (középen Mundruczó Kornél)

Az Oda az igazság narratív ívét felesleges keresni, hiszen alig van neki. Ahogyan az elmúlt tíz év Jancsó-alkotásai, úgy ez a film is könnyedén fityiszt mutat mindennek és mindenkinek az elbeszélés szabályaitól kezdve a magyar történelmen át egészen a film nézőjéig, ennélfogva  a   műfaji behatárolás még viccből sem illene rá.  A központi témát illetően azonban már nincs helye a humornak, emiatt ez a film erősebben kapcsolódik a rendező látásmódjához: a hatalom metaforája kerül elő ezúttal is. Most nem mint elnyomó erő, hanem mint egy olyan pozíció, amire nemcsak Mátyásnak (nota bene: az ő nevét egyszer sem mondják ki a filmben), hanem minden magyar királynak szüksége van. Jancsó filmjének a hatalomért folytatott végeláthatatlan küzdelmei egyaránt tükrözik történelmünk zavaros évszázadait, és vonatkoztathatók a jelenkor itthoni állapotra is. 

 

Jancsó, remélhetőleg nem utoljára, táncra kérte fel a barátokat egy film erejéig, hogy még egyszer megtegyék ugyanazokat a köröket. Ennek ténye vitathatatlan. Ám ő intelligensebb rendező annál, minthogy saját magának készítsen egy felszínes álművészeti alkotást, ahogy sok fiatalabb hazai és külföldi kortársa szokta tenni. Filmje nem pusztán ismertebb motívumainak halmaza, hanem egy újabb parabola történelmünkről és hétköznapjainkról. Mintha rendezői székéből halkan azt súgná nézői fülébe, hogy e nézőpont elsajátítása nekik sem ártana.   

Oda az igazság

Lehet, hogy a hazai közönségből sokan áporodottnak, netán unalmasnak találják stílusát, de azt mindenképpen el kell ismerni (és itt érhető tetten zsenialitása), hogy a lassan kilencvenéves rendező nemcsak profi szinten műveli a filmkészítést, hanem még mindig van mondanivalója, és ennek közlése érdekében következetesen hű marad saját stílusához. Ez a hozzáállás mindenképpen unikumnak számít kis hazánk filmművészetében.

A film plakátja, mely kísértetiesen emlékeztet az Andalúziai kutya híres szemkivágós jelenetére, ne tévesszen meg senkit. Jancsó nem hangosan provokál, hanem halkan, megfontolva. Más kérdés, hogy amit egykoron a közönség nagyon is értett, azt ma ugyanúgy képes lesz-e majd befogadni.  

Oda az igazság!
Színes, magyar-osztrák-lengyel történelmi dráma, 85 perc, 2009.
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott.

Rendező: Jancsó Miklós
Forgatókönyvíró: Jancsó Miklós
Operatőr: Jancsó Nyika
Díszlettervező: Banovich Tamás
Producer: Berger József
Szereplők: Gálffi László (Mátyás király), Ladányi Jákob, Daniel Olbrychski, Cserhalmi György, Mucsi Zoltán, Nagypál Gábor, Mundruczó Kornél, Pindroch Csaba


Bemutató dátuma: 2010. február 11. (Forgalmazó: Mozinet)


 

nyomtat

Szerzők

-- Zalán Márk --


További írások a rovatból

Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei
A filmek rejtett történetei a BIFF-en
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Coralie Fargeat: A szer

Más művészeti ágakról

Kurátori bevezető
Lev Birinszkij: Bolondok tánca a Radnóti Színházban
Sofi Oksanen esszékötetének margós bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés