bezár
 

film

2009. 12. 28.
Életútkeresés és szexualitás
Bùi Thạc Chuyên: Vergődés (Chơi Vơi, Adrift)
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Életútkeresés és szexualitás Amellett, hogy a Vergődés című film örök kérdéseket boncolgat egy intim kapcsolatrendszer zárt világában, meglepően egyedülálló és új utakat járó (!) képet vázol a modern vietnami társadalom szerelmi életéről, szexualitáshoz való viszonyáról és házassági szokásairól.

Az „új utak” némi magyarázatra szorul, hiszen a film egyedisége csak a vietnami mozi kontextusán belül értendő, utalva a maga mögött hagyott amerikai háborúsfilmekre, a viet kieu rendezők által készített vietnami egzotikummal túlfűtött, ám lényegében mégis külföldi filmsikerekre és a vietnaminak ugyan igen, de minőségi mozinak kevésbé nevezhető hazai (valóban vietnami) filmekre. Ráadásul a Vergődés egyszerre vált közönségfilmmé saját országában és fesztiválfilmmé szerte a világon (Toronto, Velence, Vancouver, London, Pusan, Bangkok, Hong Kong).
Bùi Thạc Chuyên: Vergődés (Chơi Vơi, Adrift)
A film főhősei mindennapjaikat élő emberek, akik hiába lépkednek előre és előre a hagyományok lazán kikövezett útján, mégis elvesznek, elvétik az utat, vagy csak egyszerűen nem érzik sajátjuknak. S ugyan sorsuk és karakterük messze különböző, a hiány, amely vergődésük okozója, s amely a szexualitás kérdése körül fogalmazódik meg, ugyanaz. A történet egy nászéjszakával kezdődik: a gyönyörű menyasszony (Duyen) ébren várakozik, míg a vőlegény (Hai) eszméletlenre issza magát. Így a nászéjszakára szánt ruha s az aktus, amely során a vőlegény kibontja belőle kedvesét, értelmetlenné válik, illetve elmarad. S ahogy a mondás tartja: amilyen a nászéjszaka... A házasságnak aztán tényleg nincsenek éjszakái, legalábbis nem "házas típusúak". A fiatal lány odaadó és szolgálatkész, a férj egész nap dolgozik, ahogy az egy vietnami feleségtől és férjtől elvárható. De vajon az számon kérhető-e valakin, hogy azelőtt házasodtak, hogy készek lennének a házaséletre? Vagy az, hogy esténként a férj ágyába érve legszívesebben csak alszik, s azt is inkább egyedül tenné. Itt kapcsolódik be a történetbe a legjobb barátnő (Cam), aki a fehéren sugárzó hagyományos értékeket képviselő Duyen fekete ellentétpárja. Belebetegszik a barátnő házasságába, s kétkedve hallgatja a lány áradozásait. Talán az irigység az oka, talán Cam csak megérzi a hiányt, s ezért egy levéllel elküldi Duyent egy barátjához, a férfiak non plus ultrájához, a ragadozó Thohoz, aki egy szempillantás alatt felébreszti az ártatlan lányban addig szunnyadó nőiséget.
Bùi Thạc Chuyên: Vergődés (Chơi Vơi, Adrift)
Fordulópontot jelent az este, amikor a vacsoráját senki nem azzal fogyasztja el, akivel kéne. Hai hazamegy családjához, hogy anyukája főztjét egye, mialatt Duyen és Cam a férfias Tho meghívását élvezik egy elegáns étteremben. Ám Duyen hazaérve még mindig éhes, így pótvacsoráját a hitvesi ágyukon ülve, békésen alvó férje mellett eszi meg. Ez az a pont, amikor eldönti, hogy elmegy Thoval a hajókirándulásra, s innentől az események már törvényszerűen végzetesek. Az asszony hazatértekor pedig ugyanaz az erőtlen vergődés folytatódik.
Bùi Thạc Chuyên: Vergődés (Chơi Vơi, Adrift)
A film fő kérdése a szexualitás megélése (vagy meg nem élése). A beteges Cam maga a reflexió, nem megél, hanem megfigyel és megír dolgokat. Hófehér ellentétpárja a femina-szárnyait bontogató Duyen, aki eleinte bízik házasságában, de miután nem sikerül felélesztenie a tüzet, továbbáll oda, ahol az már lobog. Tho, a kegyetlen szuperférfi felszítja és táplálja a vágyakat, majd elnézi a női vergődést. Végül a férj, Hai számára pont az okozza a gondot, hogy nincsenek vágyai, gyerekként vált férjé. Még az apja elől macistul menekülő kislánnyal is hamarabb összebarátkozik, mint a testi kontaktust kereső feleségével. A film nem foglal álláspontot, csupán magányos szólamokból összefűződő csokorba rendezi a hagyományos és modern életképeket.
Bùi Thạc Chuyên: Vergődés (Chơi Vơi, Adrift)
A filmben igazi sztárgárda játszik, vagyis csupa olyan színész, akiket már láthattunk más filmekben is. Először is Do Thi Hai Yen (Duyen), aki tizenhét évesen Tran Anh Hung Az élet csodái (À la verticale de l'été, 2000) című filmjében szerepelt, két évvel később pedig a Csendes amerikai (The Quiet American, 2002) egyik főszereplője lett Michael Caine és Brendan Fraser oldalán. 2006-ban - a Titanic Filmfesztiválon is bemutatott - Pao története című film főszereplője (Chuyen cuan Pao, 2006), s így 2009-ben már sztárszínészként választják a Vergődés egyik szereplőjévé.
 Do Thi Hai Yen
A film második híressége Johnny Tri Nguyen, akit A lázadás (The Rebel, 2006) és a Saigon Eclipse (Saigon Eclipse, 2006) című filmek tettek sztárrá Vietnamban.
 Johnny Tri Nguyen
A Vergődés értékelése pozitív mérleggel zárul, s nem csak azért, mert új úton jár a vietnamiként emlegetett filmek között. Különös figyelmet érdemel a filmzene, amely szolid és mégis erős atmoszférateremtő erejével kíséri végig a filmet, hogy a végén a katarzis nélküli csendes végződésben is segítségére legyen a képeknek.


Cím: Vergődés (Chơi Vơi, Adrift), 109 perc.
Rendező: Biu Thac Chuyen
Producer: Dang Tat Binh, Clair Lajoumard
Forgatókönyvíró: Phan Dang Di
Zeneszerző: Ngoc Dai
Szereplők: Johnny Tri Nguyen, Do Thi Hai Yen, Linh-Dan Pham, Duy Khoa, Nhu Quyen
2009, Vietnam

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Keller Mirella --


További írások a rovatból

Adam Elliot: Egy csiga emlékiratai
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
Hans Steinbichler: Egy egész élet

Más művészeti ágakról

Tudósítás a "Szaporodnak a jelek" című Esterházy-konferencia első napjáról
art&design

Borsos Lőrinc Neo Inertia című kiállítása
Asher Kravitz: A Zsidó Kutya a Spinoza Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés