bezár
 

film

2010. 01. 04.
MozgóKÉPeslapok Hanoiból
Képzőművész vizsgafilmek, Hanoi, 2009
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
MozgóKÉPeslapok Hanoiból Igaz, csak pár perces alkotások, de frissek, szabadon szárnyalóak. A kérdésfelvetések aktuálisak, a válaszkísérletek pedig kreatívak, sokatmondók. A kezdőfilmes gyerekbetegségek, gyengeségek ellenére azt az érzést sugározzák a Hanoi Képzőművészeti Egyetem vizsgafilmjei, hogy bizony ezeket nézve érthetjük meg leginkább azt, ami mostanság történik Vietnamban.

A Hanoi Képzőművészeti Egyetem Hanoi központjában, az Orosz Kulturális Központ és egy galéria szomszédságában lakik, belegabalyodva a város eszméletlen sűrűségébe. Hangulatra, felszereltségre hasonló, mint a magyarországi egyetem: kertjében szobrok, műtermeiben félkész rajzolatok, a folyosó végén pedig egy projektoros terem, ahol egy féléves szeminárium végeredménye villog a falon, mintha mozgó képeslapok reppennének szerteszét. Az alkotócsoportok beszámolója, a diáktársak, tanárok kérdései a képeslap írásos felét alkotják, a vizsgafilmek pedig magát a képet nyújtják.
Hanoi Képzőművészeti Egyetem
A fiatal alkotók számára kiadott téma: hagyományos és modern. Vietnamban járva másodpercről-másodperce előkerül a kérdés, mintha harc dúlna "megőrizni" és "megújítani" tengelyén. A „49. osztály” válaszkísérletei a következők:

Cím: Senseless/Értelem nélkül, Alkotó: Lê Vuong

Értelem nélkül
Rövid animáció lételméleti témakörben: egyforma és egyformán egyfelé menetelő emberek sokasága egy gyémántban materializálódik. De a gyémánt, mintha csak látszólagos érték lenne, morzsányi darabokká robban szét. Egyalkotós munka, egyívű gondolat. Képi jellegéből adódóan szimbolikába bújtatott alapfélelem: a materializmus előtérbe kerülése – és a spiritualizmus hátrahagyása – fájdalmas világvég felé viszi az emberiséget. A spiritualizmus a hagyományos, a haladó világ materializmusa a modern. Az alkotás nem hagy teret sem középutaknak, sem kérdéseknek.

Cím: Hạnh Phúc?/More Happyness?/ Még több boldogság?, Alkotók: Phạm Duy, Đỗ Văn Thức, Nông Tiến Dũng
Még több boldogság?
Vietnamban a házasság nagy esemény. A hagyományos erkölcsök szerint, melyek szinte már csak látszólag élnek, az együttlét kezdete, az összeköltözés és a jóban-rosszban-örökkön-örökké szimbóluma. A rövidfilm válási adatokkal bomlasztja a boldogan pózoló mennyasszony és vőlegény képét. Házasodni boldogság, de a rengeteg válás láttán felmerül a jogos kérdés: talán a válás is az?

Cím: Cổng!/Gate!/Kapu!, Alkotók: Tong Thi Trang, Nguyễn Thi Kiểu Linh, Choi Sun Ah, Nguyễn Thi Diêp
Kapu!
Az egyik legfeltűnőbb élmény Vietnam utcáin járva az, hogy az kapuk nincsenek zárva: az intim szféra kitolul és betolul. Este a családok a kapu előtt, az utcára kiülve beszélgetnek, s sokan pizsamában mennek le a boltba. Habermas lábjegyzetekkel bővítette volna híressé vált tanulmányát a közszféra és magánszféra átalakulásáról, ha Távol-Keleten is járt volna. De a kapu nem csak az otthon ajtaja, a pagodák bejárata is. A pagodák bejáratai pedig izgalmas, még kínai írásjelekkel írt feliratokat őriznek. A vetítés után az egyik hozzászóló véleménye az volt, hogy ezen írások jelentése mentén kellett volna a film koncepcióját felépíteni. Jómagam is úgy vélem, hogy valamiféle koncepciót kellett volna építeni: átlépni a kapukon.

Cím: Tín Hiệu/Signal/Jelek, Alkotók: Đăng Vũ Hà, Lê Ngọc Tuyến, Ngô Trường Giang
Jelek
Jelek az úton, a képen, a mobiltelefonban, a számítógépen. Jelek mindenhol: újfélék, színesek, villogók, csipogók, érhetőek és érthetetlenek. S a tengernyi jel közt alig vesszük észre: nincsenek jelek az égben.

Cím: The Tam Cam Story, Alkotók: Đao Nguyên Vũ, Nguyễn Quốc Hùng, Vũ Thi Nguyệt
The Tam Cam Story
Ez a történet egyfajta kulturális közkincs, akárcsak Hamupipőke meséje, csakhogy itt reinkarnálódik az eleinte sokat szenvedő, majd megdicsőülő lány. A vizsgafilm ráadásul mindent megtett, hogy modernizálja – nem csak formailag – a sztorit, így a Távol-Kelet Hamupipőkéje motoron érkezik az esti diszkóba, s egy felhőkarcolóról leesve veszti életét, hogy utána faként születhessen újjá. A mese fantasztikus képi világa, zseniális vizuális ötletei lenyűgöző alkotói kreativitásról tesznek tanúbizonyságot. Nagyfilm-lehetőséget nekik!
 
Cím: Thay Đối/To change/Változás, Alkotók: Duon Thi Ngoc Lua, Sầm Kiều Trinh, Nguyễn Văn Việt
Változás
A változásokat bemutató kisfilm, bevallom, személyes kedvencem lett. A körvonalakban kirajzolódó hagyományos pagodák tetőitől díszes körvonal elé színes plakátok, festékfoltok, minták és koszok rakódnak, s a háttal álló főhős minden erőfeszítése ellenére csak pillanatokra villan elő újra a dicső múlt, ráadásul közben a jelen ezerszer átalakul, nem mélyjellegében, csak a felszíni struktúráját tekintve.

Ez a mozgás, ez az egyhelyben rohanó változás, ez Hanoi fő látképe a jelenben, s ezen keresztül láthatunk a múltjába, jövőjébe.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Keller Mirella --


További írások a rovatból

Emberpróbáló filmnézés a cannes-i filmfesztiválon
Csáki László: Kék Pelikan

Más művészeti ágakról

Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről
Bemutatták Nyerges Gábor Ádám Vasgyúrók című kötetét


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés