bezár
 

film

2009. 11. 27.
Anilogue 2009
Életre kelnek a rajzok, a testek és a tárgyak!
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Anilogue 2009 A nyitófilm? Sötét humorú levélbaráti, családi és romantikus melodráma furi gyurmafigurákkal, Toni Colette, Philip Seymour Hoffman és Eric Bana hangján, egy Oscar-díjas rendezőtől. Ami utána jön? Kiállítástól képregényvásárig, NDK ajándékkosártól japán sci-fi thrillerig, szakmai workshoptól éjszakába nyúló mozi-buliig minden! Ezen a héten garantáltan életre kelnek Budapesten és Bécsben a firkák, a testek és a tárgyak! No és felélénkülnek az animációs film rajongói, hiszen itt az Anilogue!

prae.hu

2009. november 25. és december 3. között hetedszerre rendezik meg a nemzetközi animációs filmfesztivált, amit Anifestként kedvelhetett meg a budapesti közönség, és ami tavalyra nem csak új nevet kapott, hanem meghódította Bécs városát is.

Idén így már második éve két város ad otthont az Anilogue vetítéseinek, Budapesten az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Toldi moziban, Bécsben a Filmcasinoban és a Topkinoban válthatnak jegyet a fesztiválfilmekre a nézők. Idén is igyekeznek jelezni a szervezők, hogy milyen sokra tartják leggyorsabb és legkíváncsibb nézőiket: az elővételben megvásárolt jegyekre egységesen 30% kedvezményt nyújtanak, aki pedig egyszerre négy jegyet vált meg, még kettőt - tetszés szerint választottat - ajándékba kap tőlük.
Pánikfalva
A két városban összesen nyolc napig tart a fesztivál, összesen nyolc egész estés animációs film premierjét kínálva az érdeklődőknek. A hat budapesti premier mellett (a műsorról és a filmekről részletes információ található itt) két film mutatkozik be Bécsben: az egyik a nálunk már szeptember közepe óta a KINO műsorán szereplő balga belga rajzfilm, a Pánikfalva (Írásunk a filmről itt), a másik pedig az animáció világnapja apropóján szintén a KINOban a közönség elé tárt magyar animációs film, Kovásznay György Habfürdő című kultdarabja (írásunk a filmről itt).

Az Anilogue szakmai programjának gerincét a tágan értelmezett Európa országaiból érkezett rövidfilmek versenye alkotja. Az idei versenyprogramba 22 film került be a mintegy 300 nevezett alkotás közül: 6 francia, 2 magyar, 2 portugál, 2 észt, két német és egy-egy svéd, svájci, litván, orosz, brit, finn, cseh és szlovák animációs film száll harcba a fesztivál fődíjáért. A filmeket háromtagú zsűri értékeli: Alexei Alexeev, a világszerte népszerű KJFG No. 5. orosz származású, Budapesten élő rendezője, Tomek Baginski, a Hanyatló művészet és az Oscar-jelölt Katedrális rendezője valamint Hitoshi Suzuki, a Tokyo Anime Fair igazgatója.
The Great Escape - Platige Image
A versenyprogramhoz tematikus vetítések is kötődnek, a fókuszban Lengyelország és Németország illetve a volt NDK áll. A lengyel blokkokból a lengyel animáció történetét, klasszikus és kísérleti vonulatait, kortárs tendenciáit és a 3D-re szakosodott Platige Image Stúdió munkáját ismerhetik meg a nézők, különös tekintettel a stúdiót alapító Tomek Baginski legújabb munkájára és korábbi műveire. A német blokkok egyfelől az NDK-ban működő animációs műhelyek munkáit mutatják be, a Támogatva és tiltva című válogatás az '50-es évekbe kalauzol vissza propaganda és underground kultúra kapcsolatát körüljárva. Másfelől a rendre Stuttgartban megrendezett legnagyobb európai animációs filmes fesztivál, a Trickfilm Festival is képviselteti magát az idei legjobb filmekkel, a fesztiváligazgató Ulrich Wegenast előadásai és az Animáció Baden-Würtembergből című blokk alapján képet alkothatnak a nézők a tartományban folyó animációs munkáról, a Kortársak – Új német animáció című blokk pedig a német animáció kortárs irányaival ismerteti meg az érdeklődőket.

A lengyel és német érdekeltségű blokkok mellett az Új magyar animáció a hazai terepen segít eligazodni. A Harvard University Animation Dept. diákjainak vizsgafilmjeiből is vetítenek az Anilogue-on egy válogatást, illetve idén is be lehet pótolni az elmúlt év legnagyobb animációs fesztiválsikereit, elég beülni a Cartoon D'or blokkra.

A hetedik Anilogue november 25-én, szerdán vette kezdetét barátságosan ünnepélyes keretek között az Uránia Nemzeti Filmszínházban, a nyitófilm (adatlap itt) Adam Elliot Oscar-díjas ausztrál rendező Mary és Max című mozija volt. Öt éve Adam Elliot a Harvie Krumpet című rövidfilmjével nyerte el az Akadémia legjobb animációs rövidfilmnek járó díját, új, most már egész estés filmje pedig a 2009-es Sundance Filmfesztiválon startolt.
Mary és Max
A Mary és Max egy hosszú éveket átívelő véletlen levélbarátság története: az ausztrál kislány, Mary Daisy Dinkle találomra ír levelet egy New York-i személynek, Max Jerry Horowitz-nak, hogy megtudja, hol találják a kisbabákat Amerikában. Magányosságuk, különcségük és a csokoládé iránti elkötelezett szenvedélyük azonnal rokon lelkeknek mutatja őket. A sztori a groteszk karakterdesign és a groteszk humor ellenére is megindító – az életről szól, a maga veszteségeivel és lehetetlen körülményeivel együtt, illetve az egymás számára különlegessé váló személyek és a kitüntetett figyelem, a barátság értékéről. Olyan mély és pontos élet- és lélekismeret áll a figurák megformálása és a hétköznapi események felsorolása mögött, ami már-már megdöbbentő, a lényeglátást és a szókimondó őszinteséget a melodramatikus történetszövés ellensúlyozza.

Szerdán este nyitották meg A tövisek ura rendezője, Kazuyoshi Katayama részvételével Yuji Iwahara mangája és a manga alápján készült egészestés anime kapcsolatát bemutató kiállítást is. A képregény és az animációs film közötti kapcsolat az Anilogue-hoz kapcsolódó nemzetközi szakmai műhely idei témája. A szakmai műhelyt a Visegrádi Alap támogatja.
A tövisek ura
A fesztiválon ismét megrendezik az Animált Éjt péntek este, a Toldi moziban kifulladásig mozizhatnak és bulizhatnak az animációs forma szerelmesei. Éppen ki lehet pihenni az éjszaka fáradalmait, mire szombat este eljön a fesztivál budapesti etapjának hivatalos záróünnepsége, és átadják a díjakat az Urániában A tövisek ura világpremierje előtt. Ez a fesztiválzáró azonban nem jelenti a programok végét is egyben - vasárnap például képregényvásár lesz a Gödörben.




nyomtat

Szerzők

-- Forgács Nóra Kinga --


További írások a rovatból

Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
Luke Korem és Simon Verhoeven Milli Vanilli – Az évszázad botránya című filmjeiről
Csáki László: Kék Pelikan
Jeanne Herry: Az arcuk mindig előttem lesz

Más művészeti ágakról

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Kertész Edina: A fotográfuslány – könyvbemutató
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés