bezár
 

film

2009. 11. 02.
Komoly dolgok
Szabó Szonjával beszélgettünk tévéfilmjéről
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Komoly dolgok Szabó Szonja 2007-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem rendezői szakán. Rövid dokumentumfilmek (Panelkocka, Csak igazat szólj) és kisjátékfilmek (Valami szépet, Szerafina, Roadmovie) után határozta el, hogy idén nyáron leforgatja első egészestés tévéfilmjét.

PRAE.HU: Ahogyan kisjátékfilmjeid esetében, úgy most is te magad írtad a forgatókönyvet. A sztori három jó barát, Gergő, Lambert és Szonya utolsó közös nyarát mutatja be, akkor csípi nyakon az életet, mikor az az első veszteségeket adagolja és az első visszafordíthatatlan károkat okozza, a helyszín Budapest. Honnan jött a könyv ötlete? Jól gondolom, hogy valódi generációs élettapasztalat áll mögötte, s esetedben is "így jöttem" filmről van szó?

Az "így jöttem" kevésbé igaz, mint az "innen jöttem". Nem megtörtént eseményeket dolgoz fel a film, de a környezet, amiben játszódik, valóban közel áll ahhoz, amiben én felnőttem. A karakterek épp annyira ismerősek nekem, mint, azt gondolom, bárkinek, aki megnézi majd a mozit. Annyiban mondható talán generációs filmnek, hogy a lepusztult, ingerszegény környezetből elvágyódó, többre vágyó fiatalok küzdelmeivel is foglalkozik - ez persze inkább a háttérszövet része, előtérben egy barátság története áll.
A három barát: Móga Piroska, Tóth Lambert és Goitein Gergő
PRAE.HU: Hogyan kell elképzelni a könyv megszületésének folyamatát? Leültél egy asztalhoz egy ihletett pillanatban és megírtad a címtől a vége feliratig, vagy más típusú munkamenet állt a háttérben?

Gondolkodtam. Szép lassan megszülettek a karakterek és volt egyszerű váza a történetnek. Aztán felkértem a színészeket, akiket megálmodtam ezekre a szerepekre, és mikor elvállalták, tovább gondolkodtam. Aztán tisztult a kép, összeállt egy jelenetsor. Ekkor a szereplőkkel bevonultunk a Tűzraktérbe és elkezdtünk improvizálni ezekre a jelenetekre, amit kiskamerával rögzítettünk is. Ez nagyon jó alap volt a párbeszédek megírásához. Életképes párbeszédek születtek, olyanok, amiknek nincsen papír szaga.

PRAE.HU: Apropó cím. Mennyiben fedi a tartalmat a Komoly dolgok elnevezés? Sötétebb tónusú drámai eseménysorra számítson a néző, vagy van ebben a címválasztásban némi irónia?

Ironikus áthallás, természetesen.

PRAE.HU: Hogyan találtad meg vagy választottad ki a színészeket a szerepekre? Ez különösen a három fiatal, Tóth Lambert, Goitein Gergő és Móga Piroska esetében érdekes kérdés...

Évek óta járok dráma táborokba, Pirit és Gergőt innen ismerem. Lambert jelentkezett egy casting felhívásomra.
Boldizsár Tünde és Gáspár Tibor
PRAE.HU: Hogyan állt össze a stáb a forgatáshoz?

"Forgatunk egy filmet. Nagyot. Nincs pénz. Van kedved?" Erre a kérdésre mondtak igent.

PRAE.HU: Több, mint negyven helyszínen forgattatok. Hogyan találtad meg ezeket? Mit kerestél, mikor az úgynevezett motívumkeresésnél tartottatok az előkészületekben? Miért fektettél ekkora hangsúlyt erre a fázisra?


A helyszín erősen hozzájárul ahhoz az életérzéshez, amiről a film mesél. Ezeket a helyszíneket valóban nagy gonddal kellett megválasztani. Talán vidéken megoldható lett volna (pl Komlón, Ajkán vagy Kazincbarcikán), hogy ne legyenek ennyire szétszórva ezek a helyszínek.. de Budapesten kellett forgatnunk. Ez a város, minden külvárosi lepusztultsága ellenére nem egységes. Egy nemlétező kerületet alkottunk meg.

PRAE.HU: Te magad egy honlapon gerillafilmnek nevezeted a vállalkozást, egy stábtag pedig azt a szót használta: szándékfilm. Mit kell ez alatt érteni? Milyen módszerrel és milyen hangulatban forgattatok?

A szándékfilmet nem értem, a szerelemfilm igazabb talán. Technikai értelemben ugyanaz a letisztult, egyszerű visszafogottság jellemzi, mint a történetet magát is. Mivel nem volt rá anyagi forrásunk, világítás a filmben gyakorlatilag nincsen. Pontosabban a nap az. Ez annyit jelent, hogy a kis noteszemben percre pontosan fel volt jegyezve, hogy melyik helyszínen, mikor olyan a fény, hogy felvehetjük a jelenetet. A kamera hdv volt, adapterrel és 35-ös optikákkal. A hangulat más kérdés. Remek volt. Életem legnagyobb élménye - de erről nem tisztem beszélni, a résztvevőknek kellene.
Terhes Sándor és Móga Piroska
PRAE.HU: Most, hogy magát a forgatást már egy bizonyos távlatból szemlélheted, milyen tapasztalatokat tudnál levonni? Mit tanultál? Milyen nehézségekkel találtad szembe magad? Milyen tényezők, kik segítettek vagy motiváltak?

A motiváció egyszerű: szerettem volna filmet csinálni. Olyat, ami igaz, ami értéket hordoz, de mindemellett szórakoztató is. Ami "komoly dolgok"-ról beszél laza szövetben, ami mindenkinek egy kicsit ismerős. Rengeteget tanultam szakmailag, túl vagyunk 83 jelenet felvételén, életre szóló tapasztalat. Technikai nehézségek voltak természetesen a körülményekből fakadóan (kis terek - saját lakások, nagylátószögű objektív bekrepa...), de áthidaltuk őket. A kemény mag, az a 20 ember, aki minden nap együtt volt, és lelkes volt és türelmes és vidám, nagyon sokat segített abban, hogy ez a film megszülethessen.
Polgár Csaba, Móga Piroska és Tóth Lambert
PRAE.HU: Fel tudsz idézni nekünk egyet-egyet a legjobb és a legrémesebb pillanatok közül?

Talán a pénztelenség volt a legrosszabb, a legjobb pedig az, hogy mindenki beleadta, amit tudott, energiát, tehetséget, ennivalót, kávét, ruhát, benzint... Például hogy a stábbulira nem volt senkinek egy ezrese sem már, hogy igyunk, s akkor jött Anna (Sípos Anna gyártásvezető) fenyőlikőrje a Margitszigeten...

PRAE.HU: Hol tartanak most a munkálatok? Mikorra várhatjuk a mozibemutatót?

Hangi utómunkánál tartunk. Nem tudom, a Szemlére tervezzük a film bemutatóját, ha minden jól alakul.

PRAE.HU: Min dolgozol mostanában? Maradsz a kamera mögött, vagy más tervek foglalkoztatnak?


Színházi előadás van tervbe véve januári bemutatóval a Tűzraktérben, a Kegyetlen játékok adaptációja. Közben írok egy drámát és fotózok, de kellene valami "tisztességes munka", mert ez így tarthatatlan. Pénzt kell keresni, kompromisszumot kötni - egyelőre nem látom, hogyan.
Az esküvő
Időközbeni névváltozás miatt a szöveget módosítottuk.
Utolsó módosítás: 2013. március 18.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Forgács Nóra Kinga --


További írások a rovatból

Nuri Bilge Ceylan: Elszáradt füvekről
George Miller: Furiosa – Történet a Mad Maxből
Csáki László: Kék Pelikan
Denis Villeneuve: Dűne – Második rész

Más művészeti ágakról

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Kertész Edina: A fotográfuslány – könyvbemutató
art&design

Isabela Muñoz Omega című kiállítása a Mai Manó Házban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés