bezár
 

színház

2009. 10. 26.
Eltáncolt esték
Nádas Péter-darabok Gergye Krisztián rendezésében, koreográfiájában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Trilógia-tanulmány. Ez Gergye Krisztián legújabb előadásának címe, mely Nádas Péter Trilógiájának két darabját – a Találkozást és a Temetést – takarja. A kétestés előadás sajnos nem ad egységes képet, de a darabok külön-külön sem igazán állják meg a helyüket. Már a címmel is gondban vagyunk: Trilógiából két darab? Tanulmány mint színpadi műfaj, táncban elbeszélve?
Mindkét előadásnak ugyanaz a tere, mely nagyjából megfelel a Nádas Péter által a Temetéshez elképzelt színpadi térnek. Rivaldánál megtört, lejtős, vakítóan fehér doboz. Az előadásokat a térhez passzolóan fehérbe öltözött, kopogós cipőt viselő súgó keretezi. Játékmester, ugyanakkor természetellenesen, színészként viselkedik. Elhúzza, majd behúzza a függönyt, a Temetés kezdete előtt hosszasan mossa fel az egy héttel korábbi Találkozás során színpadra ömlött bort a padlóról; nyíltan megidézve ezzel a Trilógia első darabját, a Takarítást.

Elhangzik a teljes Nádas-szöveg dramaturgiai változtatások nélkül – csak egy nő és egy férfi helyett, több férfi és több nő játssza el. A szereplők megsokszorozása indokolatlan és érthetetlen. A Találkozás esetében (melyben egy idős nő először és utoljára találkozik élete nagy szerelmének fiával) nem tesz hozzá semmit a szöveghez, sőt inkább elvesz belőle. Három különböző korú, erős karakterű nő felváltva beszél el egy történetet, ugyanabban a térben léteznek, ám semmi közük nincs egymáshoz. A férfiak eltűnnek mellettük, az amúgy is kevés szövegük jelentéktelenné válik. A szerepek szétszabdalása miatt pont a szöveg drámai feszültsége, a férfi és a nő párharca veszik el. Gergye ezt mozgással, öncélú cselekvésekkel próbálja pótolni. A Nádasnál finoman meghúzódó testiség túl hamar láthatóvá lesz, így ennek a feszültsége is elmúlik. Az indulatok elsekélyesednek, az előadás érdektelen szövegfolyammá válik, ráadásul a szerepek szétdarabolása miatt nehéz az egyébként is enigmatikusan megírt történetet összerakni.
Találkozás - VArjú Olga, Szabó Gábor
Philipp György, az előadás zenei szerkesztője nem tud mit kezdeni a Találkozás legnehezebb elemével, a zenével, mely Nádas koncepciójában a szöveggel egyenértékű és azzal kommunikáló elem. Az előadás első felében nem is szól zene, később pedig a szöveggel párhuzamosan, háttérzeneként (énekkel!) hallható. Funkciója azonban kérdésesnek, eldöntetlennek tűnik, hiszen nem reagál a színpadi történésekre, atmoszférát sem teremt, sőt a színészek is csak szenvednek, hogy túl tudják kiabálni.

A Találkozás prózaszínház, minimális mozgással. A Temetés inkább mozgásszínház. Egyébként komédia. Színész és Színésznő szerep és instrukció nélküli színpadi identitáskeresése. A színpadon két táncos, ők néha meg is szólalnak; illetve a Találkozás hat szereplője áll kottatartók mögött – ők olvassák fel a drámát. Igaz, néha ők is játszanak. A táncosok küzdenek a beszéddel, a színészek a mozgással. Most tehát négy férfi-nő párunk van, kapcsolatuk sokkal közvetlenebb, mint a Találkozásban, így az egész előadás oldottabb is. A két színpad (tánctér és felolvasótér) egymáshoz való viszonya izgalmassá teszi a színház a színházban alapszituációt, például sok színészi önreflexióra ad lehetőséget. Az előadás első felében (a Színésznő szerelmi monológjáig) a tánc és az elhangzó szöveg folytonosan reflektál egymásra, és ezzel a komikum is felerősödik. Hiszen a tánc ellenpontozza az elhangzó szöveget, a szöveg hatására változik a táncosok egymáshoz való viszonya: a szöveg hirtelen reagál a saját helyzetükre, arra, amiben éppen vannak.
Temetés - Gergye Krisztián, Virág Melinda
A monológtól kezdve viszont két cselekmény fut párhuzamosan, de sajnos egymástól teljesen függetlenül: tánc és szöveg. Egyikre sem lehet kellőképpen figyelni. Mintha Gergye energiái itt már elfogytak volna: a tánc semmitmondó lötyögés (elsősorban a monológok alatt), a színészek végtelenül ripacsok, hallgatni is rossz őket. Spolarics Andrea úgy ordít, sikongat, hogy libabőrös lesz tőle. A nézőről nem is beszélve.

Gergye koncepciója maga a megtestesült paradoxon. A Trilógia (mely itt tehát csak két művet jelent) beszéd értelmetlenségéről, hazug mivoltáról, a szóbeli kommunikáció csődjéről szól – ezt a szereplők többször ki is mondják. A gondolat és az érzés a fontos. Ehhez képest pedig felolvassák a szöveget! Inkább táncolnának csak. Nádas ezt nyilatkozza egy interjúban a 2009. októberi Hajónaplóban: „Most már külföldi színházat is igen ritkán látok. Táncot szívesen. Nagy előnye, hogy nem beszélnek benne. Minden tréfán túl, a tánc az utóbbi húsz évben átvette a színházfenntartó szerepet, fontosabb lett a prózai színháznál, de még a filmnél is.” Nem meglepő módon a Trilógia-tanulmány legszebb pillanatai a táncos részek, mikor Virág Melinda és Gergye Krisztián szavak nélkül rengeteget közölnek férfi-nő viszonyról. Fel is merül a kérdés, hogy egy táncos-koreográfus miért nem tisztán táncelőadásokat készít, miért nem formálja csak tánccá a számára oly fontos szövegeket.

Trilógia-tanulmány

Nádas Péter: Találkozás

Mária: Spolarics Andrea, Varga Anikó, Varjú Olga
Fiatalember: Pásztor Tibor, Szabó Gábor, Dévai Balázs

Zenei szerkesztő: Philipp György
Zenészek: Bartek Zsolt, Szakács Ildikó, Philipp György
Díszlet, látvány: Gergye Krisztián
Jelmez: Béres Móni
Dramaturg: Miklós Melánia

Rendező, koreográfus: Gergye Krisztián

Bemutató: 2009. október 9.
Bárka Színház, Stúdió


Nádas Péter: Temetés

Színész: Gergye Krisztián
Színésznő: Virág Melinda

További szereplők:
Spolarics Andrea
Varga Anikó
Varjú Olga
Pásztor Tibor
Szabó Gábor
Dévai Balázs

Díszlet, látvány: Gergye Krisztián
Jelmez: Béres Móni
Dramaturg: Miklós Melánia

Rendező, koreográfus: Gergye Krisztián

Bemutató: 2009. október 17.
MU Színház

Budapesti Őszi Fesztivál


Fotó: Dusa Gábor

nyomtat

Szerzők

-- Boronkay Soma --


További írások a rovatból

Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk
színház

Szacsvay László–Vajda Katalin: Féltem, amíg éltem című könyvéről
Ördög Tamás Darázs című darabja a Marczibányi Téri Művelődési Központban
A Tér 12 Kulturális Egyesület Leláncolt Prométheusz című előadása a Szkénén

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról
Ketevan Vashagashvili: Szerződés kilenc hónapra


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés