bezár
 

film

2009. 09. 17.
Szerelemben, háborúban
Andrei Kravchuk: Az admirális
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Szerelemben, háborúban Ha egy filmplakáton az áll, hogy „minden idők leglátványosabb orosz filmje”, akkor ez nyilván szemet szúr a filmrajongóknak, akik már csak azért is beülnek a moziba, hogy megcáfolhassák a szerénytelen kijelentést. Az admirális azonban beváltja az ígéretét: tényleg látványos és tényleg orosz.

A hosszú éveken át tartó kiélezett szovjet-amerikai ellentét rendesen beleégette eltávolíthatatlan bélyegét a világtörténelembe. A hidegháború léleknyomorító hatásának emlékét szerencsére lassan belepi az eliramló idő pora, az alfa-nemzetek újbóli összeborulásának pedig ékes bizonyítéka, hogy Hollywood és a kortárs orosz film is egymásra talált. A két mozgóképes hatalom közös gyermeke Az admirális, ami egy ”álomgyári” vázra felhúzott európai ruhanemű. Korhű, kényelmes, elegáns, nem szűkebb és nem is bővebb a kelleténél.

 az admirális 2

 

Az admirális a 20. századi orosz történelem egy vérben és könnyben áztatott időszakát dolgozza fel. Az I. világháború idején járunk, közvetlenül a vörös hatalomátvétel előtt. Ekkor ismeri meg főhősünk a gyönyörű Annát, akibe első látásra beleszeret, de van egy kis bökkenő: a hölgy a férfi egyik tiszt barátjának a felesége. Az érzelmek folyása elé azonban nem lehet gátat emelni, az admirális is szembesül azzal a ténnyel, hogy eljövendő életét immár nem tudja Anna nélkül leélni. Időközben azonban nemcsak a nemzetközi helyzet fokozódik, de a belpolitikai is. A fehérek oldalán álló admirális menekülni kényszerül, hogy ne essen áldozatául a kommunisták rezsim-vérátömlesztésének. Persze a hűséges szerető követi menekülő párját, még férjét is hátrahagyja, hogy a fronton nővérkének beállva szolgálhasson, kizárólag azért, hogy a távolság ne ölje meg kényszerpályára terelt újdonsült kapcsolatát. 

prae.hu

 az admirális 3


Ha a film elején, egy színpompás jelenet során lassított felvételen nézhetjük végig egy pezsgőspohár lehullását a tálcáról, az nem vetít előre túlzottan pozitív dolgokat, és azt hiszem, azzal sem árulunk el nagy titkot, ha elmondjuk: bárhogy is próbálják a szerelmesek kicselezni sorsukat, az sajnos utoléri őket.

Ezt a klasszikus hollywoodi háborús szerelmi-háromszög sémát Andrei Kravchuk rendező az oroszokra jellemző távolságtartással interpretálja a nagyérdeműnek. Hála a jó égnek nem kell amerikai bájgúnárok szájából hallgatnunk, hogy „visszatérek, kicsim”, meg, hogy „bármi történjék is, én örökké szeretni foglak”. Az admirálisban a szópetárdák helyett tényleg bombák robbannak, nem biztos, hogy ez manapság leveszi a lábáról a patetikus hősöket bemutató filmeken szocializálódott multiplex-nemzedéket, de ez a legkisebb mértékben sem a film hibája.

 az admirális 4


Az admirális akarva-akaratlanul feltépi a Pearl Harbor óta gyógyulni nem akaró sebeket, pedig szinte semmi köze nincs az ismert amerikai nyálzáshoz, mindössze annyi, hogy a háború itt is díszletül szolgál egy érzelmes történethez. Továbbá nincsenek – az égből aláhulló – bombákra szerelt kamerák sem, mégis bőven akad emlékezetes képsor. A film nyitányában például egy vesztésre álló csatahajó csodás megmenekülésének lehetünk szemtanúi, de akad még pazar jelenet bőven. A havas tájak, nyüzsgő csatamezők, tenger alján némán oszladozó hullák és erdőben kivágott faként heverő kivégzett katonák képei, még ha nem is örökre, de egy időre mindenképp beleégnek agytekervényeinkbe.

 az admirális 5


Összességében Kravchuk alkotása tisztességes mozi, melyben dicséretes az operatőri munka, szépek a jelmezek, jók a beállítások, a film mégsem bír több lenni egy hagyományos háborús-szerelmi eposznál. Megtekintése után, levezetésképp nézzük meg Woody Allen Szerelem és halál című briliáns agymenését, és két röhögőgörcs között mélázzunk el azon, vajon miért maradtak ki a heringek „minden idők leglátványosabb orosz filmjéből”.  

 

 

Az admirális (Admiral) 

Színes, magyarul beszélő orosz film, 124 perc, 2008. 

Rendező: Andrei Kravchuk

Forgatókönyvíró: Vladimir Valutsky 

Főszereplők: Konstantin Khabensky, Elizaveta Boyarskaya, Sergey Bezrukov, Vladislav Vetrov 

Bemutató: 2009. szeptember 24. 

Forgalmazó: Best Hollywood


nyomtat

Szerzők

-- Hlavaty Tamás --


További írások a rovatból

A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
A filmek rejtett történetei a BIFF-en
Szilágyi Zsófia: Január 2.
Újra nagyvásznon Tarr Béla Panelkapcsolat című filmje

Más művészeti ágakról

Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Egy mozgástanulmány


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés