bezár
 

film

2009. 08. 31.
Gyerekjáték, avagy a nevem Joe
Stephen Sommers: G. I. Joe: A kobra árnyéka
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Gyerekjáték, avagy a nevem Joe A 80-as években világszerte árusított műanyag akcióhősök karaktereit a középpontba állítva igazi nosztalgia-mozit hozott létre Stephen Sommers. A mindenféle filmekből összelopkodott dramaturgia-klisékből építkező, bárgyú beszólásokkal összekötött irreális akciókupaca pont annyit ér, mint a lábán megolvasztott és a sivatagi/homokozó csatában karját elvesztő G. I. Joe-kal kisiskolásként lejátszott történetek.

A Transformers-filmek sikerein fellelkesülve a Paramount sebtiben belevágott egy új Hasbro-franchise legyártásába. A rendezői székbe az a Stephen Sommers ülhetett, aki a Múmiával, a Múmia visszatérrel és a Van Helsinggel már bebizonyította, kellően egyszerű lélek ahhoz, hogy puszta lelkesedésből elvállalja egy kizárólag a Joe keresztnevet favorizáló, közeljövőben játszódó film ledirigálását. Mint egy kisgyerek, aki egyszer csak megkapja a legmenőbb játékfigurákat, nagy izgatottsággal bontotta ki azokat dobozaikból. A helyszín azonban nem a konyhaburkolat vagy a homokozó, hanem egy látványosnak szánt (175 millió dolláros) CGI-világ volt.
G. I. Joe: A kobra árnyéka
Míg Michael Bay-t egyfajta pubertáskori becsvágy hajtotta a Transformers esetében (lásd lúzer kamasz, aki a legmenőbb kocsira és a legdögösebb nőre hajt), addig Sommers még visszább lépett az emberi egyedfejlődés tengelyén, s egyfajta gyermeki naivitással vezényelte le a Joe-k történetét. Sajnos azonban nem kísérelte meg megérteni a gyermeki gondolkodásmód lényegét, csupán egy ötlettelen kliséhalmazként ábrázolja a G. I. Joe-univerzumot. Felnőttként a játszó kisgyerek pozíciójába helyezkedve a gyermeki látásmódot egyszerű butaságként jelenítette meg a vásznon. Éppen ezért a vizualitás inkább hat gagyinak, mint rajzfilmes stilizációnak, a párbeszédek és a karakterek pedig inkább triviálisnak tetszenek, mint parodisztikusnak.

Sajnos sem a gyermeki világ stilizált megjelenítésének ösvényét, sem pedig az X-Men- és Iron Man-féle komolyan vehető limonádék s hihető fantasztikumok útját nem követte az alkotógárda. Inkább beálltak a Dragonball: Evolúció fémjelezte sorba. A gagyi olyan szintű ódája ez a film, mely a hajdan TV-ben futó Power Rangers sorozat intellektuális szintjét vallhatja csupán magáénak, nélkülözve azonban annak minden báját, s nevetségesen túlcsorduló, már humorrá transzformálódó jeleneteit.

G. I. Joe: A kobra árnyéka (Sienna Miller)A jó nevű színészek szerepeltetése egészen egyszerűen felesleges volt. Sienna Miller (A bárónő) még soha nem volt ennyire közönséges és aszexuális. Channing Tatum (Duke) az első perctől az utolsóig vér komolyra veszi a figurát, míg Jonathan Pryce jelenléte egyszerűen megalázó a színész számára. Ugyan Dennis Quaid székhez verhette örömében a seggét, mikor végre újra egy nagyköltségvetésű film szerepét osztották rá, de ilyen műanyagmasé figurák eljátszása nem a siker, hanem a B-kategória felé fordítja majd a karrierjét.

Pedig nem kellett volna, hogy rossz legyen a film, csak az alkotóknak nem esett le a tantusz, hogy a G. I. Joe figurákkal játszó generáció már felnőtt, ha viszont nem ők voltak az első számú célcsoport, hanem a mai gyerekek, akkor pedig nem vették eléggé játékosra a figurát, hiányoznak a kikacsintások, nem jön létre a drukk, a cinkos összekacsintás a néző és a hősök között.

A G.I. Joe és a Transformers után nem sokára érkezik a Lego (!!!) és a Monopoly film. Előre nem ítélkezem, de azért abban nagyon bízom, hogy a Fekete Pétert sosem fogják „remake-elni”.


G. I. Joe: A kobra árnyéka ( G. I. Joe: The Rise of Cobra)
Színes amerikai akciófilm, 107 perc, 2009.
Rendező: Stephen Sommers
Főszereplő: Channing Tatum, Sienna Miller, Marlon Wayans
Bemutató: 2009. augusztus 6.



prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Sági Róbert --


További írások a rovatból

Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei
Hajdu Szabolcs: Egy százalék indián
Luca Guadagnino filmjében elszabadulnak a vágyak és a képzelet
Kis Hajni filmjeiről – részlet a szerző megjelenés előtt álló könyvéből

Más művészeti ágakról

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés