bezár
 

színház

2009. 08. 21.
Kísértetjárás Japánban
Kabuki előadás Tokióban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Bár sokan mondják, hogy a nyár Japánban csak az utóbbi években lett elviselhetetlenül meleg, valószínűleg régen sem volt sokkal jobb. Manapság a légkondicionáló nyújt kellő megkönnyebbülést, régen a dermesztő kísértettörténetek szolgálták ezt a célt. Ezt a tradíciót követte idén a tokiói Kabuki Színház Tojosiga halála és Benkei a hajón című előadása.

A délutáni előadás első részében egy klasszikus kísértettörténetet (kaidan) láthat a közönség: Sinkei Kaszane ga fucsi (Tojosiga halála). A történet egyszerű: a beteg, idősödő zenetanárnő szereti ifjú tanítványát, aki ugyan gondosan ápolja őt, szíve máshoz húzza. A tanarnő meghal, és kísértetként sem hagyja békén a szeretett ifjút. Annak ellenére, hogy az előadás kezdetekor szokatlan módon teljes sötétbe borul a színház (általában a lámpákat égve hagyják, így a közönség a darab közben tud enni, inni vagy akár a szövegkönyvet olasni), az előadás rendkívül egyszerűen indul. Első ránézésre nem hozza a kabuki darabok eltúlzottan megjelenített és szimbolikus világát, inkább realista színjátszáshoz hasonlít.

Mondhatni unalmas beteglátogatást láthatunk, ahol a vendégek és vendéglátók mind máig ismerős udvariaskodó szertartásossággal beszélgetnek. A beteg tanarnő szerepében megjelenő Nakamura Fukuszuke (természetesen férfi színész, aki női szerepkörre specializálódott, azaz onnagata) az első pillanattól nagy sikert arat. A kabuki előadásokra jellemzően a közönség hangos ovációval fogadja és kíséri végig a szeretett színészt: megjelenésükkor és a darab során gyakran bekiabálják a „sztár" művésznevét.

A szellem megjelenése is roppant egyszerű. Hosszú kimonója takarja a művész lábát, így lassú, kimért mozgása lebegőszerűvé teszi járását, felsőteste mozdulatlan, arca rezzenéstelen, hangja nem evilági. Ennek ellenére a többiek sokáig nem jönnek rá, hogy egy halott szellemével van dolguk, mely számos felreértésre és helyzetkomikumra ad lehetőséget. Bár a kabuki darabokban gyakran láthatunk lélegzetelállító technikai megoldásokat, melynek egyik legemlékezetesebb példája, amikor két színész emelőszerkezetek segítségével repül el a szín fölött, itt mindössze egyszer tűnik el a kísértet a süllyesztőben. Egyébként a kabuki színház használt a világon először süllyesztőt, sőt forgószínpadot is.

Mindenesetre a sokszor akár tíz-tizenkét órás véres, szamuráj erkölcsöt bemutató kabuki darabok után frissítően hat egy rövid, humoros, a valóság és képzelet határán egyensúlyozó előadás.

Az előadás második részében látott Funa Benkeiben (Benkei a hajón) is szerepel kísértet, ez mégsem az előbbi kaidan kísértettörténet műfajából származik. Ez a nó színház egyik slágerdarabjának kabuki adaptációja, ami hűen követi a korábbi klasszikus történetvezetését, megfűszerezve a kabukira jellemző harsányabb, látványosabb előadásmóddal. Mint minden nó színházból átvett kabuki,  a színpadkép ezúttal is a nó színpadra emlékeztet. A teret hátul lezáró, japán fenyőt ábrázoló faltól és a fölemelkedő csíkos függönytől kezdve a szereplők jelmezén keresztül a mozgásig és hanghordozásig mind a kabukinál több száz évvel korábbi nót idézik.
A Kabuki Színház
A kabuki a japán klasszikus színház egyike; a XVII. század elején, Shakespeare korában alakult ki. A szó a kabuku ('elhajlás, eleferdülés') szóból származik, mely az akkori hivatalos nó színháztól való eltérést mutatja. Később az eredeti kiejtést megtartva a kabuki szót helyettesítették az 'ének' (ka), 'tánc' (bu) és 'ügyesség' (ki) karakterekkel, így a műfaj furcsasága helyett a művészi mivoltát helyezték előtérbe. A korábbi emelkedett, archaikus nyelvet használó nóval ellentétben a máig népszerű kabuki az egyszerű közemberek szórakozására szolgált.

A történet Japán talán legnagyobb hőseként számon tartott Josicune-mondakör egy részlete. Minamoto Josicune a XII. században élt, ő volt az első japán sógun, Minamoto Joritomo féltestvére. Kezdetben bátyja oldalán harcolt, és egy hosszú háborúban legyőzték  a Taira nemzettséget, majd Joritomo lett Japán vezetője. Joritomo hatalomra kerülése után Josicunétől féltette hatalmát, így a két testvér szembefordult egymással; Josicune menekülésre kényszerült.

Ennek a menekülésnek az egyik részletét mutatja be a darab. Josicune és hűséges követői, köztük a legendás Benkei, hajóra szállnak, és vízen folytatják útjukat. A főszerepben a nagy népszerűségnek örvendő kabuki színész, Nakamura Kanzaburó kelti életre a darab két eltérő karakterét. Kanzaburó csodásan alakítja a mű első felében Josicune szerelmének lírai figuráját, majd a másodikban Josicune halott ellenfelének mérges szellemét. Az elején Sizuka Gozent, Josicune szerelmét az utazás veszélyei miatt visszaküldik a fővárosba. Sizuka búcsútánca ennek a résznek a fénypontja. A tánc nemcsak technikai előadása miatt megrázó, hanem mert számít arra, hogy a nézők ismerik a Josicune-mondakört is: bár a szerelmesek még reménykednek, hogy később újra találkoznak, tudjuk, hogy többet nem látják egymást.
Funa Benkei (kabuki)
A darab második felében ugyanaz a színész Taira no Tomomori szellemeként jelenik meg, aki korábban Josicunével folytatott háború során egy vízi csatában vesztette életét. A vízből kiemelkedő halott harcos szelleme bosszúért kiált, és el akarja süllyeszteni Josicune hajóját. Josicune hiába ragad kardot, a halott szellemet nem tudja legyőzni. Ellenben Benkei, aki eredetileg szerzetes, imájával megszelidíti a mérges szellemet. Mint oly sok japán klasszikus darabnál, a cél nem a történet bemutatása; a lényeg az előadás szépsége, a tánc, a zene és a színészek ügyessége.
 

Részletek a nó Funa Benkeiből


Az előadás helyszínéül szolgáló Kabuki Szinház (Kabuki-za) Tokió Ginza negyedének egyik szimbóluma. Bár a háború után épült, a korábbi színházak klasszikus formavilágát idézi. Sokakat háborít fel, hogy az épületet jövőre lebontják, és a helyére egy modern létesítményt állítanak. A színház előtt lévő visszaszámláló augusztus 17-én, amikor az előadást láttam, 257 napnál tartott.

Szanjutei Encsó: Sinkei Kaszane ga Fucsi (Tojosiga halála)

Kavatake Mokuami: Funa Benkei (Benkei a hajón)

Műsoron: 2009 augusztus 8-27.
Tokió, Kabuki Színház

Szkéné színház

nyomtat

Szerzők

-- Mátrai Titanilla --


További írások a rovatból

Hodászi Ádám: Kikönnyítve című drámája az Apertúra Bázison
színház

Az ÖrkényKÖZ 1,5 ezrelék bemutatójáról
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban
Karácsonyozzatok velünk, vagy ússzatok haza az Örkény Stúdióban

Más művészeti ágakról

Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés