bezár
 

színház

2009. 08. 19.
Orál morál a Rakétabázison
Czajlik József Orál morálja Zsámbékon
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Műemlék Rakétabázis egyik helyiségében kialakított színházi tér csupasz betonfalai között indul Czajlik József Orál morál című darabja: Szoták Andrea röviden összefoglalja az Orál morál alapkérdéseit: Mi a Színház? Mi a Valóság? Kívül vagyunk vagy belül? Alul vagy felül? A kérdésfeltevések nem újak, és éppen ezekkel a látszólag már ismert témákkal veszi kezdetét az előadás, hiszen nemcsak előzetest látunk, ez már maga a színház, amelyben Szoták és Olasz István (talán önmagukhoz hasonló) vidéki színészházaspárt alakítanak.

Ez az önreflexív jelleg a magja az egész előadásnak;  alapvetően a színházi lét szatirikus ábrázolásaként lehet értelmezni a darabot, ami újra és újra a színjátszásra, a színházra, a színészek kapcsolatára utal. A kör azonban kitágul, nemcsak általánosan érintik ezeket a kérdéseket: Megjelenik Zsámbék, a Műemlék Rakétabázis, annak körülményei némi iróniával, hiszen nincs fodrász, nincs öltöztető, sok esetben nem megfelelőek a körülmények, mégis történik valami, ami képes csordultig tölteni a nézőteret a meleg és a nehéz megközelíthetőség ellenére is. A magyar színházak olykor elkeserítő helyzete is terítékre kerül, s ezen természetesen nemcsak a magyarországi, hanem minden egyes magyar nyelvű színházat is értek – gondolva azokra a művészszínházakra, amelyek nem elsősorban profitorientáltak.

Szkéné színház

Orál morál

A szereplők a világot jelentő deszkákra először lépve kezdenek gondolkodni arról, hogy mi is a színház, melyek azok a dolgok, amelyeket ki kell irtani belőle; mi az intrika, a pletyka, az irigység. Különösen ügyes a kérdésfelvetés az igazgatót és feleségét illetően: a pletyka szerint azért lett a nő a legjobb színésznő, mert az igazgató felesége; míg a nő szerint mindez éppen fordítva történt, az igazgató azért vette feleségül, mert ő a legjobb színésznő.

A darab tematikusan három részre osztható, ami egyfajta fejlődéstörténetet is ábrázol. Míg a legelsőben a két színész intim kapcsolata, a színésszé válásuk a központi elem, addig a másodikban már a színész első rendezését láthatjuk önmaga és felesége főszereplésével. Kockázatos játék, amit a közönséggel űznek: a középső részben azt mutatják be, milyen volt az előadás első, később általuk és mások által is silánynak mondott változata.

Orál morál

Mindez csak a rész legvégén derül ki az „És akkor elkezdtünk Andival keményen dolgozni!” mondatból. Ekkor jelenik meg a  harmadik részben egy újabb pár a színpadon, már mindkét színésznő maszkot visel, amelyek fekete-fehér színükkel, kissé torz arcokat ábrázolva egészen szuggesztíven hatnak (a maszkokért Őry Katalin munkáját illeti a dicséret). A jelmezek a nőkön hófehér lepel, a férfiakon sötét öltöny, ám erre kerül rá az Olasz István játszotta Színészen egy furcsa, az egész játéknak valamiféle ódon, romantikus színezetet adó ruházat.

A csupasz betonfalakat látva, a bravúros fénytechnika is erősíti ezt, szemet gyönyörködtető színpadképeket kapunk a sivár és díszes, sötét és világos kontrasztjaiból. Erre a látványra épül  az előadás nyelve, nem azé, amelyre jegyet váltottunk, hanem azé, amelyet az előadásban láthatunk. (Ismételten egy trükkös önreflexív fogás: a színház a színházban, színpad a színpadon.) Nemcsak egy másik előadásról van szó, hanem más nyelvről is, lehet akár halandzsa is, de lehet e gesztus jelentésteremtő aktus, amelyet verbális formában nem értünk, de minden egyéb érzékszervünkkel képesek vagyunk befogadni.

A segítő profi színészeket alakító Szamosi Zsófia és Gál Tamás pontosan ábrázolják a tanárokat. Szamosi kiképzőtiszthez hasonló modora nagy alakítás, mindvégig árnyalt játéka szépen mutatja az egyszerre aggodalmakkal, segíteni vágyással és dühvel teli tanárfigurát.

Orál morál

Végül a happy end, Andi és Pityu utazhatnak, noha nem a legjobb körülmények között, de felléphetnek, megszabadulva addigi korlátaiktól. Immanens slusszpoénként hat a segítő színésznő szájából hallott „Repüljetek!” közhelyes felszólítás, amelyhez hasonlóak többször is előfordulnak a darabban. A többféleképpen értelmezhető vég esetében én bizakodó vagyok: bár a halál, egy autóbaleset vagy egy operáció képei is megelevenedhetnek, lehet ez az addigi színházi gondolkodók kabaláinak óriásira nőtt befolyásoló hatása is, amely ezúttal eltűnik, helyet adva más felfogások, más lehetőségek megismerésének, az átalakulásnak.

 

Czajlik József: Orál morál

Szoták Andrea
Olasz István
Szamosi Zsófia
Gál Tamás


Fény: Sztivi (Süke Pityu)

Jelmeztervező: Őry Katalin

Maszk: Őry Katalin

Koreográfus: Kántor Kata


Rendező: Czajlik József

Zsámbéki Színházi Bázis
2009. július 23.

A képek forrása: www.theater.hu

nyomtat

Szerzők

-- Antal Nikolett --


További írások a rovatból

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
színház

A Fővárosi Nagycirkusz szakmai délutánjáról
színház

Az ÖrkényKÖZ 1,5 ezrelék bemutatójáról

Más művészeti ágakról

Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés