bezár
 

art&design

2009. 07. 10.
Mitől „fresh” a művészet?
freshArt 4.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mitől „fresh” a művészet? Meglehetősen széttartó, vagy ha úgy vesszük sokrétű anyaggal nyitotta meg kapuit immár 4. alkalommal a debreceni Mű-Terem Galériában július 2-án a „freshArt”, amire az utóbbi években a Debrecen vonzáskörzetében élő 35 évnél fiatalabb képző-, ipar- és fotóművészek adhattak be korábban még közzé nem tett munkákat. Idén a tárlat Debrecen testvérvárosával, Nagyváraddal együttműködésben valósult meg, és végül a zsűri összesen 31 alkotó 54 munkáját javasolta bemutatásra.

freshArt3
A háromosztatú kiállítótér középső termébe a díjazott művek kerültek, még a két régió többi művészének alkotásai a két szélső teremben kaptak helyet elkülönítve, és ezzel láthatóvá téve a regionális szemléleti eltéréseket, vagy épp párhuzamokat is. A 2009-es "freshArt"-díjat két művész kapta, és nyert lehetőséget ezzel önálló kiállítás megvalósítására a galériában. Tarasie Daniel Iosif keresztény toposzokat elsősorban fafaragással és összeépítéssel megragadó rendkívül eredeti, nem csak anyagában, hanem formanyelvében is organikus szobrai és Tolvaj Panna bennem sok kérdőjelet hagyó festményei így jövőre tágabb kontextust nyerhetnek munkásságuk részletesebb ismeretében.
fresArt2
Tolvaj Panna három fekete alapszínre építő festménye mintha egy-egy véletlenszerű, dekomponált éjszakai fénykép alapján készült volna. Az elgondolás kifejezetten érdekes. Látszik, hogy tudatosan ennyire eltárgyiasítottak ezek az objektumok: a Rizstorta, a Kovászos uborka és a Szeptember című kép locsolócsöve a színes hullahopp karikával. A képi elemek konkrétságától való eltávolodás azonban csak az egyik címmel valósul meg némileg, de ez is puszta természetrajz, egyszerű jelolvasás, természettudományos következtetés eredménye. Kis túlzással akár a kertben feltűnő tárgyak alapján is megtudhatjuk: épp Szeptember van. Ennek ellenére ez egy kifejezetten egységes, átgondolt koncepció.  A tárlatról leginkább Süli-Zakar Szabolcs Az ÉG-KÉP (ÉG-KÉK) című háztetők felett készített fotói rokoníthatók vele szemléletileg. Rajtuk egy vizuálisan is megidézett evidenciát olvashatunk (hisz a kék ég előtt az „ég kék” felirat lóg) mint ahogy Tolvaj Panna munkái is egyszerű, véletlenszerű „tényképeknek” tűnnek.
freshArt1
A kiállítási tárgyak nagyon sokfélék, a színes üvegablaktól a népmotívumokkal kombinált hiperreálon keresztül a „kaotikus” képekig terjed a spektrum. Utóbbira Éles Bulcsú szolgáltatott példát, aki a rá jellemző nonfiguratív kompozíciókkal, vagy inkább dekompozíciókkal volt jelen a tárlaton, de érdekes mód a nagyváradiak között is találtam az övéivel rokonítható, némileg erőltetett munkákat. Épp ellenkező intenció, a spontaneitás érződik a Nagyvárad Önkormányzatának díját elnyerő Ludman Éva munkáin. A nyomhagyás aktusával eljátszó, sötétségbe hajló minimalista jellegű nyomatok magukért beszélnek.
freshArt4
Debrecen Önkormányzatának díjazott alkotója a nagyváradi Csiszer Attila lett, aki a Holokauszt problémáját próbálta néhány szimbolikus motívummal, így például a lépcsőrendszerek alkalmazásával megragadni kisméretű rézkarcain, de inkább maradt ezzel a téma grafikus hagyományának ügyes alkalmazója, mint megújítója. Mallár Gabriella a küzdelem és elmúlás szimbolikus ábrázolásával hozott létre izgalmas munkát. Csatajelenetet megidéző installációján egy ostromolt vár kétdimenziós képét harcoló papírmasé figurákhoz kapcsolta hozzá. A múmiaszerű alakok külön-külön is művészi értéket képviselnek, egymáshoz való elrendezésük pedig rendkívül átgondoltnak tűnik.
FreshArt6
A tér másik installációját Matolcsi Beus készítette, aki a Virágom, virágom folklorisztikus dal szépítő körülírását blaszfémiába fordítja át, mikor virágainak magházát a szeméremajkak egyértelmű megidézésének céljával formálja meg. Külön sugallja ezt az értelmezést azzal, hogy a virág plasztikák köré tököket lógatott. A tárlaton július 24-ig más figyelemre méltó munkákat is találhatnak az érdeklődők, köztük sok a hagyományokat újraértelmezni próbáló alkotást, és a tárlat anyaga később Nagyváradon is látható lesz.

freshArt 4.
Mű-Terem Galéria (Debrecen, Batthyány u. 24.)
2009. július 4-24.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Áfra János --


További írások a rovatból

Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Megnyitószöveg Dóra Emese és Hu-Yang Kamilla közös kiállításához
art&design

Isabela Muñoz Omega című kiállítása a Mai Manó Házban
A Budapesti Fotófesztivál Női fókusz című kiállításáról

Más művészeti ágakról

Tudósítás a „Szaporodnak a jelek” című Esterházy-konferencia második napjáról
Parasztopera az SZFE-n
Tudósítás a "Szaporodnak a jelek" című Esterházy-konferencia első napjáról
Schein Gábor Apa átváltozott című könyvéről (Pagony, 2024, Budapest)


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés